Процесс обучения английскому языку определяется целью приобретения учащимися определенного объема знаний в области грамматики, говорения, чтения и аудирования. Необходимым элементом учебного процесса наряду с получаемой информацией, ее отработкой является контроль знаний учащихся. Переход от традиционных форм контроля к компьютерному тестированию отвечает концепции модернизации и компьютеризации системы образования. По сравнению с традиционными формами контроля компьютерное тестирование имеет ряд преимуществ:
- быстрое получение результатов;
- объективность в оценке знаний;
- позволяет получить достоверную информацию о владении учащимися определенными умениями и навыками;
- дает возможность учителю соотнести эти данные с поставленными на данном этапе задачами обучения и провести своевременную коррекцию процесса усвоения новых знаний;
- компьютерное тестирование более интересно по сравнению с традиционными формами, что влияет на повышение познавательной активности учащихся и создает у них положительную мотивацию.
Прежде, чем начать работу с компьютерными тестами, необходимо сформировать содержание тестовых заданий, распределить их по типам и уровню сложности и создать программное содержание теста. Необходимо учитывать возможности программной оболочки. В своей работе я использую тестовую оболочку «Тест 2000». В данной статье предлагаю тесты тематические на знание культурных, социокультурных, исторических, географических, политических и других сведений о стране изучаемого языка и о своей собственной. Хочется сказать, что результативность выполнения тестов высокая, так как они носят не только контролирующий характер, но и обучающий. Учащиеся могут посмотреть, в каких заданиях ими сделаны ошибки, сделать тест еще раз, и не только добиться правильного выполнения, но и запомнить нужный материал. Практически по каждой изучаемой теме о стране изучаемого языка, можно составить подобные тесты. Предлагаю вашему вниманию некоторые из них.
I. Famous People of Britain and the USA (form 7)
1. Horatio Nelson was
a) a selfless warrior;
b) an outstanding scientist;
c) a famous playwright.
2. Florence Nightingale was
a) a famous nurse;
b) a brilliant actress;
c) a well-known politician.
3. Caesar was
a) a Roman general;
b) an artist;
c) a king.
4. George Washington was
a) a sportsman;
b) a president;
c) an engineer.
5. The Beatles were
a) composers;
b) pop singers;
c) doctors.
6. Mozart was
a) a famous engineer;
b) a brilliant composer;
c) an outstanding engineer.
7. Elizabeth I was
a) a famous politician;
b) the British queen;
c) a well-known artist.
8. Mel Gibson is
a) a brilliant American actor;
b) a ballet dancer;
c) an architect.
9. Elizabeth Taylor is
a) a famous sportsman;
b) a wonderful artist;
c) a brilliant actress.
10. Mark Twain is
a)a world-known architect;
b) a famous American writer;
c) an actor.
11. William Shakespeare was
a) a world-famous playwright;
b) a skilful composer;
c) a well-known artist.
12. Rudyard Kipling was
a) a famous teacher;
b) a world-famous writer;
c)an outstanding composer.
13. Steven Spielberg is
a) an American film maker;
b) a famous composer;
c) a scientist.
14. Neil Armstrong is
a) a famous American astronaut;
b) a well-known dancer;
c) a legendary politician.
15. Princess Diana was
a) a well-known British woman;
b) a famous artist;
c) a brilliant actress.
16. William Wallace was
a) a brave warrior;
b) a famous English writer;
c) an American actor.
II.“Holidays” (form 8)
1. At Easter people
a) make pancakes;
b) light bonfires;
c) eat cross buns.
2. British children receive Christmas presents on
a) December 26;
b) December 25;
c) December 24.
3. London receives Christmas tree from
a) Norway;
b) Scotland;
c) Switzerland.
4. First-footer must be
a) a woman;
b) a red-haired man;
c) a tall dark man.
5. At Easter most people go to
a) the seaside;
b) their offices;
c) church services.
6. Children dress up as witches
a) at Hallowe’en;
b) at Easter;
c) on Guy Fawkes’ Night.
7. ... times a year the banks are closed on Monday.
a) four;
b) five;
c) three.
8. Before Christmas children hand their ... on their beds.
a) socks;
b) stockings;
c) tights.
9. Boxing Day is celebrated on
a) January 7;
b) December 26;
c) January 1.
10. Hogmanay is the biggest festival of the year in
a) England;
b) Northern Ireland;
c) Scotland.
11. On the 5th of November people celebrate
a) Hallowe’en;
b) Guy Faweks’ Night;
c) Pancake Day.
12. Hogmanay is celebrated in
a) January;
b) May;
c) March.
13. The British celebrate Easter in
a) summer;
b) spring;
c) winter.
14. Before Christmas people go from house to house and collect money for
a) travelling;
b) themselves;
c) charity.
15. Christmas dinner consists of
a) sweets and cakes;
b) fried potatoes and meat;
c) turkey and pudding.
16. The most popular holiday in Britain is
a) Boxing Day;
b) Christmas;
c) New Year’s day.
III. Inventions” (form 11)
1. If you want to switch from channel to channel lying on the sofa use
a) a mobile telephone;
b) a TV remote control unit;
c) a videophone.
2. If you want to look great, use
a) a body-building machine;
b)a camera;
c) a computer.
3. We can use ... for entertaining.
a) a vacuum cleaner;
b) a sewing machine;
c) a TV set.
4. A mower is used for
a) washing the dishes;
b) cooking;
c) cutting the grass.
5. People who enjoy writing programs, finding useful information use
a) an electronic game;
b) a computer;
c) a TV set.
6. For taking photographs ... is used.
a) a mower;
b) a videophone;
c) a camera.
7. People use ... for watching pre-recorded videos.
a) a mobile telephone;
b) a video player;
c) a computer.
8. Those who like to eat hot meal prepaired in minutes try to use
a) a dishwasher;
b) a microwave oven;
c) a vacuum cleaner.
9. A fax machine is used for
a) sending urgent messages;
b) defrosting;
c) writing programs.
10. Young people say that the most useful invention is
a) a mobile telephone;
b) a mower;
c) a dishwasher.
11. ... is used for receiving or making calls around the home
a)a sewing machine;
b) a fax machine;
c) a cordless phone.
12. We use ... for recording a program even when watching another on a different channel.
a) a computer;
b) a video recorder;
c) a videophone.