The Chuvash National Portrait Gallery

Разделы: Иностранные языки


Цель урока: активизировать знания учеников об известных людях нашей республики.

Обучающие задачи:

  • совершенствовать лексические навыки по теме «Биография известных людей».
  • развивать умения и навыки говорения, аудирования.
  • закрепить умения образования существительных, обозначающих профессии.

Развивающие задачи: развивать фонематический слух, внимание.

Воспитательная задача: привить интерес к ценностям национальной культуры

Оснащение урока: Компьютер, видеопроектор, экран, презентация в PowerPoint (Приложение)

Технологическая карта урока

Этапы

Тип урока

Вид урока

Формы работы

Деятельность учителя

Деятельность
учащихся

Вводная часть

Комбинированный

Практическая работа

Фронтальная

Предъявляет слайд №2

Отгадывают изображение, отвечают на вопросы.

Этап разгрузки учебного материала

 

 

Парная

Предъявляет слайд №3,4. Знакомит со способами образования существительных, обозначающих профессии

Выполняют упражнение на словообразование

Основная часть

 

 

 

 

 

Групповая

Предъявляет слайд № 5. Задает вопрос. Делит учащихся на 3 группы.

Составляют сложные предложения по постановочной таблице

 

 

Фронтальная

 

Проверяет ответы учащихся. Предъявляет слайд № 6.

Распознают и называют людей на фотографиях.

 

 

Индивидуальная

Объясняет задание на аудирование

Соотносят фотографии с  текстами.

 

 

Фронтальная

Раздает тексты для аудирования учащимся.

Читают тексты, проверяют ответы

Заключительный этап

 

 

 

Объясняет домашнее задание

 

Ход урока

1. Вводная часть

- Good afternoon, my dear friends! I’m glad to see you! Welcome to our lesson! (Teacher shows the 2nd slide “The National Portrait Gallery“ in London).  Look at the picture. What is it? Where can you see this Gallery? Whose portraits can you see there? Give the examples. Today we are going to speak about the Portrait Gallery but not in London.

2. Этап разгрузки учебного материала

- Now let’s revise the ways of formation of professions. (The teacher shows the 3rd and 4th slides).

(The pupils do the exercise in pairs for 2-3 minutes. Checking the results.)

How do we call these people?

1) The person who sings in the opera is a …
2) The person who dances in the ballet is a …
3) The person who smokes much is a …
4) The person who sells goods is a …
5) The person who goes in for boxing is a …
6) The person who drives a car is a …
7) The person who collects stamps is a …

3. Основная часть.

- Now shut your eyes, please, and imagine. We have the National Portrait Gallery in Cheboksary. You are in the Gallery, looking at the portraits and photos of outstanding people. Open your eyes. (The teacher shows the 5th slide. He makes 3 groups of pupils, who fill in the table 2-3 minutes.)

To my mind,
In my opinion,
I think,

From my point of view,

we’ll find
we’ll see

  a portrait
a photo

 of …because

he is
she is

an outstanding …
a well- known …
a famous…
a celebrated …

- Let’s check your ideas. (The answers are written on the board).

- Well done. Now look at these photos. (The 6th slide) Do you know these people? Who are they?

- Вы услышите 5 высказываний. Установите соответствие между высказываниями 1-5 и именами, данными в списке A-F. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей буквой только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите высказывания дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

A.  K.V. Ivanov

B.  N.Ja. Bichurin

C.  N.I. Ashmarin

D.  A.G. Nikolajev

E.  I.J. Jakovlev

F.  N.V. Pavlova

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

Now we are ready to start.

Speaker 1. This person was born in the family of the priest. He got higher theological education. Then he studied the history of the peoples of China, Central and Middle Asia, the Far East.

Speaker 2. This person was a solist of the Bolshoi theatre of Russia and got a gold medal at the 2nd International competition of ballet artists.

Speaker 3. This person is the third pilot - cosmonaut. On the 11th of August he made a flight on the spaceship “Vostok”. He was a general - major of the aviation, the Hero of the USSR.

Speaker 4. This person was one of the outstanding students of I. J. Jakovlev. His poem “Narspi” became a classical model of Chuvash literature. But he was also a painter, a translator, a folklore collector.

Speaker 5. This person was a scientist, the author of the 17 - volume dictionary of the Chuvash language. He studied the theory of origin of the Chuvash people.
(The teacher gives the texts to the pupils)

Let’s read the texts, name the person and check your answers.

1

2

3

4

5

B

F

D

A

C

4. Заключительный этап. Объяснение домашнего задания.

1) Fill in the table in 5 groups.

 

Ivanov K.V.

Ashmarin N. I.

 ichurin N.Ja.

Pavlova N.V.

Nikolaev A.G.

Who is he or she

 

 

 

 

 

Date of birth

 

 

 

 

 

Place of birth

 

 

 

 

 

Achievements (roles, works, books)

 

 

 

 

 

Awards

 

 

 

 

 

Memory

 

 

 

 

 

Date of death

 

 

 

 

 

2) What do we call people who take the following courses to get a profession?

Model: science - scientist

Physics -                   

          Chemistry -       

         Philosophy -  

Biology -                  

           History -             

        Geography -

Mathematics -           

           Botany -