Актуальность обобщающих уроков в школьном курсе изучения английского языка

Разделы: Иностранные языки


Тема : Appearance. (6 класс)

Цели:

Образовательные:

  • обобщение и систематизация лексического и грамматического материала по теме “Внешность”;
  • продолжать формировать умение описывать внешность человека;
  • продолжать формировать умение строить диалогические высказывания.

Развивающие:

  • развивать монологическую и диалогическую речь учащихся;
  • развивать творчество, внимание, наблюдательность, мышление;
  • развивать интеллектуальную и эмоциональную сферу личности учащихся.

Воспитывающие:

  • воспитывать умение работать в парах и коллективе;
  • аккуратность, усидчивость, ответственность.

Оборудование:

Для учителя

Для ученика

- учебник - учебник
- аудиокассета - тетрадь
- наглядные пособия - раздаточный материал (карточки с описанием)

Методы и методические приемы:

Беседа с учащимися, игровой момент, слушание аудиокассеты, чтение, монологическое выступление учащихся, парная работа учащихся.

Этапы урока:

  1. Организационный момент, постановка цели.
  2. Фонетическая разминка.
  3. Активизация знаний учащихся и проверка домашнего задания.
  4. Основная часть урока, обобщение изученного.
  5. Подведение итогов и пояснение домашнего задания.
  6. Домашнее задание.

Ход урока

1. Организационный момент, постановка цели

Good morning children. Sit down please. I`m glad to see you. Today we`ll remember some last lessons. What did we do on these last lessons? What did we speak about?

2. Фонетическая разминка

Look at the blackboard. There are some sounds there. You should read them and after that you should compare them with words which has these sounds. Then you should number all these words according to the numbers of sounds. Then you`ll read the topic of our lesson. At first let`s read them all together.

Table of sounds

(Далее дети сами на доске соединяют звуки и слова, при этом читая их.)

- What word did we get? (Appearance.)

- Yes. This is the topic of our lesson.

- Very good. But now. Look at this poem. (На доске написано стихотворение.)

- Let`s read it all together. And then you`ll answer my question. What words from this poem have the same sounds. Write down its in our table.

The poem.

Jack Sprat`s pig.
He was not very little,
He was not very big,
He was not very thin,
He was not very fat.
“But he can grunt”,
Said little Jack Sprat.

3. Активизация знаний и проверка домашнего задания

- That`s right. And now let`s remember. What did we speak about last lesson? (We spoke about appearance).

- Look at the blackboard. You can see some pictures. You should compare these pictures with there discriptions.

(На доске вывешены картинки с изображением различных людей. Нескольким детям раздаются карточки с описаниями этих людей в различном порядке. Дети выходят к доске и зачитывают их. Остальные учащиеся должны догадаться, кому из людей на картинке принадлежит данное описание).

- Please, read the first description.

1) She is cool. Her hair colour is dark. Her hair is wavy and long. Her eyes are brown. Her face is thin. She is wearing a yellow top, a dark blue jeans and black boots.

Children guess, where this picture is.

- The second text please.

2) She is very beautiful. The yellou towel is on her head. She has earrings. Her eyes are green. Her nose is turned – up. Her face is oval. She is wearing a green dressing – gown and green slippers.

3) She is very attractive. Her hair is red and short. She is wearing earrings. Her face is oval and her eyes are grey. She is wearing a black hat, black fur coat and black boots.

4) She is very pretty. She has long curly hair. Her hair colour is red. Her face is long. Her eyes are blue. She is wearing a blue woolen sweater and a blue woolen skirt. She has brown bag and she is wearing brown boots.

- And where are two last pictures? We didn`t call them. Please, descride them yourself. (Children describe these two pictures themselves).

- And other children, guess please. What pictures do they say about?

5) (Дети сами составляют, по аналогии с предыдущими, описание. Устно).

She is good – looking. She is not very tall. Her hair – colour is brown. Her hair is long and straight. Her eyes are blue. She is wearing red cap, red jacket and long skirt. (Red scarf and red mittens).

6) (Дети также составляют описание устно).

She is very attractive. She is tall. Her hair colour is brown. Her face is oval. Her eyes are blue. She is wearing red jewellery, red gloves and red shoes. But her dress is black.

(Проверка домашнего задания заключается в следующем: подчеркнутые слова в учебнике не вводятся вместе с остальной лексикой. Предварительно детям было задано на дом найти перевод этих слов и выучить их самостоятельно. Непосредственно перед этим заданием учитель вместе с детьми проговорил эти слова).

4. Основная часть урока, обобщение изученного

- Exelent! But now let`s open our books at page 16. Look at exercise 1 part 1. Read the task please.

(Ученик читает, переводит задание. Джин разговаривает со своим братом. Она просит его об одолжении. О чем она его просит?)

- Let`s listen and translate the dialogue at this page. And then we`ll answer this question. And listen to the next question:”what does the girl look like?” Describe her.

Dialogue

- Can you meet my friend at the coach station? She is coming from Scotland tomorrow. I have a music class at this time.

- Sure. What does she look like? How old is she?

- She is 12. She`s thin and has brown eyes. Her hair is curly.

- Is she tall?

- Well, she`s as tall as me.

- What`s her name?

- Sue.

- All right. I`ll meet her.

- Thanks.

- No problem.

(Дети слушают аудиокассету.)

- And what does Jane ask her brother about? (She asks him to meet her friend on a coach station).

- Describe a girl please. What is her appearance? What does she look like?

-And now , imagine that you write a letter to your friend. You should descride one of your classmaters in this letter. Please, write this letter in your copy – books.

(После выполнения письменного задания).

-Send you letter to your friend.

(Учащийся “отправляет” письмо своему другу – любому однокласснику кроме того, которого он описывал в письме. Получивший письмо должен отгадать, кто был описан, и в конце письма в тетради написать его имя. Учитель следит за тем, чтобы письмо получил каждый учащийся).

5. Подведение итогов и пояснение домашнего задания.

- Right. And now look at the blackboard. What can you see? (An animal).

- Can we meet such animal in real life? (No, we can`t).

- Please, describe it using almost all words from our last lessons from topic “Appearance”. (Children describe an unreal animal).

- And the last task. You imagine an unreal animal. And one of you go to the blackboard and draw it on the blackboard.

(Дети составляют описание несуществующего животного всем классом, а 1 ученик рисует его на доске).

- Good. This beautiful animal is the result of your description.

Your homework will be the same.

6. Домашнее задание.

Your should draw your own unreal animal and then describe it in your copy books.

That`s all. The lesson is over. Good buy.