В государственном стандарте по иностранным языкам сделана попытка соотнести мировой (европейский) опыт в определении базового уровня владения иностранным языком с отечественными условиями обучения. В нем предполагается наличие двух уровней: максимального, т.е. того, что может предложить учащимся школа в ходе учебного процесса, и минимального, ниже которого опуститься нельзя. Цели и содержание обучения определяются с точки зрения возможного выхода на реальное общение с носителями изучаемого языка и с аутентичными источниками информации. В качестве целевой доминанты выделяется чтение как наиболее реальный и, с методической точки зрения, доступный вид речевой деятельности в условиях обучения иностранному языку в нашей стране, то есть в условиях достаточной удаленности от страны изучаемого языка. Для формирования навыков чтения Интернет - незаменимое средство. В реальной жизни человек сталкивается с необходимостью владеть всеми видами чтения: изучающим, ознакомительным, просмотровым, поисковым. К сожалению, учебники не содержат текстов в нужном количестве для всех указанных видов чтения. С помощью Интернет можно восполнить этот пробел.
В нашем лицее на старшей ступени обучения используются дидактические модели, разработанные на основе использования образовательного ресурса открытой образовательной платформы “Интернет-школа “Просвещение.ru”. В состав образовательной платформы включены следующие программные модули: модуль регистрации и авторизации участников образовательного процесса, модуль поиска по базе данных, модуль для автоматического отображения результатов учебной деятельности, модуль для тестов и тренажеров, проверяемых в автоматическом режиме, модуль для создания статистических отчетов и пошагового обновления программ, а также модуль для лабораторного практикума удаленного доступа [1]. Интернет-школа является комплексной открытой информационно-образовательной системой, предназначенной для реализации программ дистанционного образования. Весь объем информации, размещенный в “Интернет-школе”, может быть использован учителем и при подготовке к уроку. Нужный материал можно отбирать, пользуясь системой поиска, возможностью делать закладки и примечания к страницам учебного материала с целью последующего его использования по своему усмотрению. Ресурс Интернет-школы может также использоваться в целях восполнения пробелов в знаниях учащихся (отстающие и пропустившие по разным причинам занятия ученики). Учитель может давать дополнительные задания в целях повторения материала по определенной теме, использовать Интернет-ресурс для домашних заданий и т.д. Представляем вашему вниманию урок по теме The Geographical position of Russia
Урок разработан на основе дидактической модели “Урок-обобщение в 10 классе” Internet-school “Просвещение. ru “
Основная цель урока – сформировать понятие о влиянии географического положения на уровень экономического развития региона.
Задачи урока – оценить уровень сформированности лексических навыков чтения и говорения; развитие умения читать с целью извлечения детальной информации, воспроизводить отдельные факты и понятия, развитие умения решать типовые учебные задачи, выделять главное
Грамматический материал: определенный артикль с географическими названиями.
Оснащение урока: магнитофонная запись, иллюстративный материал, денежные купюры различного достоинства.
Речевой материал Georgia Грузия Lithuania Литва a humid continental climate влажный континентальный климат Arctic Ocean Северо-ледовитый океан a vegetation растительность a tributary приток рекиa feeder приток an outlet выход (моря), дающий начало реке sparsely populated малозаселенный fertile плодородный a black ground Черноземье diaryng молочное хозяйство to endow одаривать a wheat пшеница a rye рожь an oat овес a sunflower подсолнух Kuznetsk Basin Кузбасс a peninsula полуостров a slope склон горы a mountaineer альпинист extant сохранившийся Carboniferous periodc Каменноугольный период геохронологической шкалы lumbering лесоразработки a salmon лосось
Ход урока
1. Вводная часть.
Инструктаж учащихся, предваряющий их работу с сетевым ресурсом на уроке, напоминание учащихся о порядке действий для вхождения в сетевые уроки. Ознакомление с задействованными в уроке элементами сетевого урока.
2. Предтекстовая подготовка.
Which region do you live in? Which regions surround it? Which countries surround the Russian Federation? Look at the Russian banknotes. Which regions are represented on them? What do these numbers stand for? 8000 19 990 636 160
Here is a list of words that you will meet in the lesson. Read them and try to remember their translation. < Приложение1 >
3. Работа с текстом on line.
Russia, or Russian Federation, is the world’s largest country by land area. It occupies much of Eastern Europe and all of North Asia. It stretches for 8000 km from the Baltic Sea in the west to the Pacific Ocean in the east, and extends for 2400-4000km from the Arctic Ocean in the North to the Black sea, the Caucasus, the Altai and Sayan Мountains, and the Amur and Ussuri rivers in the South. Its total square averages 17 070 949 km2. Due to the enormous size of the country, Russian land boundaries come up to 19 990 km and include borders with 14 countries: Norway and Finland in the northwest; Estonia, Latvia, Belarus and Ukraine in the west; Georgia and Azerbaijan in the southwest; Kazakhstan, Mongolia, North Korea and China along the southern land border. The Kaliningrad Region, which is separated from the rest country, is boarded by Lithuania and Poland.
Russia’s dominant relief features are the East European Plain, the Urals, the West Siberian lowland and the central Siberian plateau. The lowest point of Russia is Caspian Sea ( -28m) and the highest point is presented by the peak of Mount Elbrus: 5,633m, which is also the tallest peak in Europe.
The climate of Russia varies from extreme cold subarctic in Siberia, where the coldest settled place on earth – Verkhoyansk – is situated and tundra climate in the polar north, to subtropical along the Black Sea shore and humid continental in European Russia. Winters range from cool along Black Sea coast to frigid in Siberia; summers vary from warm in steppes to cool along Arctic coast. Most of the North Asia Russia is presented by the region of Siberia, which spreads over 9,653,000 km2 and makes up about 75% of the country. It extends eastward from the Ural Mountains to the Pacific Ocean and southward from the Arctic Ocean to the hills of north-central Kazakhstan and the borders of both Mongolia and China. Siberia may be divided into the zones of vegetation that run across Russia: tundra, taiga and steppe zone. Almost 40% of Siberia land is occupied by forests. From south to north Siberia is drained by the Ob, Yenisei and Lena rivers and their tributaries.
Eastern Siberia is famous due to the Lake Baikal – the world’s largest freshwater lake, surrounded by beautiful mountain scenery. Baikal is over 636 km long; its maximum depth is 1,74 km, making Baikal the world’s deepest lake. There are numerous feeders, namely the Selenga, Chikoy, Uda, but the only true outlet is the Angara River. Very few lakes can compete with Baikal in terms of biodiversity: it is rich for fish and other aquatic life including such unusual species as the world’s only freshwater seal (Phoca sibirica). It contains 22 small islands, the largest, Olkhon, being 72 km long. Although it is known for its crystal-waters, the lake is in danger of pollution because of industrial development.
East Siberia includes such important cities as Krasnoyarsk, Irkutsk, Ulan-Ude, Yakutsk and Chita. Still most of the region is sparsely populated. This land provides Russians with gold, diamonds, iron and aluminum.
Western Siberia provides fertile black ground, useful for agriculture and dairying. This land endows people with wheat, rye, oats, potatoes and sunflowers. The West Siberia is also known for the beautiful Altai region. The Kuznetsk Basin, situated in the Western Siberia, is one of the world’s richest coal regions. A region between the Black Sea and the Caspian Sea that includes southwest Russia, Georgia, Azerbaijan and Armenia is known as Caucasus. Together with the Ural Mountains, it forms the historical boundary between Europe and Asia. The Caucasus mountain system extends for 1210 km from the mouth of Kuban River on the Black Sea to the Apsheron peninsula on the Caspian Sea. The northern slopes of the Caucasus Mountains that belong to Russian Federation are situated in Krasnodar Krai, Stavropol Krai and the autonomous republics Adygea, Karachay-Cherkessia, Kabardino-Balkaria, North Ossetia, Ingushetia, Chechnya and Dagestan. The highest peak of the chain is Elbrus (5462m). It stands 20 km north of the main range of the Greater Caucasus and 65 km southwest of the Russian town Kislovodsk. Elbrus’ permanent icecap feeds 22 glaciers which in turn give rise to the Baksan, Kuban and Malka rivers. Nowadays Elbrus is one of the favourite tourist places: mountaineers from all over the Europe try to climb it, mountain-skiers and snowboardists choose it for practice.
The Ural Mountains, also known as the Urals, are the mountain range that completes the boundary between Europe and Asia. The Urals extend 2500 km from the Kazakh steppes along the northern border of Kazakhstan to the coast of the Arctic Ocean. The Novaya Zemlya Island forms a further continuation of the chain. The Urals are among the world’s oldest extant mountain ranges. They were formed in late Carboniferous period, at the time of combination of Laurussia (Europe and North America) and Gondwana. Europe and Siberia have remained joined ever since. Except the polar and northern sections, the mountains are forested, and lumbering is an important industry. Urals also present the great mineral resources. There are rich deposits of iron, coal, copper, manganese, gold and aluminum. The Russian Far East is presented by Kamchatka Peninsula, which lies between the Pacific Ocean and the Sea of Okhotsk. Kamchatka covers an area of 472 300 km2. It contains 160 volcanoes, 29 of them remain active. The highest one is called Klyuchevskaya Sopka. In the central part of Kamchatka is found Eurasia’s only Geyser Valley with its gorgeous sights that are so adored by tourists. The industrial, scientific and cultural center of Kamchatka is the city of Petropavlovsk-Kamchatsky, which was a USSR leader in producing fish (especially salmon) and crab meat. The European part of Russia is drained into the Arctic Ocean (the Barents Sea and the White Sea), Baltic Sea, Black Sea and Caspian Sea. The Asian part is as well drained into the Arctic Ocean and also into the Pacific Ocean. Notable European Russian rivers are Volga, Don, Kama, Oka and the Northern Dvina. Dnepr and Western Dvina originate from Russia but flow into other countries as well. Important Asian rivers in Russia are Ob, Irtysh, Yenisei, Angara, Lena, Amur and Indigirka.
4. Контроль уровня владения материалом текста.
a) Режим работы класс-ученик (Quiz Show)
Guess if the statement is true or false.
The Urals were formed in late Carboniferous period. 2. The Kuznetsk Basin is one of the world’s richest gold regions. 3. The Sea of Okhotsk belongs to the Arctic Ocean. 4. Russia has land boundaries with 14 countries 5. Russia has land boundaries with 4 countries.. 6. Black ground is fertile. 7. Siberia presents all of three main Russian vegetation zones: tundra, taiga and steppe zone. 8. Kamchatka possesses 160 active volcanoes. 9. Klyuchevskaya Sopka belongs to the Urals Mountain chain. 10. Elbrus is the highest peak in Europe.
b) Режим работы on line ( использование Self Check сетевого урока) Часть заданий связана с правильным употреблением определённого артикля с географическими названиями. < Приложение2 >
5. Завершающая часть урока. Пояснение к домашнему заданию.
Заключение: Возможность обратиться к ресурсам Интернет расширяет и коммуникационное пространство учащегося и учителя. Интернет способствует оптимизации познавательной и практической деятельности учащихся, позволяет получить информацию, углубляющую, расширяющую, дополняющую материалы учебников и учебных пособий, так как открывается доступ к ресурсам российских и международных библиотек, информационных центров, позволяющих оптимизировать исследовательскую деятельность ученика. Это должно обеспечить достижение большинством учащихся (независимо от места их проживания или социального статуса их семей) образовательных результатов, адекватных новым требованиям рынка труда и современным условиям общественной жизни.
http//www.internet-school.ru