Цель урока: Формирование коммуникативных компетенций.
Задачи урока:
обучающие:
- закрепление изученных слов по теме “Страны и национальности”,
- развитие умений понимания содержания текста по заголовку и иллюстрациям,
- развитие умений найти в тексте нужную информацию,
- расширение лексического запаса,
- развитие умения понимать иноязычную речь,
- активизировать в речи лексический и грамматический запас,
- расширение знаний о странах изучаемого языка.
развивающие:
- развитие навыков и умений во всех видах речевой деятельности,
- расширение кругозора,
- развитие творческого мышления и воображения,
- развитие умений составлять заметки по содержанию текста.
воспитательные:
- развитие вежливости, культуры поведения, уважения к предмету,
- развитие познавательного интереса у учащихся к культуре англоязычных стран,
Оборудование: компьютер, проектор, экран, учебник (“Английский в фокусе”, учебник для 5-го класса общеобразовательных учреждений), раздаточный материал, аудиозапись.
Ход урока
I. Организационный момент и приветствие.
Teacher: Good morning boys and girls. I’m very glad to see you. Today we are going to speak about countries and nationalities.
(Запускается презентация к уроку. Слайд 1)
II. Речевая зарядка.
Teacher: What’s your name?
Pupil 1: My name’s Nikita.
Teacher:
Nice to meet you, Nikita.
How are you today, Olga?
Pupil 2: I’m fine, thanks. And you?
Teacher:
I’m not bad, thanks.
How old are you, Artyom?
Pupil 3: I’m 11.
Teacher: What school are you at?
Pupil 4: I’m at Voronezh secondary school number 55.
Teacher: What class are you in?
Pupil 5: I’m in class 5A.
Teacher: Are you new to the school, Pavel?
Pupil 6: Yes, I am.
Teacher: And you, Nastya? Are you new?
Pupil 7: No, I’m not.
Teacher: Where are you from?
Pupil 8: I’m from Russia.
Teacher: Where do you live?
Pupil 9: I live in Voronezh.
Teacher: Are you Russian?
Pupil 10: Yes, I am.
Teacher: Are you British?
Pupil 11: No, I’m not.
Teacher: What countries do you remember?
Pupil 12: The USA, the UK, India, China, Australia...
III. Закрепление новой лексики по теме “Страны и национальности”.
1) Teacher: Listen and repeat.
упр. 1a, стр.36 (см. учебник)
(прослушивается аудиозапись из аудиоприложения к учебнику, слова повторяются за диктором)
2) Teacher: Look and match countries and nationalities. (слайд 2)
3) Teacher: Where are you from? What languages can you speak?
(упр.1b, стр. 36 см. учебник)
4) Teacher: Do you know the characters in the pictures? (слайды 3-5)
Where are they from? What nationalities are they?
Pupil 1: Avril Lavigne is from Canada. She’s Canadian.
Pupil 2: Batman is from the USA. He’s American.
Pupil 3: Asterix is from France. He’s French.
Pupil 4: Jude Law is from the UK. He’s British.
Pupil 5: Yu-Gi-Oh is from Japan. He’s Japanese.
5) Teacher: Look at the map. Imagine that you are from different countries. (слайд 6-13)
I’m from France. I’m French.
Where are you from? What nationality are you?
Pupil 1: I’m from Italy. I’m Italian.
Pupil 2: I’m from Germany. I’m German.
Pupil 3: I’m from Australia. I’m Australian.
Pupil 4: I’m from Great Britain. I’m British.
Pupil 5: I’m from Canada. I’m Canadian.
Pupil 6: I’m from the USA. I’m American.
Pupil 7: I’m from Japan. I’m Japanese.
IV. Словообразование.
Teacher: To form nationalities we use -an, -ish, -ian, -er, -ese and other.
Give the example for each group.
(Учащимся раздаются карточки с суффиксами, учащиеся называют страну, используя словообразовательные суффиксы, указанные на карточке).
V. Развитие навыков диалогической речи.
Teacher: Work in pairs. Look at the photo. Ask and answer questions. (слайд 14)
What’s his/her name?
How old is he/she?
Where is he/she from?
What nationality is he/she?
Don’t forget the rules about working together.
(учащимся раздаются произвольные фото школьников из разных стран с указанием имени, возраста, страны).
VI. Развитие навыков чтения.
(Упр. 4, стр.37, см. учебник)
1) Введение новых слов. (слайд 15)
quiet, next door, bite, powers, strong, fast, climb walls, enemy, watch
2) Teacher: Look at the picture and the title of the text. Read the four names. Who are these people? Listen and read to find out. (слайд 16)
(учащиеся слушают и читают текст, затем составляют предложения)
3) Чтение текста вслух. Выполнение упр. 5, стр. 37 (см. учебник).
4) Teacher: Try to present the story about Spider-Man, using the plan.
Where is Spider-Man from?
What nationality is he?
What is his real name?
What kind of person is he?
Who’s his best friend?
What happens one day?
What can Spider-Man do?
Who’s against him?
Work in groups. (Учащиеся делятся на группы, каждая группа имеет план и готовит пересказ по плану, излагая основные моменты. Можно предложить сделать рисунок.)
VII. Развитие навыков письма.
Portfolio.
Teacher: At home you made a poster of your favourite character. Now you should write a few sentences about this character. (слайд 17)
Write:
- who the character is
- how old is the character
- where the character from
- what the character does.
VIII. Домашнее задание.
Упр. 1, 2, стр. 23 из рабочей тетради к учебнику.
IX. Подведение итогов, выставление оценок. (слайд 18)