Урок-викторина "Who Wants to be the Champion?". 9-й класс

Разделы: Иностранные языки, Внеклассная работа, Конкурс «Презентация к уроку»

Класс: 9


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (9 МБ)


Урок предназначен для учащихся 9-х классов. Целесообразно проводить в конце четверти как урок-викторину.

Цели: проверить, повторить, закрепить и углубить страноведческие знания учащихся о Великобритании, Австралии, Канаде, Новой Зеландии и США, создать условия, способствующие пробуждению мотивации к изучению иностранного языка, любознательности, развитие памяти, познавательных и речевых умений.

Задачи:

  • Формировать умение интегрировать знания по разным дисциплинам.
  • Развивать слуховое и зрительное восприятия, коммуникативную речь учащихся;
  • Воспитывать интерес к предмету
  • Формировать личностные качества учащихся: чувство товарищества, ответственности, взаимовыручки, умение работать в коллективе.

Планируемые результаты (предметные):

Ученик научится: участвовать в элементарном диалоге-расспросе (кто?, что?, где?, когда? и отвечать на них); понимать на слух речь учителя, одноклассников при непосредственном общении и вербально / не вербально реагировать на услышанное; воспринимать на слух и понимать содержание вопросов, построены на знакомом языковом материале с опорой на зрительную наглядность; корректно произносить предложения-ответы с точки-зрения их ритмико-интонационных особенностей.

Ученик получит возможность научиться: предлагать сделать что-либо вместе, и соглашаться / не соглашаться на предложение партнёра; воспринимать на слух речь учителя и одноклассников и полностью понимать содержащуюся в ней информацию; догадываться о значении незнакомых слов, не обращать внимания на незнакомые слова, не мешающие пониманию основного содержания вопроса; соблюдать интонацию в речи.

Метапредметные результаты.

Личностные: учатся уважительно относиться к другой культуре, проявляют познавательный интерес к учебной деятельности, к изучению иностранного языка.

Регулятивные: планируют свои действия в соответствии с поставленной задачей и условиями её реализации.

Познавательные: выделяют необходимую информацию, осознанно строят речевое высказывание в устной форме, находят ответы на вопросы в иллюстрациях.

Коммуникативные: оформляют свои мысли в устной форме; слушают и понимают речь других; работают в группе в соответствии с правилами поведения и этикета, приходят к общему мнению в результате совместной работы группы, контролируют действия партнёров.

Состав участников: участие в мероприятии принимают учащиеся 9-х классов.

Образовательные ресурсы:

  • компьютерное оборудование,
  • мультимедийное оборудование, интерактивная доска,
  • магнитная доска,
  • вопросы в конвертах,
  • игровой стол

План мероприятия:

  1. Организационный момент.
  2. Представление участников.
  3. Интерактивная игра “Who wants to be the Сhampion?”
  4. Рефлексия.
  5. Организационный момент.
  6. Жеребьёвка команд.

Сценарий проведения классного часа следующий: в роли ведущего выступает учитель. Класс делится на 2 команды (по 7 человек в каждой). В состав жюри входят классный руководитель класса, участвующего в мероприятии, или приглашенные учителя. Остальные участники становятся болельщиками. Учитель задает вопросы, и количество правильных ответов идет в зачет команд. Пока учащиеся думают, звучит негромкая музыка. Все варианты зачитываются учителем и одновременно показываются на интерактивной доске. Команды имеют право на три подсказки: помощь зала, помощь друга, 50:50 (как в телевизионной игре).

Выигрыш распределяется следующем образом; за правильный ответ на каждый из двух первых вопросов даётся медаль, так же существует система бонусов, позволяющая набрать командам дополнительные очки (медали); за правильный ответ на 3-й вопрос – орден с красными лентами, за правильный ответ на 4-й вопрос - серебряный орден, за правильный ответ на 5-й вопрос – золотой орден. Если участники ошибаются в ходе игры, то вопрос переходит к другой команде. Команда, набравшая наибольшее количество орденов и медалей, становится победителем и ей вручается приз - шоколадная сова. Если команды набирают равное количество очков, с целью выявления победителя от каждой команды выбирается по одному представителю и проводится финал (задание см. в конце игры). Лучший участник игры (по мнению болельщиков, жюри и ведущего) поощряется специальным дипломом.

Ход игры

T: Hello, boys and girls! Glad to see you. We begin our game “Who Wants to be the Champion? ” The two teams are invited to take part in the game to check their knowledge on different items. Glad to see you all. We’ll begin our game. The task is: Give the answers to the questions. The first who are ready - raise your hands as quickly as you can! Be very attentive. I can’t say that all the questions are very simple. But I am sure you know a lot. So, I wish you good luck!

Task 1. “Flags”.

На интерактивной доске появляются флаги стран, перечисленных ниже, в данной последовательности:

1) Scotland, 2) Canada, 3) the UK, 4) Australia, 5) England.

Questions:

  1. Which continent was the first to be discovered? (4)
  2. What country consists of 4 parts? (3)
  3. What country lies to the north of the USA? (2)
  4. What country lies to the north of England? (1)
  5. What country lies to the south of Scotland? (5)

Task 2. “Symbols”.

На интерактивной доске появляются эмблемы: 1) a red rose, 2) a thistle, 3) a shamrock, 4) a daffodil, 5) the bald eagle

Questions:

  1. What is the national symbol of the United States of America? (5)
  2. What is the national symbol of Scotland? (2)
  3. What is the national symbol of England? (1)
  4. What is the national symbol of Wales? (4)
  5. What is the national symbol of Ireland? (3)

Task 3. “London Sights”.

На доске почтовые открытки, на которых изображены: 1) Buckingham Palace, 2) Westminster Abbey, 3) St. Paul’s Cathedral, 4) the Tower of London, 5) the Houses of Parliament, 6) Trafalgar Square

Questions:

  1. What building has Big Ben? (5)
  2. It was built in the 11-th century by William the Conqueror as a fortress and the royal palace. Later it was a prison, now it is a museum and a Royal Treasury. (4)
  3. (Bonus!) Nelson's Column is in the centre of the square. (6)
  4. It is a royal church. There are tombs of many British kings and queens and other famous people there. This is where the coronation takes place. (2)
  5. What is the home of the Queen in London? (1)
  6. What building is the seat of the Bishop of London, one of the most famous and most recognizable sights in London? (3)

Task 4. “Holidays”.

На доске открытки-поздравления с праздниками: 1) Christmas Day, 2) St. Valentine's Day, 3) Easter,) 4) Mother's Day, 5) Halloween, 6) Father's Day, 7) the New Year's Day

Учащимся предлагается описание нескольких праздников, с тем, чтобы они назвали, о каком из них идет речь.

Questions:

  1. It is not so popular in England as in Russia, but it is rather popular in Scotland. On that day people usually visit their friends and there is a lot of dancing and eating. In London Scottish people gather on steps of St. Paul's Cathedral and sing "Auld Lang Syne" at midnight. (7)
  2. This holiday is celebrated on the 14-th of February as a day of love and friendship. (2)
  3. (Bonus!) This holiday comes on the second Sunday in May. It is a day when Americans honour their mothers. (4)
  4. (Bonus!) This is an occasion to express gratitude towards your dad for all his love and support. (6)
  5. People buy presents and cards and send them to their friends and relatives. Parents put their presents into stockings. The traditional meal is roast turkey and pudding. They also decorate streets, rooms and a tree. (1)
  6. Children usually eat chocolate eggs and Cross Buns on this day. (3)
  7. Children make lanterns out of pumpkins, dress as witches and ghosts and go from house to house and say: “Trick or Treat!” (5)

Task 5. “Dates”.

На интерактивной доске появляются даты: 1) 1066, 2) 1170, 3) 1476, 4) 1840, 5) 1653, 6) 1952.

Questions:

  1. When did Elizabeth II come to throne? (6)
  2. When did the Norman Conquest of England happen? (1)
  3. (Bonus!) He was an English military and political leader and later Lord Protector of the Commonwealth of England, Scotland and Ireland. When did he become Lord Protector ?(5)
  4. When was Thomas Becket murdered in Canterbury Cathedral? (2)
  5. When was a printing press  introduced into England? (3)
  6. When did the first stamp “Penny Black” appear? (4)

Task 6. “Famous ”People”.

На интерактивной доске появляются портреты выдающихся людей: 1)Neil Armstrong, 2) Thomas Gainsborough, 3) Isaak Newton, 4) Arthur Conon-Doyle, 5) Agatha Christie, 6) Nicole Kidman, 7) William Shakespeare

Questions:

  1. Although he became an actor when he came to London at 21, but the real fame came to him when he started to write plays and pieces of poetry. His works have been translated into many languages. His plays are full of life itself.   (7)
  2. She had her first great success with a role in an Australian TV film. When she was 17, the whole Australia voted for her as the best actress of the year. (6)
  3. (Bonus!) He was a Scottish writer and physician, most noted for his fictional stories about the detective Sherlock Holmes in the field of crime fiction.(4)
  4. (Bonus!) He was as a key figure in the scientific revolution (described in his own way as a “natural philosopher ")(3)
  5. Who became the dominant British portraitist of the second half of the 18th century? His most famous works are Portrait of Mrs. Graham; Mary and Margaret: The Painter's Daughters; and Cottage Girl with Dog and Pitcher. (2)
  6. He was a spaceman and the first person to walk on the Moon. (1)
  7. Who wrote 75 detective stories? (5)

Task 7. “Well-Known Writers”.

На интерактивной доске появляются портреты известных писателей: 1) William Shakespeare, 2) Agatha Christie, 3) Arthur Conan-Doyle, 4) Charles Dickens , 5) Winston Churchill, 6) Elwyn Brooks White, 7) J. K. Rowling , 8) Mark Twain.

Questions:

  1. She is a British novelist best known as the author of the Harry Potter fantasy series. The books have gained worldwide attention, won multiple awards, and sold more than 400 million copies. (7)
  2. This famous writer was born in 1835 in a small American town. He never finished elementary school. When Samuel was 20 he found a job on a boat and learnt the work of a pilot. He knew the river very well. Then he worked on gold-mines for a year. He wrote humorous stories under the pen name. His best novels are “The Adventures of Tom Sawyer” (1867) and “The Adventures of Huckleberry Finn” (1884). He died in poverty in 1910. (8).
  3. (Bonus!) This English poet, playwright, and actor was widely regarded as the greatest writer in the English language. (1)
  4. (Bonus!) He created some of the world's best-known fictional characters and is regarded as the greatest novelist of the Victorian era. (4)
  5. (Bonus!) She wrote the world's longest-running play, a murder mystery “ The Mousetrap. In 1971 she was made a Dame for her contribution to literature. (2)
  6. This American writer was born in 1899 and he wrote three books for children. The book “Stuart Little” was written by him in 1945. One of the main characters of the book is Stuart Little, a mouse. The story is full of adventures and funny episodes. The author died in 1985. (6)
  7. He was born in 1859 in Scotland. He was a doctor, then he began to write detective stories. The famous character Sherlock Holmes was created by him. Sherlock Holmes lived in London, in Baker Street. The writer died in 1930 (3).
  8. He was born in 1874. He was the British Prime Minister during the Second World War (1940-1945) and after the Second World War (1951-1955). For his historical studies he was given the Noble Prize for Literature in 1953 (5).

Task 8. “Guess the Home-Reading Characters”.

На интерактивной доске появляются персонажи известных литературных проведений: 1) Stuart Little, 2) Mary Poppins, 3) Harry Porter, 4) Tom Sawyer, 5) Peter Pan, 6) Robinson Crusoe, 7) Alice, 8) Gulliver, 9) Huckleberry Finn, 10) Doctor Doolittle, 11) Sherlock Holmes, 12) Snowball, 13) Dr Watson, 14) Miss Marple, 15) Hercule Poirot

Questions:

  1. He is an orphan who discovers at the age of 11 that he is a wizard, who lives within the ordinary world of non-magical people. His ability is inborn, he is invited to attend an exclusive magic school to succeed in the wizarding world and it is there where most of the events in the series take place. (3)
  2. He enjoys travelling. During his first voyage, he is washed ashore after a shipwreck and finds himself a prisoner of a race of tiny people, less than 6 inches tall, who are inhabitants of the island country. After giving assurances of his good behaviour, he is given a residence in this country and becomes a favourite of the court.  (8)
  3. (Bonus!) He was a sailor. One day there was a storm in the sea and the ship was wrecked. He swam to an island. He lived on the island alone for a long time and he had a friend called Friday. (6)
  4. One of the main characters of the book is a mouse. His life is full of adventures and funny episodes. (1)
  5. He lives with his half-brother Sid, his cousin Mary, and his stern Aunt Polly in the (fictional) town of St. Petersburg, Missouri. There is no mention of Tom's father. Tom is the son of Aunt Polly’s dead sister. (4)
  6. She looked after children. The wind had brought her over. She usually had a bag and an umbrella in her hands. In her bag she had an armchair, a piano and a magic bottle. (2)

Жюри подсчитывает очки. Командам объявляется количество набранных очков. . Если команды набирают равное количество очков, с целью выявления победителя от каждой команды выбирается по одному представителю и проводится финал.

Task 9. The Final (при необходимости).

Задание: Make as many words as you can out of the word “Sportsmen”. Write them down.

Key: Sport, or, port, men, sort, to, ten, rose, nose, stop, pot, post, most, on, no, not, pet, more, rest, nest, pen, note, top.

Участнику, придумавшему больше слов, дается медаль.

The best result is 23 words.

По результатам финала и определяется команда-победитель игры.

Ведущий, жюри и болельщики выбирают лучшего участника игры - он поощряется специальным дипломом.

Рефлексия. Thank you for your work!  You have done a good job today! How have you got along with each other? What new experience have you got? What new and useful information have you found out for yourselves?  Will you use this information in the future?  Good-bye.

Использованная литература и интернет-ресурсы:

  1. British Holidays - сочинение на английском языке native-english.ru/topics/british-ho
  2. British Holidays, Праздники в Великобритании - Города, страны ...infoenglish.info/publ/topics/britis
  3. Интернет-ресурс Google - Wikipedia, the free encyclopedia.
  4. Конышева А.В. “Организация классных часов на английском языке” Изд-во “Каро” Санкт-Петербург, “Четыре четверти” Минск 2008 г., стр.70 - 72.
  5. Карамчакова Елена Валентиновна “Интерактивная игра "Рождество в Великобритании". 2–4-е классы”. Фестиваль педагогических идей “Открытый урок” (2012 / 2013 учебный год).
  6. Интернет-ресурсы Google и Mail-ru – картинки из серии “Страноведение”, персоны, ордена.
  7. Key dates Great Britain 1000 - 1899 thepotteries.org/dates/general.htm
  8. Реферат на тему Famous people in English speaking countries (на...kursovih.ru/opisanie.php?rabota=ref...
  9. Грамоты, дипломы, благодарности, подарочные сертификат...photoshablon.ru/news/gramoty_diplom...