Урок по теме "National parks". 10-й класс

Разделы: Иностранные языки, Информатика

Класс: 10


Цель урока: развитие коммуникативной компетентности учащихся на материале по теме “Национальные парки мира”.

Цели:

  • Образовательные: совершенствовать навыки устной речи, умения воспринимать иноязычную речь на слух, извлекать интересную информацию из прочитанного. Расширить представления учащихся о национальных парках Великобритании, Америки, России.
  • Воспитательные: создать условия для воспитания любознательности, толерантности и уважения к культуре стран изучаемого языка, уважительного отношения к природе нашей страны и родного края; создать условия для воспитания экологической культуры учащихся, расширения кругозора, воспитания патриотизма, подготовки к вступлению в диалог культур.
  • Развивающие: способствовать формированию у учащихся умения анализировать, отбирать, сопоставлять и обобщать воспринятую информацию, а также развитию оперативной памяти, произвольного внимания, способности к языковой догадке. Способствовать развитию умения работать в группе, сотрудничать.
  • Практические: создать условия для обсуждения учащимися полученной информации по теме и для ее использования при составлении рассказа учащихся о природоохранных объектах стран изучаемого языка и нашей страны. Активизировать лексику по теме “Национальные Парки” в разных видах деятельности: чтении, аудировании, говорении, письме.

Задачи урока:

  • подготовить учащихся к сдаче ЕГЭ, предлагая на уроке задания для учащихся в формате ЕГЭ;
  • помочь учащимся обобщить знания о национальных парках США, Британии и заповедниках России;
  • стимулировать учащихся к получению требуемой информации при помощи вопросов, подстановочной таблицы;
  • обеспечить условия для организации учащимися монологического высказывания о национальных парках разных стран.

Актуальность и целесообразность использования медиапродукта:

  • интенсификация учебно-воспитательного процесса (увеличение количества предлагаемой информации, эффективность выполнения упражнений увеличивается в несколько раз)
  • повышение эффективности усвоения учебного материала за счет одновременного изложения учителем необходимых сведений и показа демонстрационных фрагментов (подача материала двумя способами: аудиально и визуально);

Тип урока: обобщающий по теме: “National parks”, развитие и контроль умений и навыков по данной теме. Повторение, обобщение и систематизация знаний.

Оборудование: конспект урока для учителя, конспект урока для ученика, компьютер, магнитофон, телевизор - специализированный дисплей, инновационный цифровой комплекс по разработке и демонстрации учебных материалов, тесты, карточки на каждого ученика для групповой работы и чтения., презентация “National parks”, аудио запись “Национальный парки США”,

УМК: К.И.Кауфман, М.Ю.Кауфман, Английский язык: Счастливый английский. ру/Happy English.ru: учебник англ. яз. для 10 класса общеобраз. учреждений. – Обнинск: Титул, 2010, фильм и аудио запись “What a wonderful world”.

Современные образовательные технологии: групповые технологии, технология коммуникативного обучения иноязычной культуре, информационно-коммуникационные технологии, проектная технология, игровая технология (ролевая игра), здоровьесберегающие технологии.

I ЭТАП. ОРГАНИЗАЦИОННЫЙ.

Приветствие:

I. Warning-up

1. Teacher: Good morning, dear students and guests! I’m very glad to see you, let’s begin our English lesson.

How are you?

P1 - Can’t complain.

P3 - Life is going its usual way.

P4 - I am fine.

Teacher: I’m glad for you.

Слайд - 2:

And now look at the screen and try to guess the theme of our lesson.

Read in chain, please.

Wildlife

Unique nature as home to trees

Animals

Birds

What is the theme of our lesson?

P1 - I think we’ll have a talk about parks.

T. – You are right! We’ll speak about National parks.

Слайд -3 (National Parks)

Dear friends! Answer my questions.

Do you like to travel? (No) (Yes)

Have you ever been to the national park? (No) (Yes)

Where would you like to travel? (I’d like to travel to England, America)

(Учащиеся отвечают на вопросы учителя.)

Today I want to suggest you to make a trip to the National parks of these countries.

II. Целеполагание.

Слайд - 4

Do you know, why do people go to the nature parks?

What is their aim? (Показать на экран)

Read in chain these variants and choose the best answer from the screen. Begin.

T. - The aim is

a) to work.

b) to enjoy the place and to protect the countryside.

c) To study.

d) To collect reptiles

e) To hunt animals

T. Your opinion is.....

Учащиеся читают наиболее подходящий ответ на доске:

“The aim is to enjoy the place and to protect the countryside”.

T. - Yes, you are right!

Слайд - 5

The theme of our lesson is to enjoy visiting National parks.

Т. - National Parks are a form of protecting nature and wildlife. Today we’ll find ourselves in the National Parks of the USA, England and Russia.

Т. - Dear campers and guests! I am glad that you have come. Let’s start travelling. Of course, we’ll take with us the luggage of English knowledge – speaking, writing, reading, listening, and making dialogues. In our trip we’ll help each other.

Слайд - 6

TASK 1. VOCABULARY. WHOLE-CLASS WORK.

T. - Boys and girls, look at the screen and match the words from the left column with their explanation in Russian with the right column. You’ll see some difference.

You’ve got 1 or 2 minutes.

(Приложение 1)

Are you ready7 Say, please. I say a number you say a letter. Who helps?

1 B
2 A
3 D
4 E
5 C

Well done!

Фонетическая зарядка.

Слайд -7

T. - Dear students, when we speak about nature, we often remember about poetry.

- Who wants to recite this poem? (Показываю на слайд)

- Please, listen to the poem.

(Учащиеся слушают стихотворение.)

(Приложение 2)

Excellent! Your applause!!!

II ЭТАП. ОСНОВНОЙ

TASK 2. PHONETICS. WHOLE-CLASS WORK.

Слайд - 8

T. - Look at the screen, let’s remember new words and make up sentences using the table.

You’ve got 1 or 2 minutes. Are you ready?

- Read in chain, please.

(Приложение 3)

- Well done!

Слайд - 9 (c заголовками к тексту)

TASK 3. READING. WHOLE-CLASS AND INDIVIDUAL WORK.

T. - The next part of our lesson is about some wonderful places. Shall we read the texts about them for 2 minutes and choose the best title. (Тексты на столах)

At first read in chain these titles.

National Parks of the USA (3)

The history of national reserves (1)

National Parks of Britain. (2)

(Приложение 4)

- Please, tell me your answer. I say a number you say a letter. Who helps?

1 2 3
B C A

- Excellent!

Слайд 10

TASK 4. READING AND SPEAKING. WHOLE-CLASS WORK. (3 min)

T. - Well, At first let’s read text 1 and answer the following questions. (2 ученика читают вслух) Ira, begin to read. Continue... Answer the question....

(Приложение 5)

Excellent!

Слайд – 11, 12 (c картинками) (музыка)

TASK 6. VOCABULARY. INDIVIDUAL WORK. TESTING.

T. - I see that you’ve understood these texts very well. And I can offer you the following test. You’ve got 2-3 minutes. (Раздаю) (Музыка)

Fill in the gaps in the article about national parks.

(Приложение 6)

- The time is over. Pass me your tests. I’II check them later.

Relaxation pause (2 min)

T. - I see you look tiered. So, we’ll have Relaxation pause.

Close your eyes! Open your eyes! Turn your eyes to the left; turn your eyes to the right. Your eyes up, your eyes down! Look at me.

Слайд-13 (c гиперссылкой для видео - песни)

T. - And now let’s rest and listen to the song “What a wonderful world”

Dasha, come here and sing it. Sing together.

(David Attenborough – “Wonderful World” )

(Приложение 7)

Excellent! Your applause!!!

Слайд- 14 (c заданиями для аудирования)

T. - The next part of our lesson is listening. Be attention. After listening you’ll have to do the task. At first look at the screen and read the task for 15 seconds. You’ll listen to the story twice.

Задание на экране.

(Приложение 8)

Слайд - 15 (с картинками из прослушанного текста)

Слайд - 16, 17 (about Yosemite National Park)

T. - And now look here and enjoy the natural beauty of these places which you’ve just listened to.

- Nastya, do you like them? - Vika, would you like to go there?

Слайд - 18 – 43 (Презентация проектов учащихся)

T. - At the beginning of our work on this topic you were given the task. You had to find the information about national parks in different countries. You had to make the presentations. You were divided into groups. Each group worked on different projects and now they will tell us about it. Please, you are welcome!

Listen to them very attentively and after that be ready to discuss the information from this project.

Your presentations about the national parks of the USA, England, and Russia are brilliant.

Слайд -44-48 (C фотографиями для рефлексии)

Ролевая игра – диалог (рефлексия).

T. - Well, our journey has come to the end. Have you got any questions after visiting so wonderful places?

Предполагаемые вопросы и ответы учащихся:

P. - Yes, I have.

- Is The Lake District a beautiful and attractive place? (Yes, it is.)

- What is the longest lake in England? (Windermere is.)

- Is Scafell a city? (No, it is not. It is the longest mountain in England)

- Is the Grand Canyon in England? ( No, it is not. It is in the USA0

- What can you see in the Everglades? (a moving log. It’s probably an alligator)

- When did people know about The Lake District? (They knew at the end of the 18th century)

Подведение итогов, объяснение домашнего задания, выставление оценок и запись задания в дневник.

Рефлексия в конце урока.

Ребята по кругу высказываются одним предложением, выбирая начало фразы из рефлексивного экрана на доске:

  • сегодня я узнал...
  • было интересно...
  • было трудно...
  • я выполнял задания...
  • я понял, что...
  • теперь я могу...
  • я почувствовал, что...
  • я приобрел...
  • я научился...
  • у меня получилось ...
  • я смог...

T. - Thank you for the lesson. You worked very well. I am going to give you the next marks. All the pupils’ marks are fives. ...

Your home task for the next lesson is to write your foreign friends about the nature reserve in Russia. Open your diaries and write down your homework.

(Приложение 9)

(Приложение 10)

Литература и источники:

  1. УМК: К.И.Кауфман, М.Ю.Кауфман, Английский язык: Счастливый английский.ру/Happy English.ru: учебник англ. яз. для 10 класса общеобраз. учреждений. – Обнинск: Титул, 2010
  2. http://www.us-national-parks.net
  3. http://eng.spb-venchur.ru/regions/35.htm
  4. http://www.rtourism.ru/en/8
  5. http://nature-reserves.net/?p=964