Цель урока: развитие коммуникативной компетенции учащихся на основе изученных лексических единиц, речевых и грамматических структур по теме «Хобби».
Задачи урока:
Познавательный аспект:
- Развитие культуры устных выступлений при презентации проектных работ, ознакомление учащихся с возможностью самостоятельного изучения английского языка средствами чтения аутентичной литературы.
Развивающий аспект:
- Развитие мышления, памяти, творческих способностей учащихся, мотивации к изучению иностранного языка на основе реального контекста, исходя из интересов студентов, в условиях педагоги сотрудничества, с позиции личностно-ориентированного общения. Формирование потребности пользоваться иностранным языком как средством общения и самореализации, познания и социальной адаптации.
Воспитательный аспект:
- Воспитание толерантного отношения к иным взглядам своих одногруппников. Формирование ценностных ориентаций.
Учебный аспект:
- повторение лексического материала по теме «Хобби» и отработка его употребления в речи;
- совершенствование коммуникативных навыков по теме посредством интеграции учебной и внеучебной деятельности, межпредметных связей;
- совершенствование навыков чтения и говорения с различной стратегией.
Личностно-ориентированный аспект:
- развитие умения сопоставлять факты, развивать исследовательские и творческие навыки;
- создание условий для развития навыков общения и совместной деятельности.
Тип урока: урокобобщения знаний
Формы и виды работы: индивидуальная, фронтальная, групповая.
Оборудование урока: компьютерный класс (компьютерная версия урока в программе MacromediaFlashPlayer), проектор, интерактивная доска, раздаточный материал с текстом, карточки со словами.
Ожидаемые результаты:
- Организовывать собственную деятельность, выбирать типовые методы и способы выполнения профессиональных задач, оценивать их эффективность и качество.
- Принимать решения в стандартных и нестандартных ситуациях и нести за них ответственность.
- Осуществлять поиск и использование информации, необходимой для эффективного выполнения профессиональных задач, профессионального и личного развития.
- Использовать информационно-коммуникационные технологии в профессиональной деятельности.
- Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, потребителями.
- Брать на себя ответственность за работу членов команд (подчиненных), за результат выполнения задания
Ход урока
I. Организационный момент/ Warming-up
Good morning, dear students! Take your seats, please, and get ready for the lesson. Well, if you are ready, let's start it.
II. Формулировкатемыизадачурока / Announcement of the topic and the goals of the lesson
Look at the blackboard and read these words. Whatunites all these words in the web?
I think you have already guessed the theme of our lessons. What is it?
III. Актуализацияличногоопыта / Actualization of personal experience
Teacher: So, the theme of our lesson is "Hobby". But what is a hobby? Can you give the definition of the word "hobby"?
Students: A hobby is that you enjoy or like to do in your spare time.
Teacher: Look at the pictures and say what kind ofhobby you would prefer. Explain your choice using the word combinations.
Students: I prefer reading booksbecause it's the way to relax and I can learn something new about different things.
Teacher: Hobbies can be subdivided into four large classes: doing things, making things, collecting things and learning things. Let's drag these words into the table.
What do hobbyists prefer doing whose hobby is doing things?
What do hobbyists prefer doing whose hobby is making things?
What do hobbyists prefer doing whose hobby is collecting things?
What do hobbyists prefer doing whose hobby is learning things?
IV. Отработка лексических единиц / Vocabularypractice
Now, maketwogroups. (Учащиеся разбиваются на две группы, по уровню обученностиучащиеся разные в каждой группе). Let'spractice the se words. Pronounce the word safterme correctly! All together!
Group 1: You can do it alone or with friends. People do it out of doors. People need some animals. People need some special equipment. This pastime is expensive.
Group 2: Is it horse riding?
Group 1: Yes, it is.
V. Чтение/ Reading
a) Pre-reading
Teacher: Do you want to know more about different kinds of hobbies? I suggest reading the text. Take the cards, please. Look at the title of the text: "Caught in the Game". What do you think this text is about? Why is it called so?
Students: About a computer gameaddiction. It is called so because these addicts can't live without playing computer games, they are dependent on them.
Teacher:Read this text in groups. One by one and translate it. Correct the mistakes in pronunciation.
b) Reading
Caught in the Game.
Playing computer games is one of the most popular hobbies today. Computer games are constantly becoming more lifelike and complex, which is the main reason why many people can play for hours. But is it really a good idea to spend so much time with only a computer for company?
In my opinion, computer games have o lot of disadvantages. Firstly, their developers have been accused of the depiction of graphic violence, sexual themes, consumption of drugs, alcohol or tobacco, bad language, propaganda, and profanity. Secondly, many games encourage violent behaviour, blur the difference between right and wrong and cause addiction. Moreover, computer games make children and teenagers unsociable and passive.
However, some people say that computer games give them а chance to forget about their everyday problems and to plunge into exciting adventures. Besides, computer games are meant not only for entertainment. They can improve gamers' visual skills and dexterity and help them to develop coordination.
But I still believe that playing computer games is not the best way to spend your free time. Spending much time in front of the screen leads to decreased physical activity and social interaction with others. We should not forget that reading, exercising and spending time with our friends are much more worthwhile things.
To conclude, playing computer games may be fun, but we should be aware of the time we spend. Ardent gamers tend to enjoy virtual reality more than anything else, which сап cause them numerous problems. I think that those who are fond of computer games should make sure that they leave plenty of time in their lives for other interesting and useful activities.
c) After-reading
You have read about pros and cons of playing computer games - now it's the best time to speak about them!The first group should make the list of pros, and the second group - the list of cons. Then mix your lists and write new ideas about pros and cons of playing computer games in your life.
VI. Подведение итогов. Рефлексия
I see you can speak and write about our college. I hope you can give a full information of it in your short composition. It will be your homework.
Просит заполнить обучащихся карточку рефлексии, (трудности, с которыми им пришлось столкнуться на уроке и ответить на вопрос, удалось ли им преодолеть данные трудности, побуждение обучающихся к оценке собственной деятельности на уроке.)
- Do you like our lesson? Yes/ No
- Was it difficult to understand? Yes/ No
- Was the atmosphere at the lesson friendly? Yes/No
- Was the information at the lesson useful for you? Yes/No
- Give a mark to yourself, please. 5/4/3
Список используемой литературы и электронных ресурсов
- Безкоровайная Г.Т. УМК "PlanetofEnglish". - М.: Академия, 2017.
- www.bbc.co.uk/learningenglish
- http://www.esl-galaxy.com/
- http://www.english-kids.com/