Тема урока: “The Truth about Tobacco” (Заключительное занятие по теме “Здоровый образ жизни”).
Урок с применением ИКТ и проектной методики.
Цель:
создание условий для наиболее полного раскрытия потенциала каждого ученика, для развития гармоничной, нравственно совершенной, социально- активной личности.
Задачи урока:
1 Учебные.
Формирование коммуникативных навыков (аудирование, чтение, говорение).
Расширение лексического запаса по теме «Здоровый образ жизни» на основе прочитанного текста, прослушанной информации.
2 Развивающие.
Развитие умений работать в парах и группах.
Развитие умений высказывать свою точку зрения по проблеме.
3 Воспитательные.
Формирование экологического мировоззрения,
отрицательного отношения к курению.
Материалы к уроку.
Статья из газеты “Moscow News” (от 3.04.2008)
Аудиозапись “Tobacco” ”(http://www learnenglish.ru/magazine)
Аудиозапись “England to Go Smoke- Free” (http://www headupenglish.com)
Текст с пробелами (open cloze exercise).
Карточки с заданием для ролевой игры.
Презентация в Power Point.
Плакаты (antismoking posters).
Предварительная подготовка: за неделю одной группе учащихся было дано задание подготовить плакаты, другой – провести опрос учеников школы, подготовить слайды для презентации с диаграммой по результатам опроса.
Продолжительность: 90 минут.
Ход урока.
Этапы урока | Оснащение |
Время |
I Введение темы. Today we are talking about the danger of smoking. The fact that there are special No Tobacco Days in many countries of the world shows how dangerous smoking is. No Smoking Day is an annual health awareness day in the United Kingdom that is intended to help smokers who want to give up smoking. The first No Smoking Day was in March of 1984 and now takes place on the second Wednesday in March. World No Tobacco Day has been observed around the world since 1987. Every year it is celebrated on May 31. It draws global attention to the widespread prevalence of tobacco use and to its negative health effects. The day aims to reduce the 5.4 million yearly deaths from tobacco related health problems. Why do people smoke? (учащиеся высказывают свои мнения ) II Проекты учащихся (1) What are the results of the survey you’ve conducted for our today’s lesson? (Учащиеся, проводившие опрос среди учеников школы, делают сообщение о результатах) III Формирование навыков чтения. Sometimes not only teenagers, but adult people either don` t understand the danger of smoking. Read the article from “Moscow News”, do the tasks and say if you share the author’s opinion. - чтение статьи Say whether the following statements are True or False:
Say which of the author’s ideas seems the most arguable. Why? IV Формирование навыков аудирования (1). Why is smoking dangerous? (Ответы уч-ся) Listen to the tape twice and answer the questions.
Now have a look at the screen and answer another question. V Лексико-грамматическая работа (open cloze exercise) What does smoking do to our body? (Ответы уч-ся, которые могут использовать иллюстрации на слайдах. ) .Now read the text and fill in the blanks. Every day in Britain, about 300 people die early _1________ smoking. Smoking causes many diseases 2________ lung cancer, bronchitis and coronary heart disease. Healthy blood carries 3_______ oxygen. In a smoker blood 4_________ of it is replaced 5______ carbon monoxide (the same gas as you get from car exhausts). This means the blood 6______ do its job properly, and this can lead 7 ______ heart disease and other health problems. Cigarette smoke contains over 4000 chemicals; many of 8_______ are harmful to the body. One of them, nicotine, is an addictive drug. Nicotine affects the body 9_______ different ways, but one is that it makes your heart beat faster 10__________ it should, and puts strain on it. Teenagers sometimes start smoking 11________ they think it makes them look grown up and cool. 12_________ you know how much it can harm your body? the grown up decision is NOT to smoke. Key: VI Формирование навыков аудирования (2) Enclosed public places in England have been smoke-free since 1 January, 2007. Let`s listen to the programme about the anti-smoking law. England to Go Smoke- Free Answer the questions to check comprehension.
Post-listening questions for discussion.
VII Формирование навыков разговорной речи. Ролевая игра. In our country the anti-smoking law is being discussed now. People have different opinions of the problem. Imagine you are discussing this problem in a TV talk show. What would you say if you were a mother of two children, a barman, a teacher, a doctor, a cigarette manufacturer, a smoker, a non-smoker. VIII Защита плакатов (Projects) Мнения учеников о плакатах, выбор лучшего. IX Рефлексия урока (Что нового узнали, что понравилось, нет) X Домашнее задание. (Opinion essay ‘Should Smoking Be Banned?’) |
Презентация
Слайды 2-5 Статья из газеты
Слайд 6
аудиозапись “Tobacco”
Слайд 8
Слайд 9 -10 (Long-term and short –term effects of smoking)
Карточка с заданием
Аудиозапись
Слайд 11 Pair work Карточки для ролевой игры Group work Слайд 12 |
1 мин.
2 мин.
6 мин.
1 мин.
5 мин.
2 мин.
2 мин. 1 мин.
2 мин.
5 мин.
7 мин.
2 мин.
5 мин.
6 мин.
3 мин.
4 мин
6 мин. 12 мин 10 мин 5 мин 2 мин 1 мин |