Мастер-класс "Ecological Problems". 10-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 10

Ключевые слова: английский язык


Цель:

  • демонстрация эффективности и оправданности используемых технологий;
  • предоставление возможности участникам мастер-класса обсудить проблемы окружающей среды, определить способы их решения и
  • выработать правила бережного отношения к природе при обучении английскому языку по теме "Ecological Problems".

Задачи:

  • совместная отработка в группах (методов, приемов, технологий сотрудничества);
  • создать проблемную ситуацию для обсуждения проблем окружающей среды, способов их решения;
  • рефлексия деятельности по использованию технологии участниками мастер-класса.

Оборудование и ресурсы: компьютер учителя, интерактивная доска; презентация РР; индивидуальные листы с заданиями.

План

Этапы работы мастер-класса

Содержание этапа

Деятельность участников

Начало занятия (подготовительно-организационный
(3 минуты)

Приветствие участников мастер-класса, вступительное слово учителя.
Good morning, everybody! Very glad to see you again! How are you today? Are you all right? I hope so. We`ll start our Master-class with a short film. It will help you to guess what we are going to speak about at our lesson today.
Учитель показывает короткий видеофильм для погружения участников в тему, а также для формулировки проблемы.
T: What are we going to speak about at our lesson today?
P1: About nature …
P2: Ecological problems on our planet …
P3: Environmental Protection …
T: All of you are right. We are going to speak about our nature, its problems and the ways to save it.

Участники мастер-класса просматривают 2-минутный ролик, затем формулируют тему занятия, а также проблему для рассматривания.
Предполагаемые ответы обучающихся:
"Ecological Problems of Our Planet"
"Environmental Protection"
"The Earth Needs Our Help "т.д.

(5 минут)

Повторение лексики по теме
You have got some knowledge on this topic. Let`s revise the words and word combinations we may need at our lesson. Here are the cards with the topical vocabulary for both group #1 and group #2. Give Russian equivalents for the given words and word combinations:

1. disaster
2. drought
3. earthquake
4. hurricane
5. litter

6. tornado
7. rescue team
8. protect
9. climatic changes
10. encourage waste recycling

1. pollution
2. destroy
3. flood
4. habitat
5. waste dumping

6. tsunami
7. be left homeless
8. reduce
9. recycle
10. use new technologies to protect the environment

Команды по очереди задают друг другу вопросы по тематическому вокабуляру (слова на карточках)

Постановка проблемы
(2 минуты)

You see what a wonderful world we live in! For millions of years our planet has given support to all forms of life - human beings, animals, birds, fish, insects and plants. Now it is in danger and it faces a lot of problems. What kinds of ecological problems do we see around us at present? What are they?
(учитель знакомит обучающихся с интернет-приложением mind42.com)

Обучающиеся называют экологические проблемы и обозначают задачу: к концу урока составить правила, которым должны следовать люди для сохранения природы.

Демонстрация
(5 минут)

To make up the list of ecological problems we`ll use mind-mapping (mind [maɪnd] -разум; умственные способности; map [mæp] карта). Mind42 is a free, fast and simple online application.It's a specialized tool to create quickly. Mind mapping is for collecting ideas and thoughts in a graphical way. (Учитель показывает, как можно создавать ментальную карту).
- "cooperative learning" (обучение в сотрудничестве);

После объяснения учителя обучающиеся коллективно заполняют спайдерграммы.

Афиширование - представление выполненных работ
(4 минуты)

T: You see our planet faces a lot of ecological problems. Sometimes people don`t know how to resolve them, what to do in some cases. We won`t be able to discuss all of them, but some of them will be spoken about. And by the end of our lesson some regulations should have been written (do`s and don't`s).

Демонстрируют индивидуальные листы бланки заданий

Обе группы демонстрируют спайдерграммы с обозначенными экологическими проблемами
1. Pollution.
2. Soil degradation.
3. Global warming.
4. Overpopulation.
5. Deforestation
6. Ozone layer destruction and the increase of ultraviolet light.
7. Acid rain.

(6 минут)

Listening. Listen to the texts and match the statements with the speakers. There is one statement you do not need

Now we`ll listen to the text "In Harmony with Nature" and do the task.

Speaker E

Extra speaker

Speaker F

Speaker B

Speaker C

Speaker A

Speaker D

1. There are a lot of them on the face of the Earth, and they are dangerous.
2. People are the cause and they can find a solution, too.
3. People's view on the ways of decreasing pollution.
4. Forest fires produce a lot of damage to nature.
5. Lack of plants can lead to a species extinction.
6. Time for the mankind to save the Earth.
7. Let's do an experiment to see how this vehicle pollutes the environment.
Keys: A5 B2 C1 D7 E6 F3 ES4

Обучающиеся слушают текст "In Harmony with Nature" и выполняют интерактивное задание по прослушанному. Отвечают на вопросы учителя.

(3 минуты)

Reading. Fill in the gaps with the words in the boxes

rescue homeless supplies floods lost drowned

Heavy rains have hit Angola this week. The rains have caused _____ in many parts of the country. Many people have died. Thousands have _____their houses. These rains are the worst Angola has experienced in the last twenty years. Thousands of people have been left ____ and many animals have _____. ____ teams have been trying to save as many people as they possibly can who still remain trapped in their homes. Many countries are now sending food, medicines and other ____ to the area.
T: Such news is heard everywhere on our planet every day. Scientists, politicians, ecologists are beginning to understand that the damage to ecosystem can lead to real disasters.

Обучающиеся выполняют интерактивное задание по чтению: читают текст по теме, вместо пропусков вставляют слова по смыслу. Отвечают на вопросы учителя по прочитанному.

(4 минуты)

Speaking. Ex. 46, p. 136 Say how the phenomena in both the columns can be connected and comment on them.

1. global warming
2. earthquakes
3. destruction of forests
4. highly developed and booming economy
5. world population growth
6. agricultural mismanagement
7. development of new technologies
8. consumer society

a) water shortages
b) climate change
c) heat waves, intense rainstorms and floods
d) growing demand for energy
e) land erosion
f) increasing production of carbon dioxide
g) growing demand of comfort, electric devices, machines, etc.
h) tsunamis

Обучающиеся выполняют упр. 46, с. 136. Объясняют, как обозначенные явления связаны друг с другом и чем они могут быть вызваны.
(3 минуты)

Situations for discussion.
Учитель предлагает темы для обсуждения с опорой на слова.
a) What can we do to reduce traffic in our town?

Suggestions:

Results:

1. Ban cars from city centers.
2. Make drivers pay a tax for driving into the city.
3. Build car parks outside the city.
4. Improve public transport.

1. People will think about using their cars if it costs them money.
2. People will use buses, trams or trains and there will be less traffic and less pollution.
3. Drivers will leave their cars outside the city.
Traffic will be reduced: instead of four people there will be one car with four people

Обучающиеся делают предложения по заданной проблеме и предлагают предполагаемые результаты:
1. If the government make drivers pay a tax for driving into the city, they will leave their cars outside the city и т.д.

(3 минуты)

(4 минуты)

b) What are we going to do with all this litter?

Suggestions:

Results:

1. Fine people who litter.
2. Involve young people into clean-up activities.
3.Set up recycling centers in our area.
4. Buy things with biodegradable [ˌbaɪəudɪ'greɪdəbəl] (разлагаемый) packaging.

1. People will stop litter if they have to pay for it.
2.They will keep their parks clean and tidy.
3. People will reduce the household rubbish.

Boys and girls, we have spoken much about ecological problems, about how to solve them. We revised words and word combinations on this topic and some new ones and now it`s time to make up "Rules and Regulations" on how to keep our environment clean and tidy. You have got on your tables sheets of paper with the title Rules and Regulations". Please write as many rules as you can

1. People should buy things without packaging to stop litter и т.д.

Обучающиеся составляют и правила о том, как сохранить окружающую среду в чистоте и показывают присутствующим

Рефлексия содержания материала
(2 минуты)

Заключительное слово учителя
(1 минута)

Dear boys and girls, our lesson is coming up to the end. I am very pleased with the way you worked today. I shall give all of you excellent marks. Please fill in your assessment cards and be honest to express your attitude to the lesson.

At the lesson I was …
The results of my work …
The lesson seemed … to me.
The information I`ve got is …
I know the topical vocabulary …
I can talk about types of ecological problems …

T: In conclusion I`d like to say once again that the Earth is our home and we must do our best to protect it for ourselves and for the future generation.
Thank you! Good-bye!

Обучающиеся заполняют карту самооценки: оценивают свою работу на уроке, а также выражают свое отношение к уроку