Проектный урок по английскому языку "Тайны в нашей жизни"

Разделы: Иностранные языки


Оснащение:

  • компьютер;
  • проектор, экран для демонстрации презентаций, фильмов;
  • сопутствующая презентация для учащихся.

Ресурсы:

  1. В.В. Копылова “Методика проектной работы на уроках английского языка”. Методическое пособие. Дрофа, Москва 2004.
  2. О.Н. Крылова “Технология работы с учебным содержанием в профильной школе” . Изд –во “Каро” С.- Петербург, 2005.
  3. New millennium English: учебник англ. языка для 11 кл. общеобраз. учрежден.
  4. О.Л. Гроза, О.Б. Дворецкая, Н.Ю. Казырбаева, В.В. Клименко, М. Л. Мичурина, Н.В. Новикова, Т.Н. Рыжкова, Е.Ю. Шалимова.- Обнинск: Титул, 2005.- 192с.: ил.
  5. Книга для учителя к учебнику англ. яз. для 11 кл. общеобразоват. учрежд.
  6. New millennium English./ О.Л. Гроза, О.Б. Дворецкая, Н.Ю. Казырбаева, В.В. Клименко, М. Л. Мичурина, Н.В. Новикова, Т.Н. Рыжкова, Е.Ю. Шалимова.- Обнинск: Титул, 2006. – 192 с.

Цели занятия:

  • Развитие учебно-познавательной компетенции – использование изучаемого языка в целях познания и объяснения аномальных явлений в жизни.
  • Рзвитие социо-культурной компетенции – расширение объема знаний по теме “Мистика”, развитие творческой активности учащихся.
  • Коммуникативная компетенция - развитие и воспитание способностей работы в группе, толерантного отношения друг к другу;

Задачи:

  • Учебный аспект – развивать речемыслительную деятельность: аудирование, говорение, письмо.
  • Познавательный аспект – развивать навыки поисковой деятельности; изучить и дать обоснование сущности некоторых аномальных явлений;
  • Развивающий аспект – развивать самостоятельность, позитивную психологическую установку; творческий потенциал учащихся;
  • Воспитательный аспект – воспитывать толерантное отношение к себе и другим людям;

Topic: “Mysteries in our life”

Aims:

  • To review the words on the topic “Mysteries in our life”
  • To practiсe listening-comprehension.
  • To teach the students to express their ideas supporting or opposing to somebody's views.
  • To improve the skills of working in groups.
  • To bring up to be tolerant, merciful and just.

Resources:

  • Сomputer, projector and screen, presentation, a table “Project's analysis”, cards with tasks.

План-карта урока

Время Этап урока Деятельность учителя Деятельность учащихся Форма взаимодейств.
2 min Greeting-
Introduction
Приветствие учителя.
Объявление темы и цели занятия

Good afternoon, boys and girls. Good afternoon, dear guests! I'm glad to see you on our project-lesson that will be unusual, because it'll be as a “closed TV-show”. And the theme of our show today is “Mysteries in our life”, the main aim is “ Examine some kinds of mysteries from your own point of view”. Приложение 1 (слайд 1)

  Teacher - children
3 min Brain- storm Учитель проводит “Мозговой штурм”, чтобы вспомнить активную лексику по теме.

But before we start our show lets remember:

What categories of mysteries can we meet in our life? (слайд 2)

Ученики должны назвать виды встречающихся в жизни загадочных явлений. Teacher - pupil
10 min Vocabu lary work Учитель предлагает вспомнить тему прошлого урока (Стоунхендж) и дает ее новое обоснование с точки зрения науки.

(слайд 3)

  • Now tell me, please, what mystery monument did we speak last lesson?
  • I have found some interesting information for you about Stonehenge. (Glossary)
  • But first of all answer my questions to fresh some facts in your memory:
  • When was this monument built?
  • What was it built for?
  • What is the weight of each stone?
  • But the last question on our lesson was about how it was built. We couldn't answer it.
  • And today I can offer you one of the versions about it.

(Слайд 4)

Look on the screen and put the sentences in your cards into the right order to make clear all this process.

Ученики работают по предложенным в слайдах заданиям.

Учащиеся работают по карточкам.

(Appendix)

Working in pairs, in groups.

Working in pairs

5 min for group Prepara tion Учитель предлагает учащимся взять 1 пазл из “Мозаики тайн”, который определит порядок выступления каждой группы.

The next step of our work is your own investigations and conclusions about some phenomenas.

Take one pazzle from the picture and read who will be the first, the second and so on.

Начинается работа по защите проектов.

1-й выступающий говорит о теме, целях и задачах проекта.

Individual work, which material was prepared by groups before hand.
5 min for group Presenta

tion

Учитель нацеливает учащихся, слушающих проекты, на работу с “толстыми” и “тонкими” вопросами, схемы которых предоставлены.

During listening you should write two “thin” or one “thick” question.

Презентация проектов, заполнение таблицы “толстых” и “тонких” вопросов;

(Appendix)

Teacher
3 min Discus sion What are your questions? Учащиеся задают вопросы по прослушанным проектам Pupil-pupil
2 min Conclusi on Now look at the analyses tables and complete them. Учащиеся заполняют таблицу анализа выступлений

(Appendix)

Individual work
2 min Generali zation Учитель проводит рефлексию, используя прием незаконченного предложения.

(Слайд 5) During today's lesson I have:

  • -found out…
  • -learnt…
  • -remembered…
  • -known…
Учащиеся высказывают свое мнение по уроку. Children

Appendix

Дополнительный материал к уроку (в помощь учителю)

(Слайд 3)

Glossary:

  • Hole – uneven deep place in the ground;
  • Heel – some kind of elevation on the shoes or boots;
  • Slaughter – it is the condition, when the blood is gone out from a body;
  • Ditch – it is long and deep hole;
  • Mound – the place on the ground that is higher;
  • Barrow- it is a grave or a place where people were buried.

Раздаточный материал:

(Слайд 4)

Put the sentences into the right order.

  • The workers lined the logs on each other and removed lying stone using the sticks.
  • The workers fastened the ropes around the stone and pulled it to do the vertical position.
  • The stone was lifted by two short log's lines, which were put one from other to the top.
  • The workers dug out deep hole and put logs under the stone.
  • When two stones were in a vertical position the workers put another stone between them on the ground.

Практическая часть:

How to do a project?

1.What is the name of your project?  
2.What do you want to do?  
3.What do you want to learn?  
4.What problem do you want to solve in your project?  
5.Why is it important for you?  
6.What is the main aim of your project? (Why do you make it?)  
7.What are the tasks of your project? (What do you do for its realization ?)  
8. The list of your group and their duties in this project.  

“Thin”/“Thick” questions table

“Thin” questions “Thick” questions
Who…?

What…?

When…?

Can ..?

Have you…?

What was the name of…?

Do you agree that…?

Is it right that…?

Give, please, 3 explanations of…?

Explain why…?

Why do you think that…?

What is the difference between…?

What it would be if…?

How can you prove…?

Where can you get…?

 Project's analysis

1.The title        
2. Was the authors' aim achieved?        
3.What do you like most of all in this project?        
4. What negative moments have you seen in this work?        
5. How can you evaluate this work according to the star-rating system: 4 stars- exellent; 3 stars-better than most; 2 stars- average; 1 star –below average; 0 stars-poor

Презентация