Цикл: «Животные в нашей жизни».
Тема: Новые факты из истории лондонского зоопарка.
Тип урока: комбинированный (направленный на формирование навыков пользования языковым материалом).
Цели:
- учебная – формирование навыков изучающего чтение, совершенствование лексических навыков (задачи: формирование навыков пользования языковым материалом на основе изученного ранее материала);
- развивающая – обучение умению использовать изученную лексику в устной и письменной речи;
- воспитательная – развитие интереса, любознательности, любви к животным.
Оборудование: карта Лондона, набор карточек для игры «цепочка слов», картинки по теме «Животные», видео система (TV + DVD плеер), слайд-шоу «Животные» Приложение1.avi.
Ход урока
1. Оргмомент.
It’s time to say «Hello» and start our lesson.
Who is on duty?
What date is it today?
Who is absent today?
2. Фонетическая разминка.
На доске сделана запись стихотворения.
Tiny tiger is my cat,
All in stripes and very fat.
Tiger, do not hunt the flies,
In the kitchen catch the mice.
3. Просмотр слайд-шоу (повторение названий животных, изученных ранее),
name all these animals ( носорог, крокодил, бегемот, жираф, корова, тигр, леопард, лев, заяц, кот, белка, хомяк, зебра, лошадь, верблюд, змея, лягушка, бурый медведь, белый медведь, панда, обезьяна, орел, сова, попугай, пингвин, курица, утка, слон, лиса, волк) Приложение1.avi.
If we want to see all animals on one day, where we go?
Yes, you are right, we go to the zoo.
Every city has its own zoo London has its too.
Where is it?
Show it on the map.
Объявление целей и задач урока.
Today we shall play some games, review the words on topic “Animals in our life” and find out some new facts from the history of London Zoo.
4. Речевая разминка.
Let’s play the game “Snowball”. We shall remember the names of the animals. The pictures on the blackboard will help you. The first pupil will name one word, the second pupil will repeat it and add another word, the next pupil will repeat two words and say one more. The last pupil will repeat the chain of all the words on the topic. Name the wild and endangered animals.
The next game: this pupil is a member of a Zoological Society. Ask him questions.
The third game. We have a magic bag. Take one card and describe this animal. All pupils must guess who it is.
We all have pets at home. Who is ready to tell us about your pet? ( на доске развешаны фотографии домашних животных учащихся данного класса).
5. Совершенствование лексических навыков по теме «Животные в нашей жизни»
All children like to play games. Now I want you to divide into two teams “Boys” and “Girls”.
Each team will have the cards with the words. You must put the words in the right order to make a chain.
(таблица разрезается по горизонтальным линиям; учащимся необходимо собрать ее до первоначального варианта; первое слово из таблицы ученикам называет учитель).
dream |
клетка |
a cage |
разновидность |
the kind |
животное |
an animal |
быть свободным |
to be free |
спасать |
to save |
кролик |
a rabbit |
исчезающий |
endangered |
бороться |
to fight |
насекомое |
an insect |
вступать |
to join |
мечта |
6. Контроль навыков выразительного чтения стихотворения.
It is time to listen to the poem. Now read it. Who will be the first? ( ученики слушают запись стихотворения на кассете, затем читают его по очереди). Ex.14,p. 107.
7. Физкультминутка.( выполняется любой набор движений по желанию учителя).
8. Тренировка навыков изучающего чтения.
It’s time to read the text about London Zoo. Open your books on p.106, ex.10. On the blackboard you can see unknown words. Let’s read them.
They say |
Henry III |
King of Norway |
receive |
presented |
Queen Charlotte |
She kept |
1839 |
Were moved too |
female |
within |
You can see two questions. Read the text to yourself and answer them.
Who can answer the questions?
Now you will look through the text and find the international words in it. You will write the words down in your copybooks.
Zoo |
leopards |
special |
zebra |
giraffe |
park |
baby |
exotic. |
Let’s check them up.( проводится фронтальная проверка работы).
9. Youг home task will be ex.3, p.118.
(объявляются оценки учащимся за работу на уроке).
10. Рефлексия.
(учащимся предлагается ответить на ряд вопросов)
What do you like most of all at our lesson? What would you like to use more often at our lessons? Who would you like to thank? Our lesson is over, see you next lesson, good bye.