Обобщающее повторение по теме «Лондон. Городская жизнь»

Разделы: Иностранные языки


Цели и задачи:

  • Учебные:
    • обобщить изученный материал по теме «Лондон. Городская жизнь».
    • продолжить знакомство учащихся с достопримечательностями Лондона.   
    • научить применять команды движения для ориентирования в городе.
  • Развивающие:
    • развивать навыки монологической и диалогической речи, умение вести беседу по заданной теме, активизировать новые лексические единицы в речи.
    • развивать навыки чтения и умения выбора «правильно/ неправильно / не знаю» соответственно прочитанному.
    • развивать навыки восприятия речи на слух; умения выбора нужной информации из прослушанного текста и установление соответствий.
  • Воспитательные: воспитывать навыки вежливого обращения и поведения в городе.
  • Социокультурная: формировать социальную компетентность, проявляющуюся в желании общаться на изучаемом языке.

Технологии:

  • технология коммуникативного обучения,
  • технология групповой деятельности,
  • технология уровневой дифференциации,
  • здоровьесберегающие технологии,
  •  технология ИКТ.

Учебное пособие: И.Н.Верещагина, О.В.Афанасьева, УМК  «Английский язык 4 класс. Учебник для общеобразовательных учреждений и школ с углубленным изучением английского языка с приложением на электронном носителе», Москва, Просвещение, 2013.

ТСО: компьютер, электронный носитель к книге для чтения Macmillan Reader “This London”, глава 3 (Places to visit), CD–ROM с программным обеспечением Way Ahead 4 (3a).
Раздаточный материал: карточки для гидов, карты Лондона, список названий достопримечательностей, задания для прослушивания.

1. Введение в урок

1) Краткая беседа (организационный момент и приветствие)

T: Good morning. I am glad to see you. How are you? You are excited a bit.
Let`s relax: Sit straight. Close your eyes. Think about something pleasant. Breathe in.   Breathe out.Open your eyes. Smile and let`s start.

2) Объявление темы и задач урока

Тема записана на доске: London. Town life.

T: Today we will continue discussing the capital of Great Britain London and the life in town. We will remember what we have already learnt. We will go on an excursion about London, we will read the text about places of interest and we will listen about the modern London`s sights.

3) Обсуждение пословицы

T: Listen to the English proverb and try to understand it. “An Englishman`s house is his castle” [ ka:sl]. How can you translate it in Russian? (Мой дом – моя крепость)
What does it mean? Is there any place where you feel safe and comfortable?

Учащиеся высказывают свое мнение.

2. Основная часть урока

1) Беседа о Лондоне

T: English people are very proud of their country and their capital London. We have already learnt a lot of things about London so could you answer my questions, please?

Teacher – Pupils.

  • What do you know  about London?
  • How many cities are there in London?
  • What are they? ( Could you name them? )
  • What river does London stand on?
  • What is London`s population?
  • How many bridges are there over the River Thames?
  • How many tunnels are there under the river Thames?
  • Do you know any places of interest?

Учащиеся отвечают на вопросы учителя.

T: Thanks, your knowledge is good. And now I would like you to be our guides and remember everything you have already learned.

2) Обсуждение в группах кратких сообщений о Лондоне

T: I am going to divide you into 4 groups and give the cards for you. You should discuss your topic and then give a short presentation. You can choose the leader of your group.
           
Группы – лидер-задание:   

This is London
The Romans
The history
The Great Fire of London

Учащиеся обсуждают в группах задание, составляют мини-сообщение (5 минут).

T: Listen to your classmates and be ready to add. Everybody can give the missing   information
Совместное оценивание групп.
T: Thank you. Your answers are very good.

3) Путешествие по городу. Отработка команд движения.

T: We live in town too and you know how it is easy to get lost when you are in the city or   in town. So we are going to talk about the directions and how to get to the places. Choose one pupil. Listen to my instuctions:

Выполнение и повторение команд движения.

Walk towards the blackboard. Stop. Who is on the left?
Who is on the right?
Turn right. What can you see straight ahead?
Thank you.
Go to your place.
Look at the blackboard. Repeat, please.
На доске команды движения:
On the left /On the right / Towards/ Straight ahead/ Away from/ Behind/ Turn left/ Turn right.

4) Краткая физминутка.

T: Are you tired? Let`s relax.
    Stand up. Turn to the left.
    Turn to the right.
    Turn to the right.
    Turn to the left.
    Press your hands in front of the chest.
    Stretch your bodies.
    Thank you. Let`s continue our lesson.

5) Работа за компьютером

a) Now take your places at the computer desks.

You are in the city. Your task is to follow the instruction and to find the right place. You should remember the place, which you have found.

b) Работа с CD ROM Way AHEAD 4. Ученики слушают инструкцию и находят места в городе.

WAY AHEAD 4, 3а: Read the directions. Click on the correct place.
Go along Centre Street. Turn right into Willow Road and it`s on the right.
What is it? It`s a newsagent.
Go along Centre Street. It`s on the left between Willow Road and Cherry Lane.
It`s a bank.
Turn right at Cherry Lane. It`s opposite the sports  centre.  It`s a hotel.
Go along Centre  Street. It`s on the right, before the bank.
It`s a resraurant.
Go along Centre Street past the restaurant. Go straight on, and turn right at Cherry Lane. It`s on the left, after the restaurant.
It`s a sports centre.
Go along Centre street. Take the second right and it`s before the sport`s centre on the left.
It`s a restaurant.

c) Учащиеся записывают названия.

d) Проверка и выставление оценок.

6) Pre-listening task

a) T: Now we are going to make a tour and to find out some information about London.

Look at the places of interest on your sheets of paper. Follow me and repeat  (учащиеся повторяют названия достопримечательностей за учителем).
Places to visit:

Tower Bridge
Westminster
Greenwich
The Old Royal Observatory
The Royal Festival Hall
The Tate Modern
The Imax Cinema
The London Eye
St Paul’s Cathedral
Windsor castle
Millennium Dome
The Gherkin
Canary wharf
The Houses of Parliament
Big Ben
Downing Street

b)T: Look at your maps. (учащиеся изучают карты) Can you find any places of interest?

c) T:Before listening look at the blackboard and try to guess the meaning of this words:

A boat trip
Modern=new
Huge=big
Wheel=a round circle which a car has
Government=people who rule the country
Учащиеся догадываются о значении слов.

d) T: Read the listening task and think about the answers.

7) Listen to the text (Macmillan Reader “ This London”, глава 3 (Places to visit) and do your tasks ( слушают и отмечают на карте достопримечательности).

8) Сhecking  understanding.

a) Учащиеся обмениваются картами и проверяют.

b) Выполняют задание на верно/ неверно.

Задание на верно/ неверно:

  • You can visit many interesting places in London
  • In London you are far from the River Thames.
  • You can visit The Old Royal Observatory in Greenwich
  • The Imax Cinema has a small screen
  • The London Eye is a big wheel
  • The Gherkin is a stone building
  • Canary wharf id a new centre of business in London
  • In fact Big Ben is the name of the tall clock tower
  • The Prime Minister lives in number 11, Downing Street

c) Отвечают на вопросы учителя: How can you see the whole city? (To go on the London Eye)

  • How high does the London Eye take you above London? (135 metres)
  • How far can you see from the London Eye? ( For 40km  in all directions)
  • What does the Gherkin look like?
  • Where does the Prime Minister live?

3. Рефлексия

T: So, let`s conclude. Who can say what we have learnt during our lesson? Listen and add some information.

Учащиеся подводят итоги и делятся своими впечатлениями.

T: I only want to add that living in a city or in town we should be very polite and respect   everybody who lives next to us.

4. Выставление оценок

5. Дифференцированное домашнее задание

Ex. 13 p. 190-192 read and translate (для слабых учеников – 3)
Ex. 21 p. 194 projects (4 ученика – 8 предложений; 5 учеников – 6 предложений)