Тема: “Youth and Conflicts”
Цель урока: Активизировать речемыслительную деятельность учащихся, формировать умения анализировать и критически оценивать информацию, применять полученные результаты к различным ситуациям.
Задачи урока:
- Совершенствовать умения и навыки практического владения по данной теме с использованием разных видов речевой деятельности: говорения, чтения, письма.
- Развивать критическое и логическое мышление через постановку вопросов и выделение проблем, которые необходимо решить с использованием разговорных клише и грамматических конструкций по теме.
- Воспитывать толерантность, чувство уважения к собеседнику.
Основной метод: технология развития критического мышления.
Тип урока: обобщение и закрепление знаний по теме.
Оснащение урока: компьютер, экран, презентация в PowerPoint “Youth and Conflicts”, раздаточный материал, аудиозапись с текстом
Результат использования технологии развитии критического мышления
Использование приемов Brain-storm Activity (мозговая атака), Cluster (гроздь), стратегии Insert и создание Cinguain (Синквейн) – все это дает возможность учащимся самореализоваться в рамках изученной темы.
Использование технологии развитии критического мышления на уроках помогает учителю развить в детях самостоятельность, ответственность, умение адаптироваться к сложившейся ситуации.
Ход урока
1. Организационный момент (Слайд №1)
Teacher: Good morning dear students! I think you are ready for our lesson and have a good mood. Today we have some guests in our lesson, so don’t be shy be active and smile. I want you to pay attention to the picture.
2. Сообщение целей и задач урока
Today will speak about conflict
- have Brain-storm Activity
- discuss the text with the Insert method
- work with presentation
- make Cinguains about conflict
Teacher: So, let’s start our lesson!
3. Мозговой штурм, кластеры (Слайд №2)
Teacher: Now, let’s have Brain-storm Activity. I ask you to divide into groups. The first group will brainstorm all the nouns that come to your mind when you listen to the word “conflict.” The second will speak about what kinds of conflicts do they know. Work in groups, please. (Групповая работа – две группы учащихся заполняют кластеры)
Are you ready? Now I ask one of your groups to speak.
1 Student: in our opinion conflict is…
2 Student: We have discussed some kinds of conflicts. So, our decision is…
Teacher: Thank you for your answers. We can use these expressions at the end of the lesson.
4. Активизация лексики по теме и развитие умений говорения
1. Teacher: And now look at the screen. Look at the screen and let’s do some tasks with sentences.(Слайд №3)
2. Дискуссия по вопросам
Teacher: I think it’s time to discuss the main questions of our lesson.
Pay attention to the questions (Слайды №4)
Why do conflicts happen?
What or who can be involved in any conflict?
Is it necessary to prevent conflicts? Why?
What kinds of conflicts do you know?
4. Монологическое высказывание учащегося по теме с использованием презентации
Teacher: Well, you promised me to prepare a presentation on the theme Youth Problems.
5. Teacher: There are three main groups of conflicts: family, school and teens. It’s time to talk about the ways of solving different kinds of conflicts. Try to use your own experience. Answer the question: what do you know about five steps of resolving a conflict? (Слайды №5)
Students: There are five steps of resolving conflicts:
Decide what the problem is
Let everyone suggest an idea about how to solve a problem
Together discuss what will happen with each idea
Choose the best idea
Put the idea into action
6. Teacher: So, well, can you tell me how can teenagers cope with their problems? While answering use the model – Should (Слайд № 6)
Работа с текстом по методу Insert (дифференцированная работа в группах) (Слайд № 7)
Now you have a paper with text, please, read the text and work at the text with the INSERT method
Teacher: I remind you to fill the table on your cards (работа с карточками)
I know this fact V (Слайд № 8)
New information +
Have questions?
- If you know the given information you put a V (tick) opposite the sentence
- If the information is new for you – you marked it with a +
- If something is not clear to you – you to put an? Ask questions
Teacher: Let’s check your cards. Let’s begin with the first column.
What was familiar to you? (Учащиеся зачитывают предложения из первого столбца)
What was unfamiliar new for you? (Учащиеся зачитывают предложения из второго столбца)
Have you got the questions to the text? (Учащиеся зачитывают предложения из третьего столбца)
Рефлексия
Teacher: Our lesson is coming to an end, it’s time for reflecting. We have discussed much today. Did you like our lesson? Please express your opinion with the help of cinquain.
You know the structure. Here is an example. (Слайд №9)
Work in pairs and present them, please!
5. Итоги урока
Teacher: What have you learned during today’s lesson? (Слайд № 15)
Students:
During today’s lesson
I have found out that…
learnt…
remembered…
known
Teacher: Dear students! I’m very grateful to you for the lesson. You have worked hard and I will give only good and excellent marks.