Экологический урок "Спасем планету вместе!"

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку», Конкурс по экологии «Земля — наш общий дом»


Презентации к уроку

Загрузить презентацию (13 МБ)

Загрузить презентацию (49 МБ)


Цели и задачи урока:

  • повторить изученный материал по теме «Экология»
  • совершенствовать навыки чтения, перевода, аудирования, говорения
  • показать значимость экологических проблем и необходимость их скорейшего решения
  • воспитывать чувство любви и сострадания к Земле, к природе, к животным

Оформление кабинета для проведения урока:

  1. фотографии животных, птиц, красивые виды природы
  2. высказывания о природе и экологии
    •  If you don’t think about the future you will not have it.  /J. Galsworthy/
    • Ecology has become the political substitute for the word “mother”.  /J. Unruh/
    • Nothing is forever.
    • To hurt the Earth is to hurt yourself.
    • The Earth has enough for every men’s need but not for every man’s greed. / Gadhi/
    • Man has lost the capacity to foresee and to forestall. He will end by destroying the Earth. / A.Schweitzer/
    • If we are not in charge of our planet, who will ?
    • The more we exploit nature, the more our options are reduced, until we have only one: to fight for survival. / M.K.Udall/
    • To live or not to live?
    • No man is an island…every man is a piece of the continent …and therefore never send to know for whom the bell tolls: it tolls for thee.  / J. Donne/
    • Природа не может перечить человеку, если человек не перечит ее законам. / А.И.Герцен/
    • Природа – это книга, которую надо прочитать и правильно понять. / М.Л.Налбандян/
    • Три опасности уничтожения человечества существуют сегодня в мире – ядерная, экологическая и опасность, связанная с разрушением культуры. / В.Распутин/
    •  Есть такое твердое правило: встал поутру, умылся, привел себя в порядок и сразу же приведи в порядок свою планету./ А.Сент-Экзюпери/
    • Live and let live.
    • If every person swept their own doorstep, the city would soon be clean.
  1. карта Земли со съемными заводами
  2. выставка детских творческих работ: рисунков, плакатов, сочинений, фотографий и т.д.

Ход урока

I. Урок-игра начинается с того, что класс делится на несколько групп. Каждой группе выдается по вырезанному из бумаги кругу, который символизирует землю, и разрезанные по принципу пазла фотографии животных, птиц, гор, морей и т.д. Ребята должны правильно и как можно быстрее собрать этот пазл. Когда пазл собран, учитель, используя наводящие вопросы, подводит учащихся к теме и целям урока, предлагает учащимся сказать, о чем они будут говорить сегодня. Когда тема определена учитель предлагает учащимся прочитать рифмовку TheEarthisagarden (слайд 1).

Далее учитель раздает учащимся карточки-опоры для аргументации своей точки зрения и задает вопросы DoyouagreethattheEarthisagarden? Why/whynot? Canyouproveit?

The Earth is a very large planet.
  a very large and beautiful planet.
  our home.

 

TheEarth is/are full of wonders.
Ourplanet
Seas and oceans
The plant world
The animal world

 

A lot of plants grow on the Earth.
A lot of different plants
A lot of different big and small plants


A lot

 of big and small different animals

 live on the Earth.

 birds

 our planet.

 insects

 in the seas and oceans.

 fish

 in the forests and fields.

Учитель, выслушав ответы учащихся, подводит итог сказанному: «Youareright. I fully agree with you. The Earth is really very large and beautiful. A lot of different plants grow on the Earth. A lot of different big and small animals and birds live on it. But the Earth is a very fragile planet and now it is in great danger». (слайды 2 и 3).

II. Во время следующего конкурса-задания команды должны определить название урока, а для этого им нужно прочитать и перевести слова по теме Ecology (слайд 4) и расположить их в алфавитном порядке (слайд 5). В каждом слове одна буква выделена другим цветом. Если задание выполнено правильно, то из красных букв получится название игры «SaveOurPlanet» (слайд 6)

atmosphere

 modern

poison

cause

 nature

 pollution

environment

 paper

 rain

fire

 science

survive

wastes

Учитель задает учащимся наводящие вопросы: Do you agree that we should save our planet? DoyouagreethattheEarthisingreatdanger? и т.д. Затем учитель говорит, что на уроке будут обсуждаться вопросы экологии, причины экологических проблем и пути их решения.

III. Далее команды по очереди читают и переводят телеграммы, которые люди могли бы получить от природы, если бы она могла обратиться к нам.

  • SOS! We are land, air, and water. We are very important for flowers, trees, animals, birds and people. But we are damaged. Help us! SOS! (слайд 7)
  • SOS! We are forests. We are cut down. We are burnt. We are spoiled. Fires are left. Litter is left. Help us! SOS! (слайд 8)
  • SOS! We are oceans and seas. We are full of wonders but now we are polluted. We are poisoned. We are dirty. Help us! SOS!(слайд 9)

После того как телеграммы прочитаны и переведены, команды составляют предложения о причинах бедственного состояния природы.

People themselves
People’s activities
Plants and factories
Railways
Fires
Cars
Electric power stations
Industrial wastes
Nuclear tests
pollute
disturb
do a lot of harm to
destroy
damage
spoil
hurt
the Earth
our planet
nature
the air
the land
the water
our environment
the atmosphere
the forests
Industrial wastes
Nuclear wastes
Nuclear tests
Fires
Acid rains
The greenhouse effect
People’s activities
People themselves
The wastes of plants and factories
cause
causes
the destruction of the ozone layer
the destruction of the environment
the destruction of nature
the pollution of the environment
the pollution of nature
the pollution of our planet
the pollution of the Earth
land pollution
air pollution
water pollution
atmosphere pollution

 

IV. Следующее задание – учащиеся отвечают на вопросы. Каждой паре учащихся дается карточка. Только первая карточка имеет порядковый номер 1. Все остальные карточки порядкового номера не имеют. Учащиеся внимательно слушают вопрос, и если они отвечают на вопрос, они же читают следующий вопрос.

На всех карточках кроме первой сначала идет ответ, затем следующий вопрос. На карточке №1 сначала идет вопрос, а потом ответ на последний вопрос. Если учащиеся работают в паре, то одни из них читает вопрос, другой читает ответ. Если ученик сидит один, то он читает и вопрос, и ответ.

1.
Where do we live?
*
There are a lot of ways to solve ecological problems and one of them is to remember 3 R’s: reduce, reuse, recycle.
We live on the Earth. The Earth is our home.
*
What kind of planet is the Earth?
The Earth is a large and very beautiful planet. The Earth is full of wonders. A lot of animals and birds live on the Earth. A lot of plants grow on it.
*
What is ecology?
The word ecology comes from the Greek language and means home.
*
What is the environment?
Ecology is a rather young science. It studies the relations between people and their environment.
*
What language does the word ecology come from? What does it mean?
The environment is everything around us. The environment includes all living creatures and everything that is not alive. The whole Earth is our environment. Many years ago people lived in harmony with nature but nowadays the Earth is in great danger.
*
What are the most important ecological problems?
Today people are facing numerous environmental problems. Air pollution, land pollution, and water pollution are the most important ecological problems. People pay great attention to nuclear pollution, deforestation, the greenhouse effect, climate changes, acid rains, too.
*
What causes these ecological problems?
People themselves destroy our environment. Modern plants, factories and electric power stations pollute the Earth. Nuclear tests and accidents do a lot of harm to nature. Cars poison the air. Fires damage forests.
*
What should people do to solve ecological problems?

V. Следующее задание – это аудирование. Учащимся предлагается послушать песню Save the Planet и вставить пропущенные слова. Если группа учащихся не очень сильная, пропущенные слова можно написать справа от песни или внизу. Песня взята из пособия Click On (mp3 запись песни прилагается).

Save the Planet

I.

The fish in the … are dying
From the … we create.
We’ve got to … polluting
Before it’s too …,
Before it’s too late.

 Our planet is in …
 It gets worse every ...
 We have to … our planet
 In every possible way.

II.

In the … and forests
They’re cutting down the ...
We’ve got to … the forests
Everyone agrees,
Everyone agrees.

III.

The hole in the … layer
Is getting bigger every day.
We’ve got to stop … pollution
We have to find a way,
We have to find a way.

Данное задание учащиеся могут выполнять или индивидуально, или в парах, или в группах. Проверять задание учащиеся могут сами у себя, или поменявшись в парах или поменявшись в группах (cлайд 10).

После того как слова вставлены в песню, учащиеся читают и переводят ее, затем читают текст песни вслух, а затем поют.

Работая с песней, учитель может предложить учащимся ответить на вопросы, например Whatecologicalproblemsarementionedinthesong? What causes these problems?

VI. Далее следует игра. Каждое выражение напечатано на отдельном листе А4, которые соединены в одно игровое поле. Команды по очереди бросают кубик, двигаются на выпавшее количество клеток, читают и переводят выражение и составляют с ним предложение.

 full of wonders

 1.

in great danger

 2.

comes from the Greek
language and means “home”

3.

a young science studying the relations between people and their environment
4.

everything around us: all living creatures and everything that is not alive
 5.

the most important ecological problems

6.

the wastes of plants and factories

7.

write much about the pollution of the environment

8.

poison, pollute and destroy the atmosphere, water and land

9.

solve ecological problems as soon as possible

10.

reduce air, water and land pollution

11.

find the right balance between man, land and animals

12.

Затем командам дается три минуты на подготовку рассказа об экологии и экологических проблемах с использованием данных выражений, и представитель команды рассказывает его.

VII. И заключительный конкурс игры заключается в следующем. Учащимся предстоит ответить на вопрос Toliveornottolive? Whatplanetwouldyouprefertoliveon? Why? (слайд 11). Для этого команды по очереди составляют предложения о том, что люди должны или не должны делать для скорейшего решения экологических проблем.

To protect the Earth

peoples hould/shouldn’t …

To keep our planet clean and healthy

It’s wise to …
It’s silly to …

  • destroy the ozone layer
  • stop acid rains
  • stop the greenhouse effect
  • live in harmony with nature
  • take care of nature and wildlife
  • do any harm to nature and our environment
  • help birds and animals to survive
  • pollute the environment
  • protect nature
  • leave flowers for others to enjoy
  • be in charge of our planet
  • kill animals and birds
  • cut down trees
  • make tougher laws against air pollution, land pollution and water pollution
  • disturb animals and birds
  • keep the water clean
  • find the right balance between land, man and animals
  • grow trees
  • be a friend to nature
  • damage nature and wildlife
  • break trees
  • make the world a better place
  • leave fires in the forests
  • paint pictures, not rocks
  • remember the three R’s: reduce, reuse, recycle
  • throw away a lot of litter
  • reduce the pollution of the environment
  • hurt animals and birds
  • solve ecological problems as soon as possible
  • keep the air fresh
  • use low and non-waste technologies
  • throw wastes into rivers, lakes, seas and oceans
  • create national parks
  • get energy from the sun and the wind
  • use good filters at factories and plants
  • use good filters in cars and buses

В конкурсе принимают участие все игроки. Правильно составленное предложение дает право прикрепить луч к солнцу / в качестве лучей используются вырезанные из цветной бумаги ладони/. Другой вариант – прикрепить зеленый листочек на дерево.

Когда «солнце» / «дерево» готово, все участники игры, включая учителя-ведущего, встают в круг и, взявшись за руки, отвечают на вопросы учителя (слайды 12-13).

Teacher: Are you ready to help our planet to survive?

Students: Yes, we are ready. If we don’t help our planet to survive, who will?

Teacher:Are you ready to protect our environment?

Students: Yes, we are ready. If we don’t protect our environment, who will?

Teacher:Are you ready to take care of nature and wildlife?

Students: Yes, we are ready. If we don’t take care of nature and wildlife, who will?

All together: We want to be the kids who save our planet!

Закончить урок, можно припевом из песни «Save Our Planet».

В ходе всей игры после каждого выполненного задания команда, лучше другой справившаяся с ним, убирает с карты Земли завод и прикрепляет дерево. В конце игры Земля чистая и над ней сияет «солнышко».