Цели:
- Образовательная: социальное образование личности (освоение социальной культуры, социального мышления и действия, культуры социальных чувств и социальной организации); углубление знаний по предмету, расширение лексического запаса, получение дополнительной лингвострановедческой информации, комплексное применение навыков употребления изучаемых времен английского языка в монологической и диалогической речи учащихся, постановка произношения и отработка фонетических трудностей при драматизации произведения.
- Развивающая: развитие навыков устной речи, формирование личности, способной к межкультурному общению через коммуникативные умения; развитие мышления, памяти, внимания, актерского мастерства; развитие интеллектуальной, эмоциональной и речевой активности детей.
- Воспитательная: социальное воспитание, направленное на формирование качеств личности ребенка, необходимых ему для успешной социализации; воспитание умения работать в команде дружного коллектива, ознакомление с культурой и обычаями англоязычных стран (воспитание социокультурной компетенции); всестороннее развитие личности ребенка средствами иностранного языка.
Задачи:
- мотивировать учащихся на изучение английского языка;
- способствовать социализации личности ребенка через умение взаимодействовать со сверстниками: играть и работать вместе, подчинять свои интересы и желания желаниям других участников коллектива; обучение учащихся саморегуляции и налаживанию межличностных процессов.
- развивать мотивационно-волевые качества ребенка: умения преодолеть препятствия при достижении цели на основе созданного у ребенка интереса к достижению этой цели, а также умение правильно оценивать результаты собственных действий;
- развивать творческие способности детей, их фантазию, эмоциональную отзывчивость на иностранную речь через изучение английского фольклора, при постановке спектаклей, разучивании песен.
Оборудование:
- компьютер;
- мультимедийный проектор;
- экран;
- видеофрагменты;
- ширма;
- декорации зимнего леса;
- перчаточные куклы из фетра (Санта Клаус, Фея, эльфы – 2 шт., олени – 6 шт.)
Содержание открытого внеклассного мероприятия:
- Организационный момент
- Просмотр видеофрагмента “A Journey Through Fairyland” с отрывками из различных сказок
- Выступление учащегося 8 класса с сочинением на тему “Fairy Tales in Our Life”
- Просмотр видеофрагмента из мультфильма “Rudolf The Red-Nosed Reindeer”
- Выступление учащихся 6 классов с рассказом об истории возникновении сказки “Rudolf The Red-Nosed Reindeer”
- Музыкальный кукольный спектакль в исполнении учащихся 4 классов “How Rudolf Got His Red Nose”
- Песня “Rudolf The Red-Nosed Reindeer” в исполнении учащихся 4 классов
- Заключительное слово
Общее время: 30-35 мин.
ХОД ОТКРЫТОГО ВНЕКЛАССНОГО МЕРОПРИЯТИЯ
1. Организационный момент
Учитель обращается к присутствующим с вступительным словом: «Все мы когда-то были маленькими и верили в сказки. Сейчас мы выросли и разучились верить в чудеса, а ведь скоро Новый год – самый волшебный праздник в году. Работая над нашими проектами, мы с ребятами постарались сделать все, чтобы вернуть вас в замечательное время вашего детства. А сейчас прошу ваше внимание на экран».
2. Просмотр видеофрагмента “A Journey Through Fairyland” с отрывками сказок Диснея
3. Выступление учащейся 8 класса с сочинением на тему “Fairy Tales in Our Life”
Fairy Tales in Our Life
Fairy tales play an important role in our lives. This is the magic and wonderful world of our childhood. I really like the statement of a famous American television producer and screenwriter Mimi Schir: "You know when you were a little kid and you believed in fairy tales, that fantasy of what your life would be, white dress, Prince Charming who would carry you away to a castle on a beautiful hill. You would lie in bed at night and close your eyes and you would complete and have utter faith. Santa Claus, the Tooth Fairy, Prince Charming, they were so close you could taste them, but eventually you grow up one day, you open your eyes and the fairy tale disappears."
So fairy tales is the view from our childhood. Tales don’t only remind of it but
also give us a hope for something light and pleasant which could happen in our life. Each
person believes in his or her own fairy tale. Someone wants to be like Cinderella or
Sleeping Beauty. Each of us sometimes feels himself like a character of the fairytale.
There are a lot of fairytales but each person chooses only one where he or she would like
to spend his own life. The thing is that each fairytale has positive and negative
characters and it depends on the person which character suits him most.
Fairytales surround us all the time sometimes we do not realize it. Most people believe
that fairy tales have some magic and help us in our everyday life. They say some people
even live in a fairy tale. That means forgetting about real life, real problems. Anyway if
person wants to live in a fairytale it’s his own choice but it makes you further of the
reality. I also would like to say that sometimes at the moments of misfortune and
misunderstanding there must be something which will give to us hope. So fairytales
must exist in our lives.
4. Просмотр видеофрагмента из мультфильма “Rudolf The Red-Nosed Reindeer”
5. Выступление учащихся 6 классов с рассказом об истории возникновении сказки “Rudolf The Red-Nosed Reindeer”:
You have just seen the extract from the animated cartoon under the title “Rudolf the
red-nosed reindeer”. The cartoon was shoot in the USA in 1949.
Everybody knows the story about “Rudolf the red-nosed reindeer”. But what is the
origin of the story? Who wrote it and when? We are going to tell you some facts about it.
The original story was written by Bob May in 1938. It had been the story of
Bob's life. Life always had to be different for Bob. Small when he was a kid, Bob was
often bullied by other boys. He was too little at the time to compete in sports. He was
often called names he'd rather not remember.
Bob completed college, married his loving wife and was grateful to get his job as a
copywriter. Then he was blessed with his little girl.
But it was all short-lived. Evelyn, his wife, got ill with cancer and died just days
before Christmas in 1938. Bob struggled to give hope to his child, for whom he couldn't
even afford to buy a Christmas gift. But if he couldn't buy a gift, he was determined a
make one - a storybook! Bob finished the book just in time to give it to his little girl
on Christmas Day. Bob had created an animal character in his own mind and
told the animal’s story to his little daughter Barbara to give her comfort and hope.
The book became popular at once and more than six million copies of Rudolph had been
printed and distributed by 1946.
But the story doesn't end there. Bob's brother-in-law, Johnny Marks, made a song
adaptation to Rudolph. It was released in 1949 and had a phenomenal
success.
Nowadays there are some versions of Rudolf story. All of them are considered the
official ones. And now you can see one of them.
6. Музыкальный кукольный спектакль в исполнении учащихся 4 классов “How Rudolf Got His Red Nose”
Сцена 1
Эльфы Альфи и Элли выходят на сцену с разных сторон, приветствуя зрителей.
Alfie Elf: Good afternoon. Welcome to our show!
Ellie Elf: Welcome to our show!
Alfie Elf: (продолжая) It’s a wonderful show, a magical
show…
Ellie Elf: A magical show!
Alfie Elf: …and it’s all about…
Ellie Elf: It’s all about… (произносит ‘tadah!’) …me!
Alfie Elf: (обращаясь к зрителям) Please excuse my
friend, ladies and gentlemen. (к Элли) It’s not about you, Ellie! Ladies and
gentlemen, this story is all about someone you know well… Rudolph the red-nosed
reindeer. The story begins in a land far, far away. The Land of Christmas…
Звучит песня “In a land far, far away” (Приложение
1). На экране видео красивого
зимнего пейзажа.
Сцена 2
На сцену выходят олени и прячутся за елками. Дашер остается в центре закрыв глаза руками. Когда музыка прекращается, он начинает медленно считать.
Dasher: One… two… three… four… five… six…
На сцене появляется Рудольф, подходит к
Дашеру и аккуратно трогает его за плечо.
Rudolph: Hello, Dasher!
Дашер убирает руки от глаз.
Dasher: Oh, no. It’s Titch.
Rudolph: I’m not Titch, I’m Rudolph. What are you playing?
Dasher: Hide and seek, can’t you see?
Rudolph: Can I play?
Vixen: (из того места, где спрятался) But we’ve
already started!
Blitzen: (из того места, где спрятался) We’re in
the middle of a game!
Cupid: (из того места, где спрятался) There’s
nowhere left to hide!
Blitzen: (из того места, где спрятался) And Dasher
knows where we’re hiding now!
Олени выходят из тех мест, где спрятались во
время игры и окружают Рудольфа.
Vixen: You’ve spoilt it, Baby Face!
Donder: He always spoils it.
Rudolph: My name’s not Baby Face. And I didn’t mean to spoil it.
Vixen: (со злобой) Well, you have!
Cupid: (меняя тему) Is it chocolate cake time?
Other reindeer: (вместе громко) Yeah! It’s chocolate cake
time!
Cupid: Get the chocolate cake, Blitzen!
Блитцен выносит из-за сцены большой шоколадный
торт. Все олени собираются вокруг него, только
Рудольф остается в стороне.
Blitzen: Who wants a piece?
Dasher: (поднимает руку) Me!
Cupid: (поднимает руку) And me!
Donder: (поднимает руку) Yummy, yummy!
Rudolph: Can I have some, please?
Blitzen: There’s none left.
Other reindeer: (вместе) There’s none left!
Rudolph: (расстроено) That’s a shame… I like chocolate
cake.
На экране видеофрагмент “Go away, Rudolf” (Приложение
2). Олени, танцуя, уходят со сцены.
Сцена 3
На сцену выходят эльфы.
Alfie Elf: (заламывая руки, обращаясь к
эльфу) Poor thing! Poor Rudolf!
Ellie Elf: Don’t worry, Alfie.. Everything is not so bad. Rudolf
has one kind friend….
Эльфы уходят со сцены.
Сцена 4
Под волшебную музыку на сцене появляется Фея.
Fairy: (ищет кого-то) Where are you? Where is my friend?
Rudolf, where are you? Let’s play something interesting together.
Rudolf: (грустно) I’m here. But I don’t want to have fun
today.
Fairy: (взволнованно) Oh, my little friend! What’s
happened?
Rudolf: I’m feeling so left out. Other reindeer don’t want to play
with me. They tease me and call ‘Titch’ and ‘Baby Face’.
Fairy: (успокаивающе) Don’t take it so hard! You are the
best reindeer I’ve ever know! How can I help you? What can I do? Well, let me see… Got
it! I’ll grant you a wish with my magic wand! What would you like to get, my little
friend?
Rudolf: Oh, I really don’t know… Maybe a piece of tasty chocolate
cake.
Fairy: As you like!
На экране видеофрагмент “Dance of the forest animals” (Приложение 3). Герои,
танцуя, уходят со сцены.
Сцена 5
На сцену выходят эльфы.
Alfie Elf: I’m so happy now! Our Rudolf is not alone. For all of
that he has a best friend!
Ellie Elf: Yes. But not everyone is so happy as you. The other reindeers
didn’t like Rudolph having Fairy as his special friend. They were jealous because of all
the lovely things she did for him. Naughty reindeer, Donder, decided he would like to try
out the magic wand for himself.
Alfie Elf: Oh, my God! I can’t believe it!
Ellie Elf: The forest animals and the snowmen warned him how dangerous it
would be to use the wand. But Donder didn’t took their advice and stole the wand.
Звучит песня “Donder, don’t do that” (Приложение
4). На сцене появляется Дондер и под
музыку крадет волшебную палочку.
Сцена 6
На сцене появляется Фея.
Fairy: Where is my magic wand?!!! Rudolf, please, help me to find it.
Вместе ищут волшебную палочку.
Rudolf: (расстроено) I can’t find it.
Fairy: I’ll have to leave you alone for some time and look for it.
Rudolf: Please, hurry. It’s getting dark. I’ll wait for you.
На небосклоне солнце сменяется луной под
музыку. Рудольф на сцене один.
Внезапно (вместе с окончанием музыки) его
окружают другие олени во главе с Дондером с
волшебной палочкой в руках.
Rudolf: Oh, that’s who has stolen a magic wand. You are a thief.
Give back it, now!
Раздается звук волшебной палочки и у Рудольфа
появляется синий хвост.
Vixen: (показывая на хвост) Ha ha! Look! Rudolph’s got
a blue tail!
Other reindeer: (вместе поют) Rudolph the blue-tailed reindeer,
Had a very bright blue tail!
Donder: What like this? (направляет волшебную
палочку на Рудольфа) Abracadabra!
Раздается звук волшебной палочки. И у Рудольфа пропадает синий хвост, но появляются зеленые пятна на шкуре.
Cupid: (показывая на Рудольфа) Ha ha! Look!
Rudolph’s got green spotted skin!
Other reindeer: (вместе поют) Rudolph the green spotted
reindeer, Had very green spotted skin!
Donder: What like this? (направляет волшебную
палочку на Рудольфа) Abracadabra!
Раздается звук волшебной палочки. У Рудольфа
исчезают зеленые пятна, но появляется красный
нос.
Blitzen: (показывая на Рудольфа) Ha ha! Look!
Rudolph’s got a red nose!
Other reindeer: (вместе поют) Rudolph the red-nosed reindeer,
Had a very shiny nose…!
Rudolph: Oh, no! I don’t like it! Change it back!
Под волшебную музыку на сцене появляется Фея.
Fairy: Goodness me! What’s going on?
Rudolph: Fairy, look at my nose!
Fairy: (строго обращаясь к Дондеру) What have you
done?
Donder: (испуганно) I only borrowed it.
Fairy: Borrowed it, indeed! What do you say?
Donder: (немного помолчав, тихо произносит)
…Sorry.
Fairy: (строго) Say it again.
Donder: (громче) Sorry.
Fairy: (поворачивается к Рудольфу) Don’t worry,
Rudolph. Your nose will soon be back to normal. (направляет волшебную
палочку на него) Abraca…
Звучит песня “Santa’s in a terrible state” Приложение
5). На сцене появляется Санта, ходит по
сцене, заламывая руки. Как только заканчивается
песня, он как будто бы «натыкается» на Рудольфа.
Santa: (очень расстроенным голосом) What will I
do? What will I do? The headlights on my sleigh are broken. The garage can’t fix them
until Boxing Day! What will I do on this foggy Christmas Eve?
Santa: My, my, who is this bright-nosed little chap?
Rudolf: My name is Rudolf, Sir.
Santa: I’ve got a special job for you, Rudolf. You’ll guide my sleigh
that night and your red nose will show us the way.
Rudolf: Thank you, Sir. I’ve always have such a dream.
Звучит песня “Christmas Launch Party” (Приложение
6). Олени, танцуя, выходят на сцену.
Dasher: We’ll always play with you now!
Cupid: And share with you every tasty piece of chocolate cake!
Blitzen: You are our friend since now!
Видеофрагмент “Magic Moments” (красивые новогодние картинки сменяются под новогоднюю музыку).
Сцена 7
На сцену выходят эльфы.
Ellie Elf: Are you happy now? Do you like the end of the story?
Alfie Elf: Oh, yes. It’s a wonderful story that has a wonderful end.
Rudolf is the best reindeer I’ve ever know.
Ellie Elf: Look! What is it?....
Видеофрагмент “The Santa’s sleigh”.
Alfie Elf: It’s Santa’s sleigh. Santa, Rudolf, Fairy and other
reindeer are there. Buy!
7. Песня “Rudolf The Red-Nosed Reindeer” в исполнении учащихся 4 классов
По окончании спектакля эльфы остаются на сцене. Вместе с началом песни к ним на сцену выходят остальные герои сказки и поют песню (Приложение 7).
Rudolf The Red-Nosed Reindeer
Rudolph, the red-nosed reindeer
Had a very shiny nose
And if you ever saw him
You would even say it glowsAll of the other reindeer
Used to laugh and call him names
They never let poor Rudolph
Join in any reindeer gamesThen one foggy Christmas Eve
Santa came to say
Rudolph, with your nose so bright
Won't you guide my sleigh tonight
Then all the reindeers loved him
As they shouted out with glee
Rudolph the red-nosed reindeer
You'll go down in history
8. Заключительное слово
По окончании песни учащиеся 4 классов хором
говорят присутствующим: “Merry Christmas and a Happy New Year!
Buy!”, после чего занимают свои места в зале.
Учитель благодарит учащихся за хорошую работу и
сообщает о завершении мероприятия.
Список литературы:
[1] Skript and Piano Scores “How Rudolph Got His Red Nose”, a Christmas musical for Key Stage 1 (5-7s) by Fran Carpenter