Тип урока: комбинированный
Формы деятельности: групповая, индивидуальная.
Цели урока.
Учебные:
- развитие умения общаться на английском языке по данной теме в условной ситуации, имитирующей общение в деловой сфере с целью выражения своей собственной точки зрения;
- формирование коммуникативной компетенции на основе прочитанного и услышанного;
- обучение целостному высказыванию.
Познавательная:
- обучать анализу телевизионной и печатной рекламы.
Развивающие:
- развитие речевых способностей (фонеманический слух);
- развитие психологических функций, таких как творческое мышление, воображение;
- развитие умения выделять главное, сравнивать, доказывать свою точку зрения, читать и разбираться в рекламе.
Воспитательные:
- воспитание толерантного отношения к мнению других людей;
- воспитание нравственного отношения к любым явлениям в любой сфере.
Практическая:
- развитие умения употреблять изученный лексико-грамматический материал по теме урока.
Методы обучения: словесный, наглядный, проблемный, частично-поисковый,сравнительный.
Средства обучения: магнитофон, вербальные опоры для контроля аудирования, компьютер, видеопроектор, Activeboard, видеореклама.
Ход урока
1. Приветствие. Постановка целей и задач урока. Объявление темы урока
Речевая подготовка.
2 .Учитель: Today we are going to talk about advertising. It has become an inseparable part of our life. Sometimes it’s funny or captivating, but in most cases – irritating. What do you usually do when they show a commercial? Do commercials irritate you? Do you like any adds? Do you have the favourite ones?
Учащиеся отвечают.
So, what are advertising strategies that make us believe in qualities of the things we buy? What are its techniques?
Ученики перечисляют методы рекламы: repetition, sound effects, imperative, personification, textual techniques.
Учитель: Where can we come across advertising?
Ученики перечисляют места расположения рекламы.
Учитель: Have you ever received a free gift with a product? Do offers or free gifts make you buy products? What else makes you buy a thing?
Ученики высказывают своё мнение.
3. Отработка лексики. Учитель: Let’s do some word formation to check whether you know vocabulary. Контроль понимания лексики с помощью вербальных опор.
Dear Sir or Madam,
I read your (advertise) in International Business magazine and I am writing for more information concerning entry (require) for the course in English language. Could you tell me what language (qualify) are required? I do not possess the First Certificate and would like to know if (accept) on the course depends on having the FCE? In fact, as I am an (account) for an international company I would be interested in a course which focuses on language (develop) for both social and (busy) purposes. I would also like to know the (distant) from the college to London and if (attend) at all classes is obligatory, or whether an occasional (absent) for purposes of travel be acceptable.
I look forward to hearing from you.
Yours faithfully,
Nelson Fernandez
4. Учитель: Now let’s do some reading. Multiple choice.
Advertising
When a company wants to (0) increase the sales of a product, it will usually advertise. An advertisement......(1) us what products are available and it also...(2) us to buy a particular product.
Today’s television advertisements...(3) millions of people, but the first forms of advertising were much more local. Market traders shouted out what they had for sale and large signs...(4) displayed outside shops. Modern advertising began about 150 years ago,... (5) factories started producing goods... (6) large quantities. Before long, advertisements for a wide... (7) of products appeared in national newspapers.
Nowadays, we see many different ...(8) of advertisements. They can appear on the sides of vehicles and on the clothes we wear as well as on television and radio. But the...(9) of all advertisements is the same. They try to ...(10) out attention and get us to buy a particular product.
0 A increase | B correct | C rise | D create |
1 A says | B indicates | C tells | D announces |
2 A approves | B suggests | C wins | D persuades |
3 A arrive | B pass | C reach | D spread |
4 A has | B were | C had | D are |
5 A which | B whether | C why | D when |
6 A in | B at | C for | D by |
7 A area | B row | C range | D pack |
8 A methods | B kinds | C systems | D ways |
9 A aim | B plan | C attempt | D wish |
10 A pull | B achieve | C bring | D attract |
5. Listening. Практика в аудировании. Учащиеся прослушивают 4 мнения о рекламе и сопоставляют их с говорящими.
Speaker 1 - A. Advertisements are not realistic
Speaker 2 - B. Commercial breaks stop you from watching TV too long
Speaker 3 - C. Commercial breaks spoil family gatherings
Speaker 4 - D. Adverts with celebrities are the most annoying ones
Speaker 5 - E. Ads that cater for adults are loved by children more than those for children
- F. Advertisements are more interesting than films
6. Просмотр рекламных блоков и практика в устной речи.
Учитель: Your task was to make commercials. Let’s watch them and see what techniques you used.
Учащиеся демонстрируют свои видео презентации и обсуждают их.
7. Учитель: Now let’s discuss advantages and disadvantages of advertising.
Продолжение обсуждения по теме. Перечисление достоинств и недостатков рекламных роликов.
8. Учитель: What should the advertising be like?
Имея больше недостатков рекламы, чем её достоинств, обсуждается следующий вопрос, “Какой должна быть реклама?”
9. Работа с учебником. Упр. № 4 (стр. 90-91) Посмотрите на представленную на фото рекламу и обсудите её.
10. Подведение итогов урока.
11.Объяснение задания на дом: эссе по теме”Advertising is the most successful way of selling goods”.
12. Выставление и комментирование отметок.
Список использованной литературы:
- David Spencer. Student’s Book “Gateway B2+” издательство Macmillan
- Activity Book для 9 класса под редакцией В.П. Кузовлева “Просвещение”, 2009
- Е.С. Музланова “Английский язык. Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ. Лексика и грамматика”. Издательство “Астрель” Москва, 2009
- PET Practice Tests Plus 2 by Sharon Ashton & Barbara Thomas. Longman-Pearson Education Limited,2006
- “Уроки английского языка. Из опыта работы учителей английского языка 631 гимназии г. Санкт-Петербург”. Издательство “Каро”, 2000