Цели:
Образовательные: расширить представления учащихся о национальных парках Великобритании, Америки, России и Алтайского края;
Воспитательные: создать условия для воспитания любознательности, толерантности и уважения к культуре стран изучаемого языка, уважительного отношения к природе нашей страны и родного края;
Развивающие: способствовать формированию у учащихся умения анализировать, сопоставлять и обобщать воспринятую информацию, а также развитию оперативной памяти, произвольного внимания, способности к языковой догадке;
Практические: создать условия для обсуждения учащимися полученной информации по теме и для ее использования при составлении рассказа учащихся о природоохранных объектах стран изучаемого языка и нашей страны.
Задачи урока:
- помочь учащимся обобщить знания о национальных парках США, Британии и заповедниках России;
- стимулировать учащихся к получению требуемой информации при помощи вопросов, подстановочной таблицы;
- обеспечить условия для организации учащимися монологического высказывания о возможности защиты окружающей среды в объёме 8 предложений на основе использования опорных схем.
Этап урока | Деятельность учителя | Деятельность ученика | Переходный используемый материал |
I. Орг. момент (приветствие). | Good afternoon, everybody! - How do you do, kids? Thank you! And I hope you are ready to work. Dear friends! Do you like to travel? Where would you like to travel? Today I want to suggest you to make a trip to the National parks. |
-How do you do?
Учащиеся отвечают на вопросы учителя. |
|
II. Целеполагание. | Do you know, why do people go to the park? What is their aim? (показать на доску) Choose the best answer from the blackboard.
Yes, you are right! Have you ever been to the national park? Do you want to visit any national park? Tell me please, what we are going to talk about?
Yes, you are right. We shall speak about the national parks of Great Britain and America, about the national parks and nature reserves of Russia and the Altai region. Do you want to know any facts about these places to organize our discussion? I think, you do. |
Учащиеся читают наиболее подходящий ответ на доске: “The aim of a park is to enjoy the place”. Учащиеся отвечают на вопросы учителя. Учащиеся предполагают, что речь пойдет о национальных парках. We are going to talk about the national parks. |
вопрос и варианты ответов написаны на
доске: The aim is a) to work. |
III. Фонетическая зарядка. | But first of all, let’s recite a poem. - Please, listen to the poem. I want to live and not to die! - Well, listen to me and repeat after me! - Now, speak with me! All together! - Who wants to recite this poem alone? |
- Учащиеся слушают стих.
- Учащиеся слушают учителя и повторяют за ним. - Говорят стих вместе с учителем. - Один ученик рассказывает стих. |
|
IV. Речевая зарядка – организация деятельности по усвоению изученной лексики. | At home in the texts from the book you have found information about
national parks which will help you to speak about national parks. Answer my questions,
please: 1. What is a national park?
5. What can people enjoy there? |
Учащиеся отвечают на вопросы учителя:
2. Their aim is to protect the countryside and to allow people to enjoy the countryside. 3. There are ten national parks in Great Britain and more than a dozen parks in the USA . 4. Lake District, the Yellowstone, the Great Smoky Mountains, the Grand Canyon, the Everglades. 5. People can enjoy unique nature as home to trees, flowers, animals, birds and snakes. They enjoy fishing or boating or just walking. |
V. Чтение статьи о нац. парках с заполнением пропусков в тексте, подходящими по содержанию словами. | We have learned a lot about different parks. Now let’s see if everybody is well informed. Read the article and fill in the gaps. Look at the blackboard! | Учащиеся читают по очереди, вставляя подходящие по содержанию слова. | На доске - статья о нац.парках с
пропущенными словами The first national park appeared in _____ in 1872. One of the most interesting parks in the USA is ____ in ____. In Britain the first ____ park was founded in 1949. It was ___. It has the ___ lake and the ___ mountain in England. |
VI. Рассказ о нац. парках Британии и США. | Who wants to tell us about national parks in Britain and in the USA? You may use a scheme. | 2 ученика рассказывают о нац. парках Британии и США, пользуясь опорной схемой. | На доске – 2 опорные схемы National parks are … The aims of national parks are … The first national park appeared in … There are … national parks in … The most famous national parks are … The most interesting park in the USA is … … live there. The first national park in Britain is … It is popular … It has … |
VII. Физкультминутка. | Children! Are you tired? It’s time to have a rest. Please, stand up and do some exercises. | Учащиеся исполняют песню с движениями “Hockey-pockey”. |
VIII. Аудирование текста о нац.парках и заповедниках России на основе заранее подготовленного монолог. высказывания группой учащихся с испо-льзованием мультимедийного проекта в форме слайд-шоу. | Now you know some information about national parks in Great Britain and
in the USA. But what can you tell your foreign friends about national parks in Russia? A group of pupils worked on the project “National parks and nature reserves of Russia” and now they will tell us about it. Please, you are welcome! Listen to them very attentively and after that be ready to discuss the information from this project.
Thank you very much. |
Группа учащихся представляет проект о нац. парках и заповедниках России: Ученик 1 рассказывает о Валдайском нац. парке. Ученик 2 – Лосиный Остров. Ученик 3 – Баргузинский заповедник. |
|
IX. Контроль понимания увиденного и услышанного. | You have already listened to much information and watched some national
parks and nature reserve 1. And now look at the blackboard and say what parks are situated there (показать на доску)
2. Tell me please, who lives in these parks (показать на доску)
3. And now look at the blackboard and make the right choice: (показать на доску) |
Учащиеся называют парки, которые находятся: У. 1: Barguzinsky nature reserve is situated on the northeast of Baikal У. 2: The National Nature park "Valdaysky" is situated in Novgorodskaya region. У. 3: The National park “Losiny Ostrov” is on the northeast of Moscow. Учащиеся называют, кто живёт в каком парке: У. 1: Elk, deer, fox, squirrel live in the National park “Losiny Ostrov”. У. 2: The most typical animals for Barguzinsky nature reserve are barguzinsky sable, elk, northern deer, brown bear. У. 3: Bears, wolves, otters, lynxes live in the National Nature park "Valdaysky" Учащиеся выбирают из предложенных вариантов правильный: 1-b, 2-a, 3-c, 4-b |
На доске: - on the northeast of Baikal;
На доске: - Elk, deer, fox, squirrel; - sable, elk, northern deer, brown bear; - bears, wolves, otters, lynxes.
На доске: 1. There are … national parks in Russia. a) 25 b) 23 c) 50 2. There are about … nature reserves in Russia. a) 100 b) 50 c) 80 3. National parks protect a)animals and birds 4. People are … to visit nature reserves a) allowed |
X. Организация монологического высказывания на основе фактов и плана. | Your task is to tell your foreign friends about national parks and nature reserves of Russia using the factfile and the plan. | Один учащийся рассказывает о
национальных парках и заповедниках России на
основе фактов и плана. Now there are 23 national parks and about a 100 nature reserves in Russia. National parks protect the countryside and allow people to enjoy plants, animals and birds. Nature reserves protect animals, birds and plants, but people are not allowed to visit nature reserves. |
На доске: - 23 нац. парка; - около 100 заповедников; - отличие парков от заповедников; - самые известные парки и заповедник, их месторасположение; - животные; - растения. |
XI. Чтение текстa о Тигирекс ком заповеднике. | When your foreign friends know that you are from Altai they will probably
ask you about national parks and nature reserves of the Altai region. Do you know anything
about it? I think you don’t. Let’s read the text about it. After that be ready to
answer my questions. 1. Are there any national parks in the Altai region? 2. Are there any nature reserves in our region? 3. How many nature reserves are there in Altai? 4. What is the name of the most beautiful and unique nature reserve? 5. When was Tigireksky nature reserve founded? 6. Where is it situated?
8. What birds live there? 9. What trees grow there?
11. What must we do? |
Учащиеся читают текст вслух, затем отвечают на вопросы учителя: 1. No, there aren’t any. 2. Yes, there is one. 3. There are more than 30 nature reserves in Altai. 4. Tigireksky nature reserve. 5. It was founded on December 4-th, 1999 6. It is situated in the west of the Altai region between the Charysh and the Alley rivers on the territory of Krasnoshchokovsky, Zmeinogorsky and Tretiakovsky regions. 7. Elk, musk-deer, wild boar, beaver 8. Golden eagle, falcon, crane 9. Larch, aspen, red fur and silver fur, cedar, different kinds of shrub, rich grass grow in that part of Altai. 10. No, we can’t. 11. We are to change our attitude to the environment. We must learn to take care of our Mother-nature in order to preserve it for future generations. |
|
XII. Подведение итогов урока. | Well, our journey has come to the end. What new information have you
learnt? What national park would you like to visit? You see, there are many national parks and nature reserves in the world. But it is better to see them one time, than speak about them one hundred times. And let’s hope that some day we shall visit a national park. And I would like to finish our lesson with the words of Russian poet Evgeniy Evtushenko:
I want to give you some advice:
|
Уч-ся отвечают на вопросы |
На доске: Плакат 1: “Берегите эти земли, эти воды, Даже малую былиночку любя. Берегите всех зверей внутри природы, Убивайте лишь зверей внутри себя”.
Плакат 2: Protect nature! Don’t destroy wildlife! Don’t disturb animals! Don’t pollute nature! |
XIII. Домашнее задание. | Your hometask for the next lesson is to tell your foreign friends about
the nature reserve in the Altai region. If possible – find or draw illustrations to your
stories. Open your diaries and write it down. Thank you for the lesson. I am going to give you the next marks… The lesson is over. See you later. |
На доске: Домашнее задание: - to tell about Tigireksky nature reserve (with pictures) |