Цели урока:
- Образовательная: совершенствование умений и навыков монологической речи по теме, развивать навыки аудирования.
- Развивающая: развивать мышление, память, логику, формировать навыки общения.
- Воспитательная: прививать интерес к прекрасному.
Оборудование:
- Карта Соединённого Королевства.
- Плакат с цветами года.
- Картинки с изображением цветов.
- Цветок для сюрприза.
Ход урока
1. Организационный момент (приветствие и объяснение целей урока).
T: Good morning, boys and girls! Sit down, please.
Oh, look at the window. It’s a nice day today.
- And what day is it today?
- What’s the weather like today?
- Do you like such weather? Why?
- Are there any flowers in spring in our town?
- Do you like flowers?
It’s nice. And today we are going to have a talk about different flowers.
2. Фонетическая зарядка.
На доске стихотворение:
Spring is coming,
Spring is coming,
Flowers are coming too.
Snowdrops, lilies, daffodils
Now are coming too.
T: Look at the blackboard and listen to the poem. Now repeat it after me. Read the poem in pairs.
Now read this poem loudly as quickly as you can. And who knows another poems about flowers, spring, weather?
Would you like to recite them by heart? Do it, please.
(Дети читают стихи о цветах, о природе, о погоде.)
T: Thank you very much. Your poems are so nice!
3. Повторение слов по теме “Flowers of the year”. (Используется таблица, на которой изображены цветы года.)
T: Pupils, I hope you know the names of different flowers in English.
а) Look at the table and name all these flowers, please. (Дети называют все цветы, изображённые в таблице.)
b) Look at the blackboard. Here are some words, but the letters in them are mixed. Put them in the right order to have a proper word. (Ученики решают анаграммы.)
ffadiold (daffodil) rimpsore (primrose) siayd (daisy) poh (hop) ypopp (poppy) ronthhaw (hawthorn) dnowspor (snowdrop) lyohl (holly)
c) Work in pairs, please. Look at the flowers and one of you will name the flowers and the other the months of these flowers.
Example: P1: snowdrop - P2: January. (Ребята работают в парах. Один называет цветы, а другой угадывает месяц, в котором цветёт этот цветок.)
d) And now look at the flowers again and say which of them smell pleasant.
Say which of them you like or dislike.
Name spring (autumn, summer, winter) flowers.
What colour can these flowers be?
Where can they grow?
What flowers can grow at home? (Дети отвечают на вопросы учителя.)
4. Описание цветов.
T: Now I’m sure you like flowers. Choose any flower you like and say everything you know about it.
Ученики выходят к доске и описывают любые цветы. (Можно на доске написать план описания.)
5. Игра: “Угадай цветок”. (Работа в группах).
T: Divide into three groups, please. Choose any flower, describe it for your classmates and let them guess it.
(Учащиеся делятся на три группы, каждая описывает какой-то цветок, один человек от группы выступает, а ученики из других групп отгадывают.)
T: I’ve got a surprisefor you. I’ve got a nice box. What can be in my box?
You are right. It’s a flower.
(Учитель просит ребят угадать, что за сюрприз у него в коробке? Ребята угадывают, что это цветок.)
6. Сценка: “Flowers”.
(На доске карта Соединённого Королевства Великобритании и Северной Ирландии. Раздаётся стук в дверь, и входят пятеро заранее подготовленных ребят. В руках они держат картинки, на которых изображены цветы.)
P1: Hello, friends! I’m glad to meet you!
P2, P3, P4, P5: Hello, Vasya! Glad to meet you too.
P1: Where are you from?
P2: I’m from Scotland.
P3: And I’m from England.
P4: I came from Wales and this boy is from Ireland.
P2: I brought some thistles from Scotland and my friend brought some roses from Englad.
P4: I have some daffodils from Wales.
P5: And I have some shamrocks from Ireland.
P1: Now we have beautiful flowers from Scotland, England, Wales and Ireland. Thank you very much.
(Ребята прикрепляют принесённые картинки на карту, прощаются и уходят. Учитель показывает картинки с букетами, а дети называют те страны, эмблемами которых являются эти цветы.)
7. Подведение итогов.
T: In conclusion, I’d like to say that you know a lot about flowers and you like flowers very much. But we should remember that many flowers are in danger now and we can help them.
At home you’ll draw some flowers and describe them.
You worked hard today. Thank you. The lesson is over.