Текст как источник информации при формировании умений говорения

Разделы:


Задачей ЕГЭ в разделе ? Говорение? является “проверка уровня сформированности умения использовать устную речь для решения коммуникативных задач”. Учителю необходимо найти эффективные приемы и методы преподавания, развивающие способности школьников и позволяющие им овладеть этим сложнейшим видом деятельности.

Научить школьников общаться на иностранном языке (ИЯ) естественным образом – это сложная проблема, требующая объединения усилий учителя и ученика. Естественную речь стимулирует не необходимость, когда ученик обязан говорить, а потребность в реальном общении, умение, то есть владение определенными знаниями и навыками их применения, а также желание общаться, быть развитым, незакомплексованным, коммуникативным и уверенным в себе человеком.

В течение всего периода изучения ИЯ через систему языковых, речевых и коммуникативных упражнений ученики обучаются технологии общения, что включает приемы вступления в разговор, запроса информации, уточнения информации, логичного перехода от одних высказываний к другим, вопросы и реплики уточняющего характера, советы, обобщающие суждения, эмоциональные реакции, итоговый общий вывод и т.д. Доведение до автоматизма помогает учащимся пользоваться не жестами и мимикой, а известными им речевыми клише и, тем самым, преодолеть боязнь беседы на ИЯ.

Однако для достижения уровня речевого общения недостаточно знаний и умения использовать вышеуказанные приемы. Ученики, не имея жизненного опыта, не обладая развитым воображением просто не знают о чем говорить. Важно обеспечить содержательно-смысловую основу речевой деятельности, которая была бы близка, доступна и интересна учащимся и давала бы стимул к изучению иностранного языка. Именно поэтому в своей работе я делаю упор на аутентичный текст.

Тематика, связанная со странами изучаемого языка, открывает широкую перспективу знакомства с культурой других народов. Поэтому чтение страноведческих текстов не воспринимается как скучное упражнение. Для работы над текстом применяю изучающий вид чтения, который требует максимально полного и точного понимания всего содержания прочитанного. Т.о текст служит источником информации и позволяет вывести учащихся на более высокий уровень организации деятельности – ролевую игру. Полученные из текста знания обеспечивают основу речевого высказывания, дают учащимся возможность обосновать свою точку зрения, привести необходимые аргументы и отстаивать их в ходе диалога. На данном этапе очень важно учитывать дифференцированный подход, индивидуальный подбор заданий с учетом уровня владения языком.

Детальная проработка текста дает учащимся возможность вооружиться знаниями, которые необходимы для РИ, а правильно подобранные роли и уровень ролевой ситуации способствуют достижению главной цели обучения – говорению на иностранном языке.

В представленном плане урока предлагаю систему работы над текстом с целью формирования у учащихся умений говорения.

План урока

Класс: 10

Учебник: “Английский в фокусе”, Москва, Express Publishing – “Просвещение”, 2008

Тема: Teenage Fashion in the UK ( Module 1, Culture Corner 1)

Цель урока: совершенствовать коммуникативную компетенцию учащихся.

Задачи урока: развитие навыка и умения аналитического чтения, формирование умений говорения на базе прочитанного текста.

I. Pre-reading Activities.

A. Discussion.

Discuss the following questions in pairs or small groups.

  1. What is “the fashion” ?
  2. Is the fashion important for you?
  3. What is more important for you, the shape and the style or the brand and the label?
  4. What are your favourite clothes?
  5. What do you wear to look fashionable?
  6. Do all clothes suit you?
  7. Can you wear any style or colour you like and still look good?
  8. Do you think you have a dress sense?
  9. Why do we have to choose our clothes carefully to suit ourselves?
  10. Are you afraid of bright colours, horizontal or vertical stripes, big belts or patterns?
  11. Who buys clothes for you? Where? Do you think you are well-dressed?

(This is a good revision exercise to use opinion phrases and linking words).

B. Vocabulary.

Match the words with their meanings.

baggy tendency
to rip stylish
to bother to cut or tear away
trend trademark
brand suggestion, sudden idea
trendy loose
inspiration to be notable in a crowd
bargain to worry
to stand out in a crowd to have the financial means for
to influence something that you buy at a low price
to afford to affect, to impress

C. Predicting.

Take a look at the pictures and say what kind of clothes British teenagers like wearing.

II. Reading Activities

A. Scanning.

1. Scan Part 1 and say what kind of clothes John sticks to and why.
Scan Part 2 and say what kind of clothes Amy buys and where.
Scan Part 3 and say in what way Lisa always stands out in a crowd.

2. ex.2 p.21. Read again. Who (John, Amy or Lisa):

chooses clothes based on practical reasons?
likes to look different?
has money to spend on trendy clothes?
doesn’t like dressing just to impress?
loves shopping?

B. Reading for Details

1. Read the text carefully and сору out the key words to describe teens’ preferences. Fill in the chart:

John Amy Lisa
well-dressed keep up with take one’s inspiration
comfortable fashionable different styles and trends
show individuality top designers pick up bargains
baggy jeans, trainers, hoodie high street shops market
be bothered about be full of put together
stick to trendy stand out in a crowd
rip affordable creative
fall off Hit the shops! be influenced by

III. Post-reading Activities.

Retelling. With a partner, look at the table again. Take turns to tell about your new friend (John, Amy or Lisa).

IV. Role Play.

The two friends (Amy and Lisa, or Lisa and John, or Amy and John) are going to buy a birthday present for the third one. Discuss the problem and choose a piece of clothing for her/him.

(Be on hand to help weaker students if needed. Any answers should be accepted).

Students’ dialogues:

1. Amy and John are talking about a present for Lisa.

– Well, John... It’s hard work to find a present for such an unusual person as Lisa.

– When it comes to fashion, tastes differ. As for Lisa, she always stands out in a crowd.

– That’s quite right. You see... I keep up with all the latest trends and spend too much time and money on them but she usually picks up bargains at the street markets and second – hand shops and looks fine in any style and colour!

– That’s an idea! Why not go to the second – hand shop?

– You must be joking! It would be awful to give her something used as a birthday present.

– Not at all. She’s creative enough and has a good sense of dress to put things together and feel comfortable.

– In this case she must have a good sense of humour! By the way, I know a high street shop full of trendy but affordable clothes not far from here. Let’s go!

– OK.

2. Lisa and Amy are talking about a present for John.

– Amy, what about a present for John? Any ideas?

– No problem. He’s keen on skateboarding and not bothered about brand names and logos, so...

– So, you mean we should buy him another pair of jeans or, say, a hoodie.

– Sure. His clothes often rips when he falls off his skateboard.

– Well... On the one hand, he sticks to cheaper clothes, on the other hand, he likes being well – dressed. I suggest buying him a trendy T-shirt made by a top designer for a change.

– We see eye to eye. I’m all for it!

3. John and Lisa are talking about a present for Amy.

– John, what are you doing in the evening?

– Nothing special. Why?

– Don’t you remember about Amy’s birthday? It’s time to buy a present.

– Oh, no.. To choose a present for a girl is always a great problem for me.

– Never mind. You know she keeps up with all the latest trends and we can buy something stylish.

– It’s so easy to be fashionable if you can spend much time and money in the shops!

– Stop grumbling! Lots of top designers make clothes for the cheaper, high street shops. They are full of trendy, affordable clothes.

– That suits me. Let’s hit the shops!

V. Writing.

Ex.5 p.21. Write a short paragraph.

What do the teenagers in your country like wearing?

Where do they go shopping for clothes?

How much money do they spend on clothes?

(Depending on the language level of students, this task may be done as class activity or at home).