Игровой практикум для уроков английского языка. Избранное

Разделы: Иностранные языки


“Учим английский играючи”

Игра сопровождает человека всю его жизнь, делая ее интересной, увлекательной, познавательной. В одну и ту же игру одинаково увлеченно могут играть и ребенок и взрослый. Исходя из этого жизнеутвердившегося факта, закономерно использование элемента игры в процессе обучения.

Игры на уроках повышают у учащихся интерес к предмету, дают стимул для дальнейшего образования, помогают реализовать творческие способности, конечно, являются одним из средств и методов обучения. Они помогают учителю разнообразить уроки, сделать их яркими, красочными, эмоциональными. Играя с учениками, учитель не только обучает их, но и завоевывает уважение, доверие, ибо в игре все равны.

Данный игровой практикум составлен на основе личного педагогического опыта. Предназначен как учителю, так и ученику для овладения английским языком.

Предлагается несколько вариантов игр, каждая из которых может быть использована как фрагмент урока, или как целый урок, или как внеклассное мероприятие. Каждая игра преследует свою цель: активизировать лексику, обобщить изученный материал, проконтролировать полученные знания по теме. Для создания новых вариантов игр целесообразно привлекать учащихся: творческое сотрудничество с учителем – залог положительного результата в изучении английского языка.

Игра "О Счастливчик" "Oh Lucky Man"

Цели и задачи: обобщающее повторение, контроль знании по иноязычной культуре.

Участники: учащиеся 5 классов.

Варианты вопросов:

1. The english language is from

a. Great Britain
b. Russia
c. Africa

2. We translate "to be"

a. быть
b. иметь
c. мочь
d. делать

3. Turtle. This is

a. a pet
b. a name
c. a city
d. a season

4. The UK consists of

a. England
b. England, Scotland
c. England, Scotland, Wales
d. England, Scotland, Wales and Notheru Ireland

5. The Quickest way of travelling is by

a. by train
b. by ferry
c. by bike
d. by plane

6. The symbol of England is

a.. a thistle
b. a red rose
c. a daffodil
d. a tree

7 .Hallowe'en is a holiday of

a.. fireworks
b. indians
c. ghosts and witches
d. fools

8. Present Perfect is

a. to be + Ving
b. have/has + V3
c. will/shall + V
d. V2

9. You can see kilts in

a. England
b. Wales
c. Scotland
d. Nothern Ireland

10.The Queen's officiаl London home is

a. Windsor Castle
b. Buckingham Palace
c. The Tower of London
d. Gothic Cathedral

11. Thanksgiving Day is in

a. winter
b. spring
c. autumn
d.. summer

12. What is wrong?

a.. a poet–poets
b. a dish–dishes
c. a toy–toyes
d. a mouse–mi e

13. Alexander Miln, an English writer, wrote

a. Winnie–the–Pooh
b. Mary Poppins
c. Pinoccio
d. Hobbit

14. Chenssigton is famous for

a.. World of adventures
b. Tower of London
c. Christ School
d. Viking Centre

15. Cardbury is in

a. England
b. Scotland
c. Wales
d.Russia

Игра " Угадай мелодию "Guess the melody"

Цели и задачи: обобщающее повторение по темам: "Музыка","Молодежные субкультуры", практика учащихся в аудировании, контроль знаний по иноязычной культуре.

Учащиеся: 9–10–11 классы

Preparation.

Step 1 Pupils are divided into 3 teams or each class chooses one player.

They must be ready with their presentation, closely connected with the topic "Music"

Step 2 Teacher prepares questions and recordings. Some pupils may help him

Step3 Don't Forget about assistants and the board of adjudicators.

Step 4 Decorate the classroom. You need balloons, poster, tape–recorders, prizes.

This game consists of 3 contests. You may use recordings of American English and Russian composers. (Greatest Hits of All Times) Variants of this game are prepared in cooperation wit pupils.

Contest 1

Listen to several extracts of different music styles. What music styles do these extracts belong to?

(pop, rock, techno, rock'n'roll, jazz, reggae,)

Score

(7 melodies).

Contest 2

Guess the singer or the hit.

(7 songs)

(F. Sinatra, E. Presley, W. Houston, Elton John, M. Jackson, L. Armstrong, P. Chaikovsky ..)

Score

Contest 3

Answer the musical questions

(Questions may be taken from the textbooks ("Linguistic and cultural

Guide") newspapers, magazines, encyclopedia...)

Score

Questions for the game "Guess the melody"

1. A high male singing voice

(Tenor)

2. The richest American singer

(Michael Jackson)

3. What is Sir Andrew Lloyd Webber famous For?

(Musical " Jesus Christ – Superstar)

4. Give names of musicians from the British group "Beatles"

(John Lennon, Ringo Starr, George Harrison, P McCartney.)

5. National Musical instrument Of Scotland

(Bagpipe)

6. English singer and composer, famous all over the world

(Elton John)

7. What Music Style is presented by "Chemical Brothers?

(Techno)

8. Popular American singer, one of the creators of "rock'n'roll"

(Elvis Presley)

9. What is "rockabilly"?

(A mixture of country and blues)

10. British group, playing techno music, taking the top places in many charts

(Prodigy)

11. She sang for the film and in the film "Bodyguard"

(Whitney Houston)

12. What Style did Chuck Berry influence on?

(Rock'n'roll)

13. What group is presented by Manson?

(Rolling Stones)

14. Where was such music style as "rap" appeared?

(Black Disco clubs)

15. Kurt Cobain Plays "grunge–rock" in the group…?

(Nirvana)

16. American Music Award's Academy

(Grammy)

17. What other job did an American singer Frank Sinatra

(Film actor)

18. What is the most famous single of the group "Pink Floyd"?

(The Wall).

Праздник веселой инсценировки

(по произведениям английских и американских писателей)

Dramatization for fun

Цели и задачи: развитие правильного английского произношения и интонации в зависимости от заданной ситуации, развитие творческих способностей учащихся в театральном искусстве, приобщение к англоязычной литературе и к чтению на английском языке.

Учащиеся: 5–11 классы

P.S.: данное мероприятие можно провести в школе как внеклассное в неделю иностранного языка.

Preparation

Step l

The same extract from English or American literature is given to the pupils, for example, of the fifth or sixth forms. The text must be for 4–5 minutes. Pupils distribute roles among themselves and learn them by heart

Step 2

Each class must perform this extract in its genre: comedy, drama, thriller, horror film or love story.

So throw lots.

Step 3

The teacher helps pupils to work at the text: intonation, pronunciation...

Step 4

Actors rehearse their scenes, make decorations, costumes, think of sound effects.

Step 5

Pupils perform their dramatization.

Step 6

The Board of adjudicators sums the contest up and rewards.

Texts must not be long or short. They must be easily–listened. The context of the text must correspond to pupils' age.