Образовательные цели урока:
- собрать информацию о Британии и России и о своей малой родине,
- формировать навыки разговорной речи,
- развивать навыки изучающего чтения.
Задачи:
- развивать умения отвечать на вопросы, рассказывать о стране изучаемого языка, о своей стране, крае, районе.
Развивающая цель:
- развивать и укреплять интерес школьников к изучению представленных выше предметов;
- углублять страноведческие знания девятиклассников, расширять их кругозор;
Воспитательная цель:
- воспитывать у учащихся уважение к истории, традициям России,
- ощутить гордость за свою великую культуру;
- развивать чувство ответственности за порученное дело, активность, умение быстро принимать решение,
- стимулировать процессы произвольного внимания, памяти, умение сравнивать.
Оборудование:
- компьютер с колонками,
- мультимедийный проектор,
- экран,
- презентация урока.
Ход урока
1. Оргмомент.
Teacher: Good morning, pupils!
Pupils: Good morning, teacher!
Teacher: How are you?
Pupils: Fine, thank you. And how are you?
Teacher: I’ OK, thanks.
Teacher: Sit down, please.
Фронтальная работа.
2. Введение темы урока. (Приложение 1)
Слайд 1
Teacher: Newspapers and television bring news and opinions from all over the world. From this information we start to build up pictures in our minds of other countries and people.
3. Знакомство с целями и задачами урока.
Слайд 2. Today we’ll speak about Great Britain, Russia and their symbol. We’ll say some words about the symbols of Krasnodar Region and Pavlovskiy District. I did the presentation. It’ll help you to speak on this topic.
4. Фонетическая зарядка.
Teacher: Let’s do phonetic drills.
Повторение основных звуков, вызывающих затруднение в произношении.
5. Речевая зарядка.
Проводится в виде (Brainstorming) мозгового штурма.
Фронтальная работа. Ответы на вопросы учителя.
Слайд 3
Teacher: the first question is: What is Britain?
Примерный ответ учащегося: The official name of the country we usually called Great Britain is the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. It is situated on the group of islands lying just off the mainland of north-western Europe.
Слайд 4
Teacher: What countries is it made up of?
Примерный ответ учащегося: It is made up of England, Scotland, Wales and Northern Ireland
Слайд 5,6
Teacher: What do you imagine when you think of Britain and its people?
Речевое клише записано на доске: When I think of Britain and its people, I imagine …
Emblems of the UK: a red rose, a daffodil, a thistle, a shamrock, whiskey, W. Shakespeare, Big Ben, Golf, rugby, football, 5 o’clock tea, red telephone box, St. Valentines Day, Queen Elizabeth II, Princess Diana, John Lennon, Winnie-the Pooh.
Слайд 7
Teacher: Can you think of words and phrases that are typical of Britain?
Примерный ответ учащегося: Yes, sir. No, sir. Excuse me, sir. Ladies and gentlemen.
6. Введение необходимой лексики
Введение слов проводится путём догадки и перевода слов.
symbol | Bull-dog | ||
typical | plant | ||
to symbolize | emblem | ||
stomach | island |
7. Ознакомительное чтение.
Работа по группам.
Слайд 8, 9 Teacher: Countries often have national symbols or emblems. Now let’s divide into two groups. The first group read first text and the second group read the next text. Then you answer the question: What other symbols do you know?
Учащиеся читают текст и находят нужную информацию.
8. Поисковое чтение.
Слайд 10, 11
Teacher: Read the information on the next slide and answer the questions:
1.What is the British flag made up of?
2. What does the Union Jack symbolize?
Слайд 12, 13
Teacher: Look at the British Royal coat of arms. Read the information about it. Then answer the questions:
How many animals can you see on the British Royal coat of arms?
What does the Lion symbolize?
What does the Unicorn symbolize?
Слайд 14
9. Ознакомление с гимном Великобритании.
Teacher: And now I want you to listen to the British anthem “God save the Queen”.
Звучит гимн Великобритании. Учащиеся читают слова гимна на английском языке.
Слайд 15
Teacher: Now we’ll speak about our country.
Слайд 16
Teacher: What national emblems and colours does Russia have?
10.Чтение с полным пониманием прочитанного, монологическая речь.
Слайд 17, 18
Teacher: Read the text about the National Flag of the Russian Federation. And then retell the text.
Учащиеся пересказывают прочитанное.
Слайд 19, 20
Teacher: The Russian Federation has a coat of arns. Read the information about it. And tell us about it.
Учащиеся пересказывают прочитанное.
Слайд 21
Teacher: Now listen to the Russian anthem.
Звучит Российский гимн.
Слайд 22, 23
Teacher: What do you imagine when you think of Russia?
На доске записано: double –headed eagle, George the Victories, troika, samovar, lapti, Gzhel, Palekh, Dymka, balalaika, matryoshka, the Kremlim, the Bolshoi Theatre, Zhyostovo, birch, bear.
11. Письменное задание.
Слайд 24
Teacher: Fill the gaps, using the text.
Слайд 25
Teacher: Do you know the symbols of you area?
Слайд 26, 27
На доске записано: St. George the Victorious, cossack, Kuban cossack, bread, wheat.
Слайд 28
Teacher: Now listen to the anthem of Kuban. And read the historical facts about it.
Слайд 29
Teacher: On the Coat of arms of Pavlovskiy district you can see the field, the ear, rising sun, the sunflower and the cog-wheel on the background of Kuban colours.
Слайд 30
Teacher: The Flag of Pavlovskiy district. I want you to listen to the anthem of Pavlovskiy district.
12. Заключительный этап урока.
Teacher: Опрашивает учащихся получивших индивидуальное задание. Другие учащиеся отвечают на вопросы. Опрашиваются 3 учащихся.
Tell us, please, about the symbols of Great Britain.
Teacher: Tell us, please, about the symbols of Russia.
Teacher: Tell us, please, about the symbols of your area.
Teacher: Подводит итоги урока. Выставляет оценки.
13. Рефлексия.
Teacher: начало фразы записано на доске, продолжите фразы.
- сегодня я узнал…
- было интересно…
- было трудно…
- я выполнял задания…
- теперь я могу…
- я научился…
- у меня получилось …
14. Домашнее задание:
Teacher: Создать группы по 3-4 человека, 1-я группа готовит постер на тему “Символика России”, 2-я группа готовит компьютерную презентацию “Символы нашей станицы”, 3-я группа готовит информацию на тему “Из истории создания британского гимна “ God save the Queen”.