Урок английского языка по теме "Правда о табаке" ("The Truth about Tobacco")

Разделы: Иностранные языки


Тема урока: “The Truth about Tobacco” (Заключительное занятие по теме “Здоровый образ жизни”).

Урок с применением ИКТ и проектной методики.

Цель:

создание условий для наиболее полного раскрытия потенциала каждого ученика, для развития гармоничной, нравственно совершенной, социально- активной личности.

Задачи урока:

1 Учебные.

Формирование коммуникативных навыков (аудирование, чтение, говорение).
Расширение лексического  запаса по теме «Здоровый образ жизни» на основе прочитанного текста, прослушанной информации.

2 Развивающие.

Развитие умений работать в парах и группах.
Развитие умений высказывать свою точку зрения по проблеме.

3 Воспитательные.

Формирование экологического мировоззрения,
отрицательного отношения к курению.

Материалы к уроку.

Статья из газеты “Moscow News” (от 3.04.2008)
Аудиозапись “Tobacco” ”(http://www learnenglish.ru/magazine)
Аудиозапись “England to Go Smoke- Free” (http://www headupenglish.com)
Текст с пробелами  (open cloze exercise).
Карточки с заданием для ролевой игры.
Презентация в Power Point.
Плакаты (antismoking posters).

Предварительная подготовка:  за неделю одной группе учащихся было дано задание подготовить плакаты, другой – провести опрос учеников школы, подготовить слайды для презентации с диаграммой по результатам опроса.

Продолжительность:  90 минут.

Ход урока.

Этапы урока

Оснащение

Время

I Введение темы.

Today we are talking about the danger of smoking. The fact that there are special No Tobacco Days in many countries of the world shows how dangerous smoking is.

No Smoking Day is an annual health awareness day in the United Kingdom that is intended to help smokers who want to give up smoking. The first No Smoking Day was in March of 1984 and now takes place on the second Wednesday in March.

World No Tobacco Day has been observed around the world since 1987. Every year it is celebrated on May 31. It draws global attention to the widespread prevalence of tobacco use and to its negative health effects. The day aims to reduce the 5.4 million yearly deaths from tobacco related health problems.

Why do people smoke?  (учащиеся высказывают свои мнения )

II Проекты учащихся (1)

What are the results of the survey you’ve conducted for our today’s lesson? (Учащиеся, проводившие опрос среди учеников школы, делают сообщение о результатах)
3) Did you ask your respondents if they understand the danger of smoking?  (ответ докладчиков)

III Формирование навыков чтения.

Sometimes not only teenagers, but adult people either don` t understand the danger of smoking.  Read the article from “Moscow News”, do the tasks and say if you share the author’s opinion.

- чтение статьи
- задание 1

Say whether the following statements are True or False:

  1. Charlize Theron doesn’t smoke.   (F)
  2. The author thinks that if you live in a city, it doesn’t matter. If you smoke or not.   (T)
  3. You can live a long life you stop smoking when you are still young.  (T)
  4. The author doesn’t understand that  smoking is dangerous .  (F)
  5. The author doesn’t think that it’s a bad habit.  (T)

Say which of the author’s ideas seems the most arguable. Why?
Supposing the author of the article is in class now. What would you like to say to her?  (Ответы учащихся)

IV Формирование навыков аудирования (1).

Why is smoking dangerous? (Ответы уч-ся)

Listen to the tape twice and answer the questions.

  1. How many chemicals does tobacco smoke contain?  (4000, some of them are harmful, others are deadly)
  2. Which of them are the most dangerous chemicals? (tar, nicotine, carbon monoxide)
  3. What is one of the major effects of nicotine?  (it increases heart rate and blood pressure)
  4. Why do smokers` blood carry carbon monoxide, not oxygen? (because red blood cells absorb carbon monoxide more easily than oxygen)
  5. What is the effect of it? (it`s difficult to breathe as the heart has to work harder to pump less oxygen around the body.)

Now have a look at the screen and answer another question.

V Лексико-грамматическая работа (open cloze exercise)

What does smoking do to our body?  (Ответы уч-ся, которые могут использовать иллюстрации на слайдах. )

.Now read the text and fill in the blanks.

Every day in Britain, about 300 people die early _1________    smoking.    Smoking causes many diseases   2________   lung cancer, bronchitis and coronary heart disease. Healthy blood carries   3_______   oxygen. In a smoker blood 4_________ of it is replaced 5______  carbon monoxide (the same gas as you get from car  exhausts). This means the blood   6______ do its job properly, and this can lead 7 ______   heart disease and other health problems. Cigarette smoke contains over 4000 chemicals; many of 8_______   are harmful to the body. One of them, nicotine, is an addictive drug. Nicotine affects the body 9_______   different ways, but one  is that it makes your heart beat faster 10__________ it should, and puts strain on it.  Teenagers sometimes start smoking   11________  they think it makes them look grown up and cool.  12_________  you know how much it can harm your body? the  grown up decision is NOT to smoke. 

Key:
from    2 like/such as         3 lots of/a lot of        4 some     5 by      6 can` t        7 to    8 them     9 in       10 than     11  because     12  because /as/ since

VI Формирование навыков аудирования (2)

Enclosed public places in England have been smoke-free since 1 January, 2007. Let`s listen to the programme about the anti-smoking law.

England to Go Smoke- Free Answer the questions to check comprehension.

  1. What are some of the places where smoking will be banned?
  2. Why does Hewitt call the new law a success?
  3. For people and groups against the legislation, what arguments do they give?
  4. What has happened in other countries with anti-smoking laws?
  5. How are Ireland, Scotland, and New York being used as models?

Post-listening questions for discussion.

  1. What is your opinion about smokers and smoking in public?
  2. Do you think it's a good idea to ban smoking in enclosed spaces? Why/not?
  3. Does the government have the right to say that it's illegal to smoke in public? How about at home? Why/not?
  4. Will tobacco become illegal everywhere someday? Why/not? If yes, when?

VII Формирование навыков разговорной речи.  Ролевая игра

In our country the anti-smoking law is being discussed now. People have different opinions of the problem.  Imagine you are discussing this problem in a TV talk show. What would you say if you were a mother of two children, a barman, a teacher, a doctor, a cigarette manufacturer, a smoker, a non-smoker.

VIII Защита плакатов (Projects)

Мнения учеников о плакатах, выбор лучшего.

IX Рефлексия урока (Что нового узнали, что понравилось, нет)

X Домашнее задание. (Opinion essay ‘Should Smoking Be Banned?’)

Презентация
Слайд 1
Введение темы
Эмблема
No Smoking Day

(Приложение 1)

 

 

 

 

    Слайды 2-5
Диаграммы – иллюстрация к рассказу учащихся

Статья из газеты
The Moscow News
(ксерокопия для каждого уч-ся)

 

      Слайд 6
Задание T/F на экране

 

 

 

 

 

аудиозапись  “Tobacco”
  Слайд 7
Вопросы для проверки понимания прослушанного.

 

 

 

 

 

  Слайд 8
What is in a cigarette?

 

 

 

 

 

Слайд 9 -10 
What  smoking do to our body.

(Long-term and short –term effects of smoking)

 

Карточка с заданием

 

 

 

 

 

 

 

Аудиозапись
(Приложение 2-script )

 

Слайд 11
Вопросы на экране

Pair work

Карточки для ролевой игры
(групповая работа)
(Прложение 2)

Group work

Слайд 12
Знак, запрещающий курение

1 мин.

 

 

 

 

 

2 мин.

 

6 мин.

 

1 мин.

 

 

 

5 мин.

 

 

 

2 мин.

 

 

2 мин.

1 мин.

 

2 мин.
(два раза)

 

 

5 мин.

 

 

 

 

 

 

 

 

7 мин.

 

 

 

2 мин.

 

 

 

 

 

5 мин.

 

 

6 мин.

 

 

 

3 мин.
(2 раза)

 

4 мин

 

 

 

6 мин.

12 мин

10 мин

5 мин

2 мин

1 мин