Физическое здоровье и спорт (Gateway to life skills: Physical well-being)

Разделы: Иностранные языки


Цели:

  • Обобщить изученный материал по модулю «Спорт», определить упражнения и виды спорта, которые нравятся учащимся, научить планировать физическую деятельность в повседневной жизни.
  • Развивать навыки просмотрового и поискового чтения, умения выбора «правильно»/«неправильно» и умения нахождения запрашиваемой информации.
  • Развивать навыки устной речи (по заданной теме), умение вести непринужденную беседу, высказывать свое мнение.
  • Развивать навыки восприятия речи на слух и умение выбора нужной информации из прослушанного текста.
  • Воспитывать осознанное отношение к регулярному выполнению физических упражнений в повседневной жизни.

 Технологии:

  • технология коммуникативного обучения,
  •  технология групповой деятельности,
  •  технология проблемного обучения,
  • технология уровневой дифференциации
  • здоровьесберегающие технологии

Учебное пособие: Gateway 2 Edition A2 Student’s Book Pack, David Spencer, Macmillan Publishers Limited 2016.

TCO: компьютер, видео (Life skills video)

Введение в урок:

  • обсуждение ключевых слов (key concepts), игра;
  • объявление темы и задач урока;
  • краткое обсуждение утверждения Mostteenagerstodaydontgetenoughexercise с.44 (работа в мини-группах).

Основная часть урока:

  • Работа с разными видами текста (блог/статья) «3 different types of exercise»;
  • самостоятельное чтение текста «Celia’s blog» и выполнение задания на True/False (упр.2 стр.44);
  • работа в парах, исправление неправильных утверждений; сравнение ответов;
  • просмотровое чтение текста «3 different types of exercise»
  • краткое обсуждение текстов (ответы на вопросы  упр.3);
  • заполнение таблицы по тексту «3 different types of exercise».
  • Аудирование (видео). Введение стратегий аудирования:
  • введение новых слов;
  • просмотр видео;
  • ответы на вопросы;
  • повторный просмотр видео;
  • выполнение задания (упр.6 стр.45);
  • проверка выполненного задания;
  • беседа по прослушанному. 
  • Развитие навыков устной речи. Введение стратегий говорения:
  • обсуждение вопросов в парах;
  • обсуждение составления своего собственного плана фитнесс программы.

Рефлексия. Подведение итогов; выставление оценок.

 Домашнее задание.

Ход урока

I. Введение в урок.

1. Краткая беседа (организационный момент и приветствие). Объявление темы и задач урока. Тема урока записана на доске:

Gateway to life skills: Physical well-being.

Good morning, children. I am glad to see you. Today we are going to talk about the importance of fitness and exercise in our daily life, learn to identify three main types of exercise and to plan a weekly fitness programme.

2. Чтение ключевых слов, игра на определение ключевых слов.

Read the definitions of the words in Key concepts (p.44): stamina, strength, flexibility, heart. Now, please, divide into two teams. Look here: there are two chairs placed separately, one on each side of the board, each facing the class with the board  behind them . Both teams should choose one person to sit in the hot seat. The teams have one minute to describe the words for their team member to guess the word. The first person in the hot seat to guess the word wins a point for their team. Then a different student from each team has a turn in the hot seat. The team with the most points at the end wins the game.
(Команда описывает слова. Представители команд отгадывают. Определяется команда - победитель).

3. Обсуждение в группах утверждения Most teenagers today don’t get enough exercise (упр.1 стр.44).

Please, brainstorm exercises and sports you know in English (учащиеся называют упражнения и виды спорта). Open your books on page 44 exercise 1.

Work in small groups and discuss the statement Most teenagers today don’t get enough exercise. Do you agree or disagree with it? Give reasons for your answers. Use these prompts on the board:

I agree because…/I don’t agree because…/I also think that…/Yes, but…

(Учащиеся обсуждают утверждение у мини-группах  и высказывают своё мнение).

II. Основная часть урока.

Most of you don’t agree with this statement because modern teenagers go in for sport, dance and exercise much. You have good examples how you and your friends get exercise. It’s great that you understand that sport is very useful and helps us keep fit.

1. Чтение текста-блога упр.2 стр.44 и установление соответствий на правильно/неправильно.

Read Celia’s blog about fitness and exercise and decide if the sentences are true (T) or false (F):

  1. This is a blog of a fitness expert (F).
  2. The idea of the blog is to motivate people to take exercise (T).
  3. Zumba and swimming are the only sports that Celia does each week (T).
  4. Celia spends two hours a week doing  Zumba ( T).
  5. Celia agreed that dancing isn’t physically hard ( F).
  6. Celia thinks that swimming is always great for your body (T).

2. Сравнение ответов в парах, исправление неправильных утверждений.

Compare your answers in pairs before you check in open class, correct the false sentences.

(Учащиеся исправляют неправильные утверждения и сравнивают ответы в парах).

3. Чтения текста-статьи упр.3 стр.44-45.

Read the text on page 45 «3 different types of exercise» and answer the questions. You’ve got one minute to read it quickly. (Set a time limit of one minute to encourage students to read quickly.)

  1. What is the connection this article and Celia’s blog?
  2. Who is the author of the text on the right?
  3. What is the aim of this text?
  4. How is the style of this text different from Celia’s blog?

4. Заполнение таблицы по тексту «3 different types of exercise».

Complete the table with information from the article. Read the text again if necessary.

Three different types of exercise

 

What exactly does it do for you?

Example sports/activities

Aerobic exercise

It makes your heart efficient at sending oxygen to your muscles, and builds stamina. You can do exercise for a long time.

Swimming, basketball, cycling and dancing.

Exercise to build your strength

It gives you strong muscles. That makes you active and full of energy and helps to protect your body.

Running, cycling and skating (for legs). Gymnastics (for arms and stomach).

Exercise to improve your flexibility

It gives you flexibility. You can move easily in many different positions.

Gymnastics, yoga and martial arts.

(Учащиеся по очереди читают свои ответы, дополняют и исправляют)

5. Let`s continue our lesson. You are going to watch and listen to some students talking about sport.

  1. Pre-listening task: Look at the blackboard and discuss these questions in pairs: What’s important to consider when you’re choosing a sport? How do you find time to do exercise?
    1. Before listening pay attention to the acronym WHO – World Health Organization.
    2. Watch and listen to the text and find out if the teenagers say similar or different things to you.
  2. Watch and listen to the text again and write the names of the students who express the ideas in sentences 1-7 (p.45, ex.6):

What types of sports do you like?

1. I prefer individual sports. - Kieran

How often do you do sports?

2. I do sport every day. – George, Molly

How do you find time to do exercise?

3. I find time to do sport by doing it together with my friends. – Amelia

4. I change my daily routine to do sport a few times a week. - George

What’s important to consider when you’re choosing a sport?

5. It’s useful to decide if you prefer to do indoors or outdoors. - Molly

6. It’s important to think about how fit you are before you start doing exercises. - George

What advice would you give to somebody who wants to start doing sport?

7. It’s best to choose a sport you enjoy. - George

(Учащиеся выполняют задание и сравнивают ответы в парах.)

8. Беседа по прослушанному тексту.

Please try to remember exactly what the students said. (мини-монологи)

III. Рефлексия. Подведение итогов урока.

1. Work with a partner and discuss these questions:

  1. How much exercise do you do each week?
  2. Which types of exercise do you prefer?
  3. What do you think is your strong point – your stamina, strength or flexibility?

So let`s make a conclusion. Who can say what we have learnt during our lesson?

Listen and add some information. Ученики подводят итоги.

2. Выставление оценок за урок.

IV. Домашнее задание – Разработать программу тренировок для своего друга на неделю по плану в учебнике.

I would like to say that it’s very important to know how to plan your own fitness programme to keep balance in doing exercise. So, at home you will design a fitness program for your partner following the plan in your Life Task in your books (p. 45).