Региональный компонент. Военно-патриотическое воспитание. Города-герои. Москва–Салехард

Разделы: Иностранные языки, Видеоурок


На протяжении многих лет работы учителем английского языка я вижу, что не во всех регионах включен в программу материал по региональному компоненту.

Считаю необходимым включать в программу также материал по военно-патриотическому воспитанию, что значительно расширит кругозор детей и знание культуры не только англо-говорящих стран, но и культуры, истории собственной страны, региона, края. Для того, чтобы развить интерес к предмету, выработать активную форму работы на уроке мы вместе с детьми находим материал о родном регионе, переводим на английский язык, разрабатываемсценарий урока и презентуем его. Один из таких уроков это о городах-героях Москве, Салехарде, где ребятам дается возможность самим найти информацию, запомнить новую лексику, научиться задавать вопросы и отвечать на них, работать над несложными проектами в рамках изученного материала. Отметим, что подобные темы ребятам очень интересны, так как прослеживаются смежные дисциплины, такие как история, география, изобразительное искусство, музыка. Всё это в совокупности положительно влияет на мировоззрение и воспитание патриотизма.

Наряду с этим развивается внимание, зрительная, слуховая память.

В данных заданиях, рассказах, диалогах, монологической речи, неоднократно используется предложенная лексика, что укрепляет память и концентрирует внимание при использовании разных видов речевой деятельности.

Важный этапом в проведении подобных уроков является и вызывает большой интерес у детей - это сбор информации, переработка его, то есть сам процесс, а так же, когда учащийся овладевает иностранной речью. Речь позволяет учащемуся включить в воображение не только конкретные образы, но и более отвлеченные представления и понятия. Более того, речь позволяет учащемуся перейти от выражения образов воображения в деятельности к непосредственному их выражению в речи.

Данный материал представляю в виде фрагментов урока.

Первый фрагмент: Организационный момент и работа с лексикой

Teacher: Good afternoon, children!

Pupils: Good afternoon

Teacher: Today we have unusual lesson. I and my assistant will do this lesson.

Look at the screen and tell me please, what shall we speak about?

I think if you look at the board you will guess what we are going to speak about.(On the board there are different pictures of Russian cities)

Pupil: We,ll speak about Moscow and Salekhard. (Possible answer)

Teacher: You are right. We shall speak about the main cities of Russia.

But first you will listen, repeat and try to remember next words to understand and use in your speech.

Подготовка к работе над диалогом и монологом по теме (10 мин.)

Teacher

Students

Памятник

Monument

Музей

Museum

Располагается

Is located

Был основан

was founded

Знаменит

Is famous for

Великая Отечественная Война

the Great Patriotic War

награда

award

был награждён

was awarded

на Москве реке

on Moskva River

Москва

Moscow

Салехард

Salekhard

заводы

factories

фабрики

plants

производили

produced

отправляли

provided

валюта

currency

оружие

weapons

военное оборудование

military equipment

Teacher: Now, let’s repeat and try to remember numbers and dates.

over 13 000 000
1147
2025
186, 135,
50 000

Teacher: Well done.

Teacher: And finally, we’ll read the Russian.
Pupils: Possible answers

questions and translate into

Когда этот город был основан?

When was this city founded?

Где этот город располагается?

Where is this city located?

Чем знаменит этот город?

What is this city famous for?

Есть ли в этом городе памятники?
Какие есть там памятники? Назовите.

Are there any monuments in this city?
What kind of monuments are there? Name, please.

Чем занимался город в годы Великой Отечественной войне?
Какой наградой был награждён и когда?

What did the city do during the Great Patriotic War?
What award was it awarded and when?

Введение нового материала в виде доклада с презентацией.

Рассказывают учитель (о Москве) и ученица 10 класса (о Салехарде)

Teacher: Now look at the screen, listen the information about Moscow and try to remember.

Teacher tells about Moscow.

Cлайд №1

Every generation should remember the heroes who accomplished a real feat during the Great Patriotic War and are doing it now. We must preserve the history that was written many years ago and pass it on to our children.

Cлайд №2

Moscow was founded in 1147.

Moscow is one of the largest cities in the world and this is the capital of Russia.

It has over 13 000 000 million people.

It is located in the western part of the country, on Moskva River.

Cлайд №3,4

During the Great Patriotic War the citizens of Moscow provided food and military equipment to the front.

Cлайд №5

Moscow is a hero city, where there are a lot of monuments dedicated to the Great Patriotic War.

One of them Monument to Georgy Zhukov,

Cлайд №6

Victory Monument on Poklonnaya Gora,

Cлайд №7

Obelisk "Moscow — Hero City"

Moscow has the honorary title of "Hero City", it was awarded in 1965 for outstanding services to the Motherland, mass heroism, courage and durability.

Teacher: Let, s listen about Salekhard.

Слайд №8

Salekhard was founded in 1595 .

Salekhard is a city in Russia, it is located in the lower reaches of the Ob River.

The population of the city is over 50 thousand people.

Salekhard is a unique city.

It is the administrative center of the Yamalo-Nenets Autonomous District.

Слайд № 9,10

During the Great Patriotic War, residents of Salekhard sent food to the front, exchanged furs for currency to buy weapons.

Слайд № 11

There are many monuments in Salekhard.

The monuments are dedicated to the Heroes of the Great Patriotic War in Salekhard

Слайд № 12

such as the Eternal Flame,

Слайд № 13

a memorial complex dedicated to Yamal soldiers,

Слайд № 14

and Victory Park.

Salekhard was awarded the title of "City of Labor Valor" On January 15, 2025

Слайд № 15

Второй фрагмент: Работа над диалогической речью

Teacher: Now, work in groups. You should do the tasks, match the questions and answers, then one of you ask the questions and other answers the questions one by one.

1. When was Moscow founded?

It wasfounded in 1147

2.Where is Moscowlocated?

Moscow is located on Moskva River

3.What is this city famous for?

This city is famous for theaters, universities, museums and monuments of Great Patriotic War

4.Are there any monuments in this city?

Yes, there are a lot of monuments in Moscow

5. What monuments are there? Name, please.

They are Monument to Georgy Zhukov, Victory Monument on Poklonnaya Gora, Obelisk "Moscow — Hero City"

6.What did the city do during the Great Patriotic War?

Moscow provided food to the front during the Great Patriotic War.
Factories and plants produced components for Katyusha systems, airplanes, tanks and other military equipment

7. What award was it awarded and when?

It was awarded with honorary title of Hero City in 1965

 

1. When wasSalekhard founded?

It was founded in 1595 year

2. Where is Salekhardlocated?

Salekhard is located in the lower reaches of the Ob River

3. What is this city famous for?

This city is famous for museums and monuments

4. Are there any monuments in this city?

Yes, there are a lot of monuments in Salekhard

5.What monuments are therein Salekhard? Name, please.

They are Heroes of the Great Patriotic War in Salekhard, the Eternal Flame, a memorial complex dedicated to Yamal soldiers, and Victory Park

6. What did the city do during the Great Patriotic War?

During the Great Patriotic War
Salekhard provided food to the front and exchanged furs for currency to buy weapons

7.What award was it awarded and when?

It was awarded with title of "City of Labor Valor"

Третий фрагмент: Работа над проектом, монологической речью, поют песню о героях, минута молчания

Дети на ватмане сопоставляют заголовки и картинки, выстраивают монолог о Москве и Салехарде. (Cлайд №15)

Teacher: Now you’ll work in groups and do project. Match the titles and pictures, then tell about Moscow and Salekhard.

На экране видео героев ВОВ дети с учителем поют песню на английском и на русском (те, кто брал Берлин). (Cлайд №16)

Teacher: Now take the lists №4. Let,s remember our heroes, listen the song and sing along.

Минута молчания

Teacher: We have a minute of silence. (Cлайд №17)

Четвёртый фрагмент: Итог. Домашнее задание

(Cлайд №18)

Teacher: What did we speak about?

Pupils: We spoke about Moscow and Salekhard.

Что узнали о Москве? Что узнали о Салехарде?

Москва была основана в 1147, расположена на Москве реке. В Москве проживает более 13 млн. человек.

В Москве есть памятники: Георгию Жукову, Монумент Победы на Поклонной горе, Обелиск Москва - город-герой.

Салехард был основан в 1595г., расположен в низовьях реки Оби. В Салехарде проживает более 50 000 человек.

В Салехарде есть памятники, посвящённые героям ВОВ: вечный огонь, мемориальный комплекс, посвящённый ямальским солдатам, Парк Победы.

Москва была удостоена звания Город-герой в 1965г.

Салехард был удостоен звания Город трудовой доблести в 2025г.

Homework:

Write 5 sentences about Мoscow and Salekhard.

Thank you! The lesson is over. Good bye!

Вывод

В заключение мы делаем вывод, что подобные уроки повышают мотивацию, вызывает интерес, где учащиеся могут высказать свои мысли на английском языке о городах-героях, Москве, Салехарде. Такие нестандартные уроки с использованием регионального компонента применять необходимо.

Список интернет-ресурсов

  1. https://www.mosenergo-museum.ru/History_of_Mosenergo/Historical_Review/21295/
  2. https://победа45.рф/yamal-pamyatniki
  3. https://ru.wikipedia.org/wiki/Москва
  4. https://ru.wikipedia.org/wiki/Салехард
  5. https://disk.yandex.ru/d/EtdxjNqRGi4idA?uid=1876899285
  6. https://dzen.ru/video/watch/626ba2df74c3245a99b6f572