Цели: развитие иноязычной коммуникативной компетенции (языковой) на основе изучения темы «Словообразование. Отрицательные приставки»
- Образовательные:
- развивать у учащихся умение общаться на английском языке;
- создать условия для отработки навыков и умений в чтении, говорении, восприятии речи на слух.
- Воспитательные:
- способствовать развитию настойчивости и умения преодолевать трудности для достижения намеченной цели;
- обеспечить воспитание познавательной активности, интереса и инициативы.
- Развивающие:
- способствовать развитию творческого и логического мышления, речевых способностей;
- содействовать развитию умений применять полученные знания в типовых условиях.
Задачи:
- Образовательные:
- выяснить, что такое словообразование и какова его функция, единицы словообразования;
- выяснить, какие полезные инструкции помогут сдать раздел «Лексика» в ЕГЭ;
- закрепить знания о способах словообразования;
- решать задания в тестовой форме (по типу ЕГЭ).
- Развивающие:
- развивать логическое мышление, внимание, устную речь;
- развивать языковое чутье;
- создать условия для развития памяти, внимания, воображения.
- Воспитательные:
- способствовать развитию культуры взаимоотношений при работе в парах и группах;
- содействовать повышению уровня мотивации через средства обучения;
- содействовать воспитанию культуры общения.
Речевой материал: лексика по разным темам.
Оснащение: доска, экран телевизора, карточки с заданиями, листы бумаги для учеников.
Раздаточный материал: карточки, таблицы, листы со словами.
ХОД УРОКА
I. Организационный момент
Teacher: Good-morning! I’m very glad to see you. I hope you are getting on well. Today we are going to read, to speak and do exercises.
II. Введение в ситуацию
Teacher: Let’s get down to business. Will you look at the screen? Will you read it? (Word formation)
Pupils: Word formation. (Презентация, слайд 1)
Teacher: What does the word formation mean?
Pupils: ...
Teacher: You are right. What shall we do in this type of exam task. Look at the screen and read. (слайд 2)
Pupils: (read the information).
Teacher: There are some tips to do the best during the exam. Read and translate. (слайды 3 и 4)
Teacher: If you follow these instructions and do a lot of drills you will be success at your English exam.
Teacher: According to the statistics students make a lot of mistakes concerning prefexices. That’s why we shall start with ones. Prefixes can be divided into two groups. Will you read. (слайд 5)
Pupils: Prefixes that….
Teacher: Look at the table and name the prefixes that make the words opposite. (Приложение 1)
III. Основнаячасть урока
Teacher: Now take the list with the exercises. Read the task. Exercise I (Приложение 2)
Teacher: Look at the table. Can you think of more words beginning with each of prefixes listed in the exercise. Exercise II. (Приложение 2)
Teacher: Well done. So, pupils I’d like you to work in pairs and do exercise III. (Приложение 2)
Teacher: Your time is up. Let’s check.
Teacher: Well done.
Teacher: Now let’s work together. Use the prefixes dis-, mis- to make verbs to make the words.
Exercise IV. (Приложение 2)
Teacher: Now, work in pairs and do exercise V. Read the task and complete the table. (Учительдаеткаждойпаретаблицудлязаполнения). (Приложение 2)
Teacher: We are going to do the following. I’ll give you a piece of paper with one word. You should:
- Read the noun;
- Form the nouns with the help of negative prefixes;
- Write down this word at the bottom of your paper;
- Fold the paper and pass to your friend.
The task will be over when you get your list with your noun. (Exercise VI) (Приложение 2)
Teacher: Check up.
Teacher: Supply the right adjectival forms. Do exercise VII. (Приложение 2)
Teacher: Now we are going to work in groups of 3. Form adjectives from given ones with the help of the prefixes.
Teacher: Will you exchange the lists and check ex VIII. Correct the mistakes, please. (Группы обмениваются листами с заданиями и проверяют ошибки).
Teacher: Work in pairs, please. Will you add a prefix to the verb and put it in a proper tense.
Exercise IX. (Приложение 2)
VII. Рефлексия
Teacher: O’key boys and girls I see that you can form the words with the help of the prefixes with the opposite meaning. Answer my questions, please.
- What new have you learned?
- What kind of prefixes are there?
- What are prefixes that make the words negative?
- What new words have you learned?
VIII. Конец урока
Teacher: It’s time to write down your homework. You should do exercise X. (Приложение 2)
Литература:
1. М.В. Вербицкая, «Английский язык: актив-тренинг» – М.: Национальное образование, 2014. – 208 с.
2. Bob Hasting, Varta Uminska, Dominika Chandler, “Exam Accelerator” – Longman, 2011. –175 p.
3. Ю.С. Веселова, «Тематический тренажер по английскому языку. Словообразование. Готовимся к ЕГЭ» – М.: Интеллект-Центр, 2011.
4. Е.С. Музланова, «Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика» – М.: АСТ: Астрель, 2009. – 190 с.