Цель: Развитие критического мышления учащихся на основе пройденного лексического материала.
Задачи:
- познавательная: познакомить учащихся с высказываниями сверстников о проблемах молодежи;
- развивающая: развивать способности учащихся к логическому изложению, развивать умение и навыки чтения и аудирования с целью извлечения конкретной информации;
- воспитательная: формировать критическое отношение учащихся к действительности, умение анализировать и давать оценку поступкам и событиям;
- учебная: активизировать лексику по теме “Права детей”; совершенствовать навыки диалогической и монологической речи.
Оборудование: картинки, отражающие проблемы молодежи; индивидуальные карточки с заданиями для работы на уроке; стихотворение; ИКТ.
Ход урока
I. Организационный момент (2 мин).
Вступительное слово учителя.
- Good morning, students! Today we have many guests. Let’s greet them.
Диалог с дежурным.
- The topic of our lesson is “Youth problems. Is it easy to be young?”
I want you to be active at our lesson.
Today we’ll speak about youth problems. You must be ready to say a few words on this theme, to make dialogues and to act them out.
We’ll watch a presentation, listen to the song and discuss our topic.
II. Фонетическая зарядка (2 мин).
- Let’s start our lesson with a revision of the people’s rights. Look at the smart board. Repeat after me, please. (SLIDE 2)
III. Речевая зарядка (5 мин).
- Now translate the rights that you have, please. (SLIDE 3)
- Now answer the question, please. (SLIDE 4)
IV. Проверка домашнего задания (4 мин).
- Your hometask was to make up the dialogues about youth problems. Who wants to be the first? [1]
V. Основная часть урока. Использование ИКТ (18 мин).
1. Развитие навыков чтения и перевода.
- Read and translate (SLIDES 5-11)
2. Развитие навыков устной речи.
- Now look at the chart and answer the question. (SLIDE 12)
3. Развитие навыков аудирования и письма.
And now take, please, your handouts with the tasks. So, the first task is to match the English phrases with their Russian equivalents. I give you 2 minutes. Are you ready? [2] (SLIDE 13)
Let’s check. (SLIDE 14)
The 2nd task is to listen to the song and fill in the gaps. [3] (SLIDE 15)
Let’s check. [4] (SLIDE 16)
4. Развитие навыков поискового чтения.
Open your books at p. 114-115, ex. 1. Read the text aloud. You have 2 minutes. [5]
And now answer the questions. (SLIDES 17-21)
VI. Закрепление учебного материала (7 мин).
Обобщение темы.
- Look at the slide and name youth problems. Let’s check. (SLIDE 22)
Работа в группах. Развитие навыков говорения.
- At the end of our lesson let’s make the conclusion if being a teenager is easy or difficult and why. Look at the smartboard and make up sentences in groups. (SLIDE 23)
- Read the poem and express your opinions. (SLIDE 24)
VII. Домашнее задание (1 мин).
- Open your diaries and write down your homework. P. 117, ex. 3 (5). Make up a story using a chart (10-15 sentences). (SLIDE 25)
VII. Подведение итогов урока (1 мин).
- We have discussed all the problems of our theme. Thank you for the lesson!