Одна из основных задач обучения иноязычной речи – развитие навыков говорения. Но овладение этим видом деятельности сопряжено с большими трудностями, которые обусловлены сложностью самого процесса порождения речевого высказывания. Чтобы создать мотивацию общения на иностранном языке в учебных условиях, необходимо использовать ситуацию, то есть обстоятельства, в которые ставится говорящий и которые вызывают у него потребность говорить. Использование видео на уроках как раз и призвано создавать такие условия, то есть вызывать учащихся на разговор, обсуждение, диспут. Кроме того, учащиеся слушают речь носителя языка, воочию знакомятся с историей, культурой, географией страны. Однако просмотр видеофильмов не должен стать самоцелью. Этот вид деятельности следует увязать с общей методикой и дидактическими принципами. Отбор фильмов, как и процесс разработки системы заданий к нему, очень трудоёмок и занимает массу времени. Но, раз собрав материал, им можно неоднократно пользоваться на последующих занятиях. Прежде всего, фильм должен соответствовать тематическому материалу урока. Так, после знакомства с достопримечательностями Лондона учащимся можно предложить просмотр видеофильма “London Sightseeing Tour”. В зависимости от подготовки аудитории на доске можно предварительно выписать слова, которые, возможно, вызовут затруднения в понимании и переводе.
Перед просмотром учащимся сообщается название фильма и предлагается высказать своё мнение о том, что они ожидают увидеть. Учитель также раздаёт ученикам задание, которое будет обсуждаться по окончании фильма. Для более подготовленной группы это могут быть вопросы:
London Sightseeing Tour (Questions)
- What is the population of London?
- How many parts is it made up of?
- Are there any skyscrapers in London?
- What languages are spoken here?
- Is the underground cheap or expensive?
- When was the Statue of Eros established?
- When was Piccadilly Circus established?
- What did Covent Garden use to be?
- Where are demonstrations held?
- How often does the changing of the guard take place?
- What time does it take place?
- When were the Houses of Parliament built?
- Where does the British Prime Minister live?
- Can ships sail through the Tower Bridge?
- How many rooms are there in the British Museum?
- Can you take pictures in the wax museum of Madame Tussaud?
- Is Windsor Castle a Royal Residence?
- Would you like to come to London one day?
для менее сильных учащихся — задания типа “True/False”:
London Sightseeing Tour (True/False)
- The population of London is more than 7 million.
- It is made up of three parts: the City, Westminster, suburbs.
- There are no skyscrapers in London.
- In 1779 S. Johnson wrote: “If you are tired of London, then you are
tired of life, because London has everything life has to offer you”. - Only English is spoken in the city.
- London underground is the cheapest in the world.
- The tour of London helps you gain important information and
knowledge. - London isn't beautiful in the evening.
- London's theatres are famous throughout the world.
- Piccadilly Circus was established in 1819 and is the most popular place for Londoners.
- You can see cafe’s representing only English cuisine.
- Covent Garden was London's biggest fruit and vegetable market for 300 years.
- Demonstrations aren’t held in Trafalgar Square.
- St. James's Park is the youngest of all the Royal Parks.
- The changing of the guard in front of Buckingham Palace takes place every Saturday at 11.30 am.
- The present building of the Houses of Parliament was built before the Great Fire.
- For more than 200 years Downing Street 10 has been the official home of the Queen.
- Ships can't sail through the Tower Bridge.
- St. Paul's is the second biggest Cathedral in the world.
- Hyde Park is the smallest park in London.
- There are 95 rooms in the British Museum.
- You can't take pictures in the wax museum of Madame Tussaud.
- Windsor Castle is the residence of the Prime Minister.
Во время показа ученики могут делать записи, которыми они воспользуются во время дискуссии. В группах, где ребята хорошо владеют английским, можно провести ролевую игру, выбрав одного ученика гидом, а остальные будут туристами, которые расспрашивают его о достопримечательностях.
В таком же режиме можно провести показ видеофильма “New York Sightseeing Tour. City of Cities”:
New York Sightseeing Tour. City of Cities. (Answer the questions)
- How is New York called?
- Where is it situated?
- How many boroughs are there in New York?
- What is the most biggest borough?
- What is the most famous borough?
- What city was the original capital of America?
- What country gave the Statue of Liberty to America as a gift?
- When was the Statue built?
- What street is famous for high finance?
- Is New York a city of fashion?
- When did the city begin to build skyscrapers?
- When was Empire State Building completed?
- Has the Empire State Building had troubles with the aircraft?
- What building is the symbol of New York skyscrapers?
- What is one of the world's greatest museum?
- What colour is New York taxi?
- What street are theatres in?
- What kind of food can you buy in the streets?
- How many restaurants are there in New York?
- What is the most beautiful park?
- Are visitors welcome to attend debates at the United Nations?
- People of what nationalities live in New York?
- How do you describe New York?
He секрет, что в общеобразовательных школах далеко не все ученики хорошо владеют иностранным языком. Тем не менее и для такой аудитории в качестве повышения интереса к предмету, а также с целью расширения кругозора, стоит провести данную работу, значительно упростив задание. Например, перед просмотром фильма “Washington D.C.” в старших классах, помимо слов, написанных на доске, я заранее раздаю ученикам сжатое содержание текста, с которым они знакомятся перед просмотром. По окончании видеофильма контроль понимания в таких классах проводится в режиме тестирования “True/False”:
Washington, DC
A Capital Adventure
True/False
- All ambassadors to the USA are in Washington.
- The most entertaining sport game now is football.
- In “News Room” shop you can buy all sorts of vegetables and fruit.
- Newspapers and magazines are published in English.
- George Washington hired Pierre Charles L'Enfant in 1971 to plan the city which was to be built in wilderness.
- The nation's capital was initially New York.
- L'Enfant gave names of the states to all streets in Washington.
- L'Enfant died unknown in 1825.
- In 1870 St. Louis paid several million dollars to be made the nation's capital.
- In 1870 the capital was moved to St. Louis.
- The first President to really change the city was Franklin Roosevelt.
- There are 2 major industries in the city: shipbuilding and agriculture.
- It is easy to find a parking place in Washington.
- The cornerstone for the Capitol was laid on September 18, 1793.
- George Washington was the first President to live in the White House.
- More than 300 memorials and statues can be found in almost every open space of Washington.
- The main function of the Library of Congress is providing Congress with the information.
- The Supreme Court houses the Declaration of Independence, pages from the Constitution and the Bill of Rights.
- The Smithson Institution Building known as the “Castle” was completed in 1855.
- The National Museum of Natural History houses several millions of items.
На мой взгляд, привлекать детей к такого рода деятельности нужно уже с пятого класса. К сожалению, мне не попадались фильмы, соответствующие тематике уроков данного уровня, поэтому раз в месяц, заменив урок домашнего чтения на видеозанятие, мы с ребятами приступили к просмотру мультфильмов на английском языке. Понимание содержания облегчается двумя факторами: такие известные мультики, как “Король Лев”, “Книга Джунглей”, “Алиса в стране чудес” ребята уже смотрели, кроме того, эти мультфильмы транслируются с титрами. Одновременно дети привыкают к восприятию иноязычной речи на слух. Контроль понимания осуществляется несколькими методами. В более подготовленных группах это может быть ролевая игра, где детям, например, предлагается выступить в роли Маугли, Балу или любого другого героя “The Jungle Book” и разыграть сценку. С менее сильными школьниками можно провести беседу по вопросам, которые были даны им перед просмотром. Также можно провести контроль в виде тестирования “True/False”:
The Jungle Book (Answer the questions)
- Who is crying?
- Who does Bagheera give the man cub to?
- What is the man cub's name?
- Why does Shere Khan want to kill Mowgli?
- Does Mowgli want to stay in the jungle?
- What are the elephants doing?
- Where are Bagheera and Mowgli going?
- Are Baloo and Mowgli friends?
- Does Mowgli want to be a bear?
- Who carried Mowgli off Baloo?
- Is the jungle the right place for Mowgli?
- Does Baloo like the kid?
- Do Baloo and Bagheera worry about Mowgli?
- Who is Shere Khan?
- Who ran away?
- Who is listening to the elephant's plan?
- Can Mowgli trust and believe in Kaa?
- Are all animals in the jungle afraid of Shere Khan?
- Has Mowgli got a mother or a father?
- Does Flaps want to be Mowgli's friend?
- What is Shere Khan afraid of?
- Are Mowgli and Bagheera sorry for Baloo?
- Does Mowgli like the girl’s song?
- Does Mowgli go after the girl or stay in the jungle?