Конспект урока «Модальный глагол и его эквиваленты» «Roadsafety» (Module 3). 6-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 6

Ключевые слова: английский язык, модальный глагол can


Тип урока: комбинированный.

Учебник: Spotlight (Английский в фокусе), 6 класс. Ю.Э.Ваулина, О.Е.Подоляко, Дж.Дули, В.Эванс.

“Roadsafety” (Module 3).

Цели урока: создание условий для формирования грамматических навыков по тему «Модальный глагол can / can/t».

  • Практическая цель: Способствовать развитию грамматических навыков употребления модального глагола «Can» в устной и письменной речи в сочетании с лексикой Модуля 3.
  • Образовательные цели: получение новых знаний о правилах дорожного движения и дорожных знаков; расширение лексического запаса учащихся на базе предложенных текстов и упражнений; освоение образования форм повелительного наклонения, модального глагола - can.
  • Развивающие цели: развитие умения систематизировать новые лексические единицы по теме «Правила дорожного движения» для их осознанного усвоения; развитие памяти, концентрации внимания, логического мышления через умение последовательно, взаимосвязано строить фразы и тексты монологического характера.
  • Воспитательные цели: воспитание уважения к правилам поведения на дороге, умение соблюдать правила, уважать закон; воспитание активности, инициативности, умения работать самостоятельно и в группе; умение эффективно общаться с учителем и одноклассниками.

Результаты: учащиеся получат возможность научиться распознавать в тексте и использовать в речи модальный глагол - can.

Оборудование и оснащение урока: учебник Spotlight 6 (Student`sBook), компьютер, проектор, интерактивная доска, презентация.

Ход урока

Вводный этап

1. Организационный момент

Good morning, boys and girls! How are you today? Are you fine? Yes, you are

Are you ready to work? Yes, we are.

2. Фонетическая зарядка

Teacher: Let’s do phonetic exercise and read a little poem devoted to our lesson. I’ll read, you will listen to me and then you will repeat it.

Презентация (слайд 1)

3. You have cards with phrases. Warm up our rules. Read and translate

wear a seat belt
walk straight across the road
walk on the pavement
look both ways when you cross the road
talk to the driver
Wear a bicycle helmet
Use the door on the pavement side

cross between parked cars
look for a zebra crossing
push others when you enter the bus
lean out of the window
run onto the road
use bicycle lanes
ride the flow the traffic

4. Try to complete these the mind maps with road rules on the blackboard

5. Now open you notebooks write down the date

And write down this verbs-work with the dictionary.

1. to permit 2-to prohibit

To prohibit we can use modal verb – Can.

Презентация. (слайд 2) Нельзя.

6. Let us know more about this modal verb «Can»

Read the explanation of Grammar, read please.

7. Read the text. Find and read sentences with can in Present, Past, Future. Translate please

Now we will read the text.

My name is Sara and I’m ten years old. My best friend is Susan and she’s twelve years old. Susan is very smart and can do a lot of things. Susan is able to play the guitar and the piano. She is very good at sport. She could swim very well when she was six years old and she can sail a boat. I can’t swim very well and I will be able to swim next summer. Susan cooks lunch for herself and her little brother every day. I can’t cook because my mum says I’m too young. There is one thing that Susan and I can’t do. We can’t drive a car!

8. Find and read sentences with verb-can and try to complete this mind-map to tell about Sara

9. Well done. Let us have a rest

Stand up. Hands up. Hands down.
We can swim like a fish
We can fly like a bird
We can climb like a cat
A deep breath. Sit down

10. Complete the sentences using Ex.3 on the page 28

I can__

When I was six years old I could_____

I will be able to_______

11. Try to solve the puzzle

Учащиеся делятся на 3 группы и получают конверты с набором слов. Задача составить предложения с глаголом «Can». Для проверки выполнения на доске правильный вариант предложений.

  1. When Tom was five he could read. Now he can read in English. Tom will be able to speak English.
  2. Sam can ride a bicycle. Sam could ride a bicycle when he was small. He will be able to drive a car.
  3. We can not swim well. We could not swim when we were small. We will be able to swim.

12. Домашнее задание

Open your books at page 28. Ex.2. page 34. Ex.4. Complete the sentences. Make up sentences read the example.

13. Look at the slide which picture best describe your learning today

Thank you. I think, We have done well.