Специальность: 44.02.02 Преподавание в начальных классах.
Дисциплина: ОГСЭ. 04 Иностранный язык.
Вид занятия: практическое.
Тип занятия: урок открытия новых знаний и способов действий.
Основные цели урока:
- Общеобразовательный компонент целей обучения:
- актуализация и закрепление грамматического и лексического материала по теме «Вопросительные предложения»;
- развитие коммуникативных умений обучающихся по теме «Types of questions», систематизация знания учащихся по теме «Герундий. Инфинитив».
- Развивающий компонент целей обучения:
- расширение словарного запаса обучающихся;
- развитие способности и потребности осуществлять продуктивные речевые действия с употреблением различных типов вопросов.
- Воспитательный компонент целей обучения:
- воспитание толерантного отношения к чужому мнению;
- формирование интеллектуальных и творческих способностей обучающихся;
- развитие речевой культуры обучающихся и культуры общения в целом, умению работать в коллективе.
Планируемые результаты:
- ОК 4. Осуществлять поиск, анализ и оценку информации, необходимой для постановки и решения профессиональных задач, профессионального и личностного развития.
- ОК 5. Использовать информационно-коммуникационные технологии для совершенствования профессиональной деятельности.
- ОК 6. Работать в коллективе и команде, взаимодействовать с руководством, коллегами и социальными партнерами.
- ПК 1.1. Определять цели и задачи, планировать уроки.
Оснащение урока: Учебник английского языка для СПО «Planet of English: учебник английского языка для учреждений СПО, Г.Т.Безкоровайная, Н.И.Соколова, Е.А.Койранская, Г.В.Лаврик, 3-е изд. - М: «Академия», 2017 для СПО, раздаточный материал, мультимедиапроектор, ноутбук, экран, доска.
Этапы урока
1. Организационный этап
1. Greeting - Good morning/afternoon, my dear friends! Sit down, please! I'm glad to see you!
How are you?
First of all let's warm up.
Phonetic activities (слайд-1)
Look at board. First of all listen to me.
Why do you cry, Willy?
Why do you cry?
Why, Willy? Why, Willy?
Why, Willy? Why?
Now repeat after me. Let's translate. Переводят.
Speaking activities
- Who is on duty today? Who is absent?
- What date is it today?
- What day of week is it today?
- Is it cold/warm/hot/cool?
- Is it rainy/sunny/windy/snowy?
- What is the weather like today?
- What season is it?
- Do you like autumn?
- Does your mother like autumn?
- Does your brother like to watch TV?
- Are you ready for the lesson?
2. Мотивационно-целевой этап
Самоопределение к деятельности.
- So, I think we are ready to start our lesson.
Good morning, students. Sit down, please. Today we have a lesson which is not quite ordinary. I want you to determine the topic of the lesson yourselves after reading the motto of our lesson "To be or not to be - that is a Question"(слайд-2).
T: So, students, what is the topic of our lesson?
- «Questions»
T: You are right, our lesson is devoted to one of the important thing - Questions. That is why the topic of it is "Interrogative sentences" and our main aim is to repeat and practice using five types of questions in English.
3. Актуализация опорных знаний
- Что такое инфинитив?
- Назовите основной признак инфинитива.
- Что такое герундий?
- Как образуется герундий?
- Как переводится герундий?
- После каких глаголов может употребляться как инфинитив так и герундий?
- Чем отличается причастие от герундия? (слайд 3)
Read, translate and find the gerund in these sentences (задание на карточках)
1.I enjoy listening to music. 2. I put off buying computer. 3. John likes driving at a high speed. 4. She enjoys reading fairy tales. 5.Swimming is good for your health. 6. Excuse my being late. 7.Forgive my interfering. 8. We enjoy listening to music. 9.You must see her dancing. 10. My hobby is watching films.
4. Изучение нового учебного материала (слайд 6)
5 типов вопросов / 5 types of questions
В английском языке выделяют 5 типов вопросов:
1. Общий вопрос (general question or yes/no question). Мы его используем, если хотим узнать общую, основную информацию. Он начинается со вспомогательных или модальных глаголов и ответом на него могут быть слова «да» и «нет».
Do you live in Grozny? - Yes, I do./ No, I don't.
Does she work at college? - Yes, she does./ No, she doesn't.
Are you a student? - Yes, I am./ No, I am not.
Is she at home now? - Yes, she is./ No, she isn't.
2. Специальный вопрос (special question, or a wh‒question). Этот вопрос мы задаем, когда нам нужно узнать определенную, конкретную информацию. В нем используется обратный порядок слов, т.е. вопросительное слово + вспомогательный глагол + подлежащее и т.д.
Where do you live?
What language do you speak?
How are you?
3. Вопрос к подлежащему (who/what question). Задаем такой вопрос, когда хотим узнать кто выполняет действие. Порядок слов в нем не меняется, но на первое место вместо подлежащего ставятся слова What (неодушевленное сущ.) или Who (одушевленное сущ.).
Who lives in Grozny?
What is on the table?
4. Альтернативный вопрос (alternative question). Этот вопрос используется, когда вы предлагаете собеседнику выбрать из двух альтернативных вариантов ответа и может быть задан к любому члену предложения. Этот тип по структуре похож на общий вопрос. Отличие между ними заключается в том, что в нем обязательно присутствует слово or (или):
Do you live in Grozny or in Moscow?
Is he a good or a bad student?
Are you ready or not?
5. Разделительный вопрос (tag question). Задавая этот вопрос, вы хотите подтвердить или опровергнуть какую-то информацию. Это вопросительное предложение состоит из двух частей: первая часть - само повествовательное предложение без каких-либо изменений, вторая - вспомогательный глагол и местоимение, которые переводятся «не правда ли», «не так ли». Если первая часть - утвердительное предложение, то краткий вопрос ставится в отрицательной форме, если первая часть - отрицательное предложение, то вопрос - в утвердительной форме.
You live in Grozny, don't you?
You don't live in Grozny, do you?
He is a student, isn't he?
He isn't a student, is he?
5. Закрепление новых знаний и способов действий
1. Выполнение упражнений
- Well, I see you know the rules of formation of questions and now let's practice them together.
Look at our board again and do some tasks. (выполняют упражнения на интерактивной доске)
1. Read and translate into Russian.
(a) General Questions
1.Are you a student?
2.Do you play the piano?
3.Are you at college?
4.Does he read an English book?
(b) Special Questions
1.Where are you going?
2.When does the lesson start?
3.How old are you?
4.What kind of music do you like?
(c) Questions to the Subject
1.Who enjoys this music?
2. Who knows English?
3. Who can speak English?
4. What is on the table?
(d) Alternative Questions
1. Is he a good or a bad student?
2. Do they live in Moscow or in St. Petersburg?
3. Are you reading or just sleeping?
4.Would you like tea or coffee?
(e) Tag questions
1. He is a student, isn't he?
2. They aren't close friends, are they?
3. She plays the piano well, doesn't she?
4. You don't speak English, do you?
2. Fill in the gaps with question words (text-book-page 73, ex.6)
- type of music do you prefer: pop, rock, heavy metal?
- do you like fantasy?
- is your favourite actor or actress?
- do your pen friends live?
- do your parents have holidays?
- do you usually spend your weekends?
- flowers does your girlfriend like?
- questions does this questionnaire have?
- nickname is "Twiggy"?
- ………….. snow falls in Finland?
3. Игра "What, Where, When…?"
Now you have to five types of questions to the given exercises working in group. You have 10 minutes for that task.
Group 1. We go to college five days a week.
Group 2. Ben goes to the library at 6 o'clock in the morning.
Group 3. John is at his grandmother's now.
6. Объявление и комментирование оценок
Students, it's time to give you marks for the lesson. But I want you to give marks to yourselves using the following scheme:
- I was active at the lesson -Yes/No
- I was ready for the lesson (I could answer all the teacher's questions) - Yes/No
- I did all the given exercises during the lesson - Yes/No
1-Yes-3
2-Yes-4
3-Yes-5
7. Подведение итогов урока
We have not much time left, so let us sum up. You've worked quite well at the lesson.
What have you done at the lesson today?
Let's make the conclusion.
What's the use of such kinds of the lessons?
What did you learn about the questions in English?
Listen to your marks for today.
8. Информация о домашнем задании
Now listen to what you are to do at home. (Study the grammar, Page 75, ex. 9)
9. Рефлексия
Now you can express your point of view about our lesson. Please complete the sentences
It was interesting to….
It was difficult to….
It is easy /interesting/difficult to….
I understood….
I didn't understand….
The bell has gone. Good bye. See you at the next lesson.