Игра "Грамматический ринг по теме "Complex Object". 10-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 10

Ключевые слова: английский язык, игра


Урок составлен по материалу УМК В.П.Кузовлева «English 10».

Цели урока:

учебные:

  • Закрепление и обобщение грамматических навыков по теме «Сложное дополнение»;
  • Совершенствование лексических навыков;
  • Тренировка навыков аудирования.

воспитательные:

  • формирование умения работать в команде, сотрудничать;
  • воспитание «духа» дружественного соперничества;
  • воспитание умения побеждать и проигрывать.

развивающие:

  • развитие памяти и внимания;
  • развитие творческих способностей;
  • развитие логического мышления.

Ход урока

1. Организационный момент (приветствие, объяснение формы и целей урока, деление на команды, выбор капитана команд)

Good morning, boys! Today I want you to have an unusual lesson. I offer you to play a little. The name of the game is “Grammar Ring”.

We will remember and practice Complex Object. At first I ask you to divide into teams. There will be 4 pupils in each team. I have some cards with the numbers of the teams.

Please choose your card.

Now it’s time to choose the leaders of each team. He will be responsible for answering. Well, now we can begin our game.

2. Проведение разных заданий по грамматическому правилу

Команды записывают свои ответы на листах. За каждый правильный ответ команды получают баллы. Команда с наибольшим количеством баллов побеждает.

TASK 1

Write down the scheme of Complex Object

KEY: П+V+сущ/местоимение в объектном падеже+(to)+Infinitive (1 point)

TASK 2

Write down the verbs which can be used in Complex Object. Translate them into Russian Key:   

Allow\permit – разрешать

let – велеть

make\force\order – заставлять

 forbid – запрещать

want\would like\wish – хотеть

ask – просить

advise – советовать

recommend – рекомендовать

expect\suppose – предполагать

(15 глаголов - 15 points)

TASK 3

Open brackets; put the words in the correct form.

1) Do you want (they, stay) at the hotel or with us?

2) The teacher makes (we, translate) the text.

3) Let (I, go) out.

4) I’d like (she, make) a report.

5) His parents forbid (he, wear) jeans to school.

KEY(10 points):

1) Do you want them to stay at the hotel or with us?

2) The teacher makes us translate the text.

3) Let me go out.

4) I’d like her to make a report.

5) His parents forbid him to wear jeans to school.

TASK 4

Find the mistakes

1) We doesn’t want father to go to the baker’s.

2) My friends make me smoking.

3) Her mum advise her to choose her own friends.

4) He asks children don’t make noise.

5) Let your daughter to put on her best dress.

6) When I get excellent marks at school it makes my feels happy.

KEY (7 points):

1) We don’t want father to go to the baker’s.

2) My friends make me smoke.

3) Her mum advises her to choose her own friends.

4) He asks children not to make noise.

5) Let your daughter put on her best dress.

6) When I get excellent marks at school it makes me feel happy.

TASK 5

Choose the correct answer (a, b or c)

1) My parents always want … the washing up.

a) that I did

b) me to do

c) for me to do

2) Our new teacher said he’d like … down everything he said.

a) us write

b) that we must write

c) us to write

3) I will make … to the library next week.

a) them go

b) they to go

c) they go

4) Her relatives will let … Spain.

a) her visiting

b) her to visit

c) her visit

5) They are never allowed … home late.

a) came

b) come

c) to come

6) Her mother often … her show her school diary.

a) makes

b) asks 

c) wants

KEY (6 points):

  1. 1-b
  2. 2-c 
  3. 3-a
  4. 4-c
  5. 5-c
  6. 6-a

TASK 6

Put the words in the logical order. Translate the sentences.

1) A pilot, father, to, want, doesn’t, me, become.

2) Mum, to, happy, I, would, be, my, like.

3) Lets, her, never, to, she, daughter, a, go, disco.

4) New, a, ask, parents, to, bike, my, buy, I, me.

5) The, smoking, up, his, boy, give, to, forced, friend.

KEY (10 points):

1) Father doesn’t want me to become a pilot.

Отец не хочет, чтобы я стал летчиком.

2) I would like my mum to be happy.

Я бы хотел, чтобы моя мама была счастлива.

3) She never lets her daughter go to a disco.

Она никогда не позволяет своей дочери ходить на дискотеку.

4) I ask my parents to buy me a new bike.

Я прошу моих родителей купить мне новый велосипед.

5) The boy forced his friend to give up smoking.

Мальчик заставил своего друга бросить курить.

TASK 7

In 4 sentences write what the law allows\forbids\permits teenagers of your age to do.

KEY (4 points)

TASK 8

LISTENING COMPREHENSION

Listen to 3 British teenagers and complete the table about what they can or can’t do because of the age limits. Guess their age.

 

the law allows… to…

 the law forbids … to…

age


FRANK

 

 

 


STACEY

 

 

 

 
DENIS

 

 

 

KEY (7 points):

 

the law allows… to…

 the law forbids … to…

age

 
FRANK

leave school
join the army next year

 

 

 15


STACEY

have part time job
leave school
work full time

 

 

  16

 
DENIS

pay full ticket on transport

get a driving license

 

 16

TASK 9

Translate from Russian into English using Complex Object

1) Моя бабушка хочет, чтобы я помог ей в саду.

2) Моя мама заставляет меня мыть руки перед едой.

3) Они советуют нам купить билеты заранее.

4) Отец запрещает ей долго играть в компьютерные игры.

5) Вы велите им выучить правило.

KEY (5 points):

1) My granny wants me to help her in the garden.

2) My mum makes me wash my hands before eating.

3) They advise us to buy tickets beforehand.

4) Father forbids her to play computer games long.

5) You let them learn the rule.

3. Подведение итогов игры

Максимальное количество баллов – 65. Побеждает команда с наибольшим числом баллов.

4. Рефлексия

1) Понравилась ли вам такая форма закрепления грамматического правила?

2) Были ли задания трудными? Какое задание самое трудное?

3) Какое задание было легко выполнимое?

4) Можете ли вы сказать, что теперь вы умеете строить предложения со сложным дополнением?

5) Был ли урок полезным и интересным?

Приложение.