Подтема: Любовь, музыка, театр.
Сюжет: Мюзикл “Призрак оперы”.
Тип урока: Комплексный, урок устных речевых умений.
Задачи:
- практическая: развить навыки аудирования, умения говорить (монологическая и диалогическая речь), тренировать в употреблении слов по теме “Музыка”, учить выражать своё мнение.
- общеобразовательная: развить общий и филологический кругозор, сформировать интерес к театральному жанру мюзикла.
- воспитательная: воспитывать у учащихся интерес к слушанию и говорению на иностранном языке, формировать активность, самостоятельность, учить вежливости на примере фраз речевого этикета.
- развивающая: развить память, воображение, мышление, умение делать выводы, давать оценку персонажам и событиям.
Языковой материал:
новый:
1. текст для аудирования стр.64, у. 3.
2. текст для чтения АВ стр.25, упр.9.
3. НЛЕ текста a basement - подвал
a living being – человек
a mask - маска
a ghost – призрак
a monster - монстр
kidnapping - похищение
4. фразы речевого этикета.
для повторения:
1. Глоссарий по теме “Музыка” стр.40.
2. Текст, стр.56, упр. З
3.Формs глаголов в прошедшем времени.
Оснащение урока: технические средства обучения, интерактивная доска, иллюстративный материал, раздаточный материал - фразы речевого этикета.
Используемые методы: демонстрация, упражнение, объяснение.
Средства обучения: ТСО - фонограмма, видеоотрывки, схемы, фотографии, электр. презентации, учебники, раздаточный материал, рабочая тетрадь.
Педагогические приёмы: беседа по вопросам, пересказ, составление диалогов.
Ход урока
1. Подготовка учащихся к речевой деятельности на иностранном языке.
1. Приветствие
Good - morning! Sit down, please!
2. Фонетическая зарядка
Слушание песни “Love story” (Bi C. Sigman, F. Lai).
3. Сообщение цели и задач урока
Today we are going to speak about love, music and theatre. Try to answer the questions concerning the song you've just heard. Pay attention to the screen, please.
4. Warming-up. Беседа по вопросам
What gives the meaning to an empty world?
What does love fill the heart with?
- Now can love influence people?
I do agree with you. Love enriches our hearts. Love is the strongest and the most universal feeling, it makes us create, write poems or music.
2. Аудирование текста “London Theatres”
(стр. 64, упр. З),
1. Ориентирующее замечание учителя:
The best place to learn about love stories and listen to good music is the theatre. Do you sometimes go to the theatre? We have no chances to do it in our town. But people in London have a lot of theatres to visit, and they can watch different performances.
2. Снятие трудностей - демонстрация слайдов Лондонских театров:
Palace Theatre
Barbican Theatre
New London Theatre
Her Majesty's Theatre
Повторение хором новых слов. Now we shall listen to the text. Can you guess what the text will be about?
Предполагаемый ответ: The text is about London Theatres. Please, open page 64 of your student’s 4 book.
3. Слушание текста в записи 2 раза.
4. Выполнение задания по аудированию - заполнение пробелов в тексте
5. Проверка выполненного задания.
3. Совершенствование речевых умений, слушание музыки.
1. Ориентирующие замечание учителя:
So, the last musical mentioned in the text was “The Phantom of the Opera”.
Do you think it is worth seeing and why? What makes the performance at the theatre interesting?
Предлагаемые ответы учеников:
The plot, the scenery, the acting, singing, dancing, the costumes, the music/
В процессе ответов заполняется схема (word – web).
Right you are. And now I want you to listen to the theme from “The Phantom of the Opera”.
The music was written by a famous British composer Andrew Lloyd Webber. Try to think what kind of music it is and share your impressions with your classmates and with me.
2. Ученики слушают музыку и смотрят слайды (презентация 1).
Беседа с учителем, выражение мнения о музыке с использованием лексики по теме стр.40.
What is your opinion about the music? Do you like it? You can use phrases at page 40. I think it is touchy and unforgettable. I can't but admire this music.
4. Проверка домашнего задания.
1. Ориентирующее замечание учителя:
At home you read the first part of the text about the plot of this musical at page 56. Let's recall the main events of the story. Try to speak about it using key - words and useful phrases.
Вербальная опора - на доске.
The story is about...
The main characters are....
The events take place in....
Christine was ...
... guarded ... and taught her to
Christine loved...
.... prevented Christine from dating Raoul.
2. Ученики пересказывают текст (по 1 предложению).
5. Чтение.
1. Ориентирующее замечание учителя.
What is going to happen in the second part of the story?
Предполагаемые ответы:
May be the Phantom will kill Rauol.
Christine will love the Phantom.
2. Снятие трудностей.
Введение НЛЕ текста (АВ стр.75, упр.9), запись слов в словари (дефиниция слов даётся на иностранном языке, слова сопровождаются изображениями (слайдами) на интерактивной доске).
a basement - подвал
a living being - человек
a mask - маска
a ghost (a phantom) - призрак
a monster - монстр
kidnapping - похищение
Чтение текста.
Выполнение задания по чтению - подбор предложений из текста, отражающий содержание увиденных видеоотрывков.
Предполагаемые ответы (предложения).
- Her beautiful voice appealed to the hearts and minds of people.
- The Phantom had great power over her and guarded her carefully.
- Christine loved Raoul de Chagny.
- At last the Phantom decided on kidnapping Christine.
- The Phantom died in the basement of the Opera House alone and lonely.
5. Беседа с учащимися по содержанию текста.
- Who lived in the basement of the Paris Opera House?
- Was he a monster or a living - being?
- Why did he wear a mask?
- Why did he kidnap Christine?
- Why did the Phantom free Rauol and Christine?
- How can you characterize the Phantom?
- Does this story give food for thoughts?
- What is the main idea of the story?
Can you prove it by a sentence о from the text?
Предполагаемые ответы:
Love can break prejudices. Nobody can prevent us from loving.
Love is older than the sea. Love can be great.
6. Работа в парах, диалогическая речь.
1. vОриентирующее замечание учителя.
Would you like to see this love story on the stage?
Imagine that you have a chance to do it.
Can you invite your friend to the theatre?
2. Снятие трудностей
Please, work in pairs and use these phrases (вербальная опора на экране и в печатном виде на партах).
Do you want to ...? | |
Would you like to ...? | The ... is on. |
Why not go ....? | |
Yes | No |
That's a good idea! | Sorry, Fm afraid, I can't. |
Прекрасная мысль! | Извини, боюсь, я не смогу. |
Td love to! | I have got things to do. |
С большим удовольствием! | У меня дела. |
Fine! Прекрасно. | I’m against it. |
That sounds great! | Я против этого. |
Звучит здорово! | Not me. |
I’m all for it! Я целиком за это. | Только не я. |
Составление диалогов в парах. | |
Проверка диалогов вслух. |
7. Информация о домашнем задании.
All right. I liked the way you worked today. Your marks are ... .
At home I ask you to learn new words and write an essay about your favourite love
story, about the power of love and its influence upon people.
8. Подведение итогов, выставление отметок.
9. Организованный конец урока.
LOVE STORY
(By С Sigman, F. Lai)
Where do I begin to tell the story of how great a love can be?
The sweet love story that is older than the sea.
The simple truth about the love she brings to me.
Where do I start?
With her first hello she gave the meaning to this empty world of mine.
There'd never be another love, another time.
She came into my life and made the living fine.
She fills my heart.
She fills my heart with very special things.
With angel songs, with wild imaginings,
She fills my soul with so much love
That anywhere I go I'm never lonely.
With her along, who could be lonely?
I'll reach for her hand. It's always there.
How long does is last?
Can love be measured by the hours in a day?
I have no answer now but this much I can say,
I know I'll need her till the stars all burn away
And she'll be there. (Twice)