Урок английского языка по теме "Ecological Problems"

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку», Конкурс по экологии «Земля — наш общий дом»


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (11 МБ)


Тип урока: урок закрепления и обобщения знаний.

Цель урока: Развитие коммуникативных навыков по теме “Экологические проблемы”.

Задачи урока:

Обучающие:

  • совершенствование лексических навыков говорения по теме “Экологические проблемы”.
  • совершенствование навыков аудирования;
  • совершенствование навыков письма;
  • совершенствование навыков чтения.

Развивающие:

  • развитие внимания, способности к формулированию выводов из прочитанного и прослушанного;
  • развитие способности осуществлять репродуктивные и продуктивные речевые действия;
  • развитие способности к обобщению;
  • развивать внимание и познавательную активность;
  • развивать память, смекалку и сообразительность.

Воспитательные:

  • воспитание культуры бережного отношения к природе;
  • воспитание уважения друг к другу;
  • воспитание способности к сотрудничеству и взаимопомощи при работе в группах и парах.

Планируемые результаты:

Предметные:

  • активизировать лексические единицы по теме “Ecological Problems”;
  • прочитать текст “A Teen Animal Club” с целью извлечения определенной информации, обсудить проблему текста.

Метапредметные:

  • развивать умение извлекать определенную информацию;
  • развивать умение кратко сообщать и обосновывать свой ответ, высказать свои суждения по проблеме;
  • учиться лаконично, излагать свои суждения по проблеме и способах ее решения в письменной речи.

Личностные:

  1. воспитывать чувства сопричастности к проблемам окружающей среды и готовности решать связанные с этим проблемы;
  2. уметь выбирать оптимальные формы во взаимоотношениях с одноклассниками.

Формы работы: индивидуальная, групповая и фронтальная.

Оборудование:

  1. Учебник “Английскй язык” 7 класс: в 2 ч. Ч. 2, С.Г. Тер-Минасова, Л.М. Узунова, Е.В. Кононова и др..
  2. Компьютер, проектор и презентация “Ecological Problems”.
  3. Рабочая тетрадь “Английский язык” 7 класс.

Лексический материал: litter, poison, nuclear, waste, appear, disappear, environment, recycling, volunteer, shelter.

Организационная структура урока

Части урока Этапы урока УДД
I. Мотивационно-вступительная часть 1. Организационный момент.

2. Определение темы и цели урока.

3. Фонетическая зарядка.

4. Активизация лексического материала.

5. Речевая зарядка.

Познавательные: Выделять известную и неизвестную лексику, формулировать на основе полученной информации познавательную цель.

Коммуникативные: Слушать учителя, уметь правильно отреагировать на предлагаемые вопросы.

Регулятивные: Осуществлять самоконтроль правильности произношения и самооценки в процессе коммуникативной деятельности на иностранном языке.

II. Операционно-познавательная часть 1. Проверка домашнего задания.

2. Совершенствование навыков письма.

3. Совершенствование навыков аудирования.

4. Совершенствование навыков монологической речи. Работа в группах.

5. Совершенствование лексических навыков чтения.

Познавательные: Извлекать информацию, строить предложения, работать с лексическим материалом.

Коммуникативные: Взаимодействовать с учителем, с одноклассниками, аргументировать и корректировать речь.

Регулятивные: Умение выполнять несколько действий одновременно и осуществлять контроль собственной речи.

III. Рефлексивно-оценочная часть 1. Мнения учеников о “Клубе для животных”.

2. Рефлексия.

3. Подведение итогов урока.

4. Выставление оценок.

5. Домашнее задание.

Познавательные: Самостоятельно определить, что было выполнено на уроке.

Коммуникативные: Формулировать собственное мнение и позицию.

Регулятивные: Осознавать качество и уровень усвоения знаний.

Личностные: Понимать значение знаний для человека.

Ход урока

I. Мотивационно-вступительная часть.

1. Организационный момент.

Teacher: Good morning dear children! I am glad to see you. I hope we spend great time all together. How are you today?

Pupils:...

2. Постановка цели и задач урока (Слайд 1)

Teacher: Look at the picture and tell me what will we do today?

Pupils: We will discuss ecological problems today.

Teacher: Yes, you are right.

3. Фонетическая зарядка (Слайд 2)

Teacher: Let’s have some phonetic practice. Look at the board, pronounce the words and translate them.

  • Litter
  • Poison
  • Nuclear
  • Waste
  • Appear
  • Disappear
  • Environment
  • Recycling
  • Volunteer
  • Shelter

4. Актуализация лексического материала (Слайд 3)

Teacher: Look at the board and choose the right word.

  1. We should throw recycling / litter in special containers.
  2. Stale bread is litter / poison for birds.
  3. Nuclear / waste power can be both useful and dangerous.
  4. You shouldn’t waste / appear so much water washing the dishes.
  5. The tiger appeared / happened in the forest again.
  6. We must help our environment / litter stay clean.
  7. Cycling / Recycling is the best way to help the world.
  8. Bears started to waste / disappear in this place.

5. Речевая зарядка

Teacher: Now answer my questions, please. Tell me what ecological problems do you know?

Pupils: We know such ecological problems as: water pollution, air pollution, global warming and acid rains.

Teacher: Which organizations in the world take care of nature?

Pupils: “Green Peace”, “Friend of the Earth” and “World Wild Life Fund” take care of nature.

Teacher: What do you do to help your town to be clean?

Pupils: We clean rivers, streets and we plant trees.

II. Операционно-познавательная часть.

1. Проверка домашнего задания (Слайд 4)

Teacher: Your homework was to listen to the text, tick the topics in the chart and tell what nature problems are mentioned in the text. Look at the board and check.

Air Pollution 3. Air pollution is a very serious problem. Breathing the air is dangerous as it is equivalent to smoking two packs of cigarette a day.
Water Pollution 1. The seas are in danger. Thousands of lakes are polluted. The flora and fauna of lake Baikal is disappearing.
Forest Pollution ?
Animal Hunting 2. Elephants are in great danger because people hunt them. The tigers of Ussuriisk are also in danger as they are hunted because of their beautiful skins.
Traffic Jams 4. People spend from 1 to 6 hours in traffic jams every day.
Global Warming ?
Food Pollution ?

2. Совершенствование навыков письма (Слайд 5)

Teacher: Choose one of the ecological problems shown in the pictures and write down what you should or shouldn’t do. Use the new words and phrases:

  • In my opinion ...
  • I think ...
  • To my mind ...

Pupil 1: In my opinion we shouldn’t drop the litter in the streets if we want our town to be clean.

Pupil 2: I think we should respect the forest land and wildlife when we go camping.

3. Совершенствование навыков аудирования (Слайд 6)

Teacher: Listen to the news programme and put the news in the correct order. Complete the chart in your Workbook. (Ученики прослушивают новостную программу и выполняют работу в тетрадях).

Teacher: Let’s check what you have got.

A. Forest fires in Russia 1 D
B. New Programme for Recycling Waste Paper 2 A
C. Problems with Litter in Europe 3 E
D. Poison in the River 4 C
E. Nuclear Danger 5 B

Pupils: The first is “D”.

Pupils: The second is “A”.

Pupils: The third is “E”.

Pupils: The fourth is “C”.

Pupils: The fifth is “B”.

4. Совершенствование навыков монологической речи. Работа в группах (Слайд 7)

Teacher: You understand news programme and now divide into five groups. Each group will describe one picture.

The first group: As we know fires are very dangerous that’s why it is necessary to be more careful when we go camping. They can damage everything.

The second group: Nuclear power emits far fewer greenhouse gases during electricity generation than coal or other traditional power plants.

The third group: We shouldn’t drop or leave any rubbish or litter.

The fourth group: Dirty water containing chemicals is put back by the factories in the river. Pollution kills water plants and animals. Polluted water also carries diseases.

The fifth group: Paper recycling is widespread nowadays. Recycling paper conserves natural resources, saves energy and reduces greenhouse gas emissions.

5. Совершенствование лексических навыков чтения (Слайд 8)

Teacher: Well done. Let’s do ex. 4 p. 28 Chris is a member of a Teen Animal Club. Listen to his story, read and translate.

(Pupils listen to the text and then read).

Teacher: Let’s find the answers to the following questions:

  • What do children do during meetings?
  • What do volunteers do?
  • What do you need to become a member of the Club?
  • What does Janis do with her dog?

Pupils: Children take care of shelter animals, they learn to love animals and to keep them fit and look good.

Pupils: Volunteers give food to animals, wash them, walk with them and play different ball games.

Pupils: You should have interest in socializing and caring for shelter animals. You should be 12 – 15 years old. You should enjoy walking and running with big dogs, playing and training them.

Pupils: Every morning Janis wakes up at 7 o’clock, goes for a run with Tim, she washes him and gives him some food.

Teacher: Excellent. I like your answers. Let’s check how you understand the text and do the following task. You should choose the correct option. (Слайды 9 – 10)

1. Teen Animal Club had ... animals when it was opened.
a) 15 b) 73 c) 104
2. The Club starts in ... and ends in ....
a) June ... September b) September ... June c) June ... August
3. There are ... animals in the Club.
a) shelter b) home c) shelter and home
4. Children ... animals in the Club.
a) give food b) give food and train animals c) train animals
5. You should be ... to join the Youth Volunteer program.
a) 12 – 17 b) 11 – 15 c) 12 – 15
6. Volunteers communicate ....
a) in the Club b) on the Internet c) in the Club and on the Internet
7. Volunteers organized ... of animal pictures.
a) an exhibition b) a blog c) a web exhibition
8. Camp children ... competitions with animals.
a) take part in b) don’t take part in c) watch
9. Camp children can choose ... they like.
a) any animal b) a dog c) a dog or a cat
10. Camp is opened for ....
a) children b) animals c) children and animals

III. Рефлексивно-оценочная часть.

1. Мнения учеников о “Клубе для животных”.

Teacher: As you see we should help shelter animals because they can’t live without us and at the same time they can help us as well. Please answer my questions (Слайд 11):

  • Would you like to be a member of the Teen Animal Club? Why?
  • Would you like to be a volunteer in the Youth Volunteer Programme?
  • Would you like to go to a summer camp with animals?
  • How does this summer camp help children keep feet?
  • (Pupils answer the teacher’s questions).

2. Рефлексия

Teacher:

  • What have you learnt today?
  • Was the lesson interesting to you?

3. Подведение итогов урока (Слайд 12)

Teacher: Your marks are .... Thank you for your active participation. Your home task is to make a project “Problems of the Environment in my Town”. The lesson is over. Good bye!