Цель урока: развитие навыков аудирования и поискового чтения по теме “Виды транспорта в Лондоне”.
Задачи урока.
Обучающая:
1. Создать условия для развития навыков аудирования и поискового чтения.
2. Способствовать формированию умений работы с текстом.
Развивающая:
1. Способствовать развитию умения выделять главное, существенное в изучаемом материале, обобщать.
Воспитывающая:
1. Способствовать осознанию возможностей самореализации средствами иностранного языка; способствовать воспитанию уважительного отношения к традициям другой страны.
Планируемые результаты.
Личностные – формирование осознанного, уважительного и доброжелательного отношения к традициям страны изучаемого языка и народов мира; формирование готовности и способности к образовательной деятельности.
Предметные – закрепление лексических единиц и речевых образцов по теме “Виды транспорта, правила дорожного движения, дорожные знаки”; развитие навыков аудирования и поискового чтения; развитие компенсаторной и социокультурной компетенции.
Метапредметные – формирование безопасного образа жизни, усвоение правил поведения на транспорте и на дорогах; развитие умения смыслового чтения: умения прогнозировать содержание текста по заголовку, восстанавливать пропущенные слова по контексту и устанавливать смысловые соответствия при восприятии речи на слух и чтении; развитие умений организовывать учебное сотрудничество; развитие умений самоконтроля и самооценки.
Учебная литература и ресурсы:
- Английский язык. 6 класс: Учеб. для общеобразоват. учреждений/ [Ю.Е. Ваулина, Д. Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс]. - 2-е изд. – М.: Express Publishing: Просвещение, 2013. – 144 с.: ил. – (Английский в фокусе)
- Английский язык. Рабочая тетрадь. 6 класс: Пособие для учащихся общеобразовательных учреждений/ [Ю.Е. Ваулина, Д.Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс]. – 8-е изд. – М.: Express Publishing: Просвещение, 2013. – 80 с. – (Английский в фокусе)
- Английский язык. Книга для учителя. 6 класс: Пособие для общеобразовательных учреждений/ [Ю.Е. Ваулина, Д.Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс]. – 4-е изд. – М.: Express Publishing: Просвещение, 2013. – 184 с.: ил. – (Английский в фокусе)
- http://www.mes-english.com
- http://www.englishexercise.org
- http://www.agendaweb.org
Оборудование и средства обеспечения учебного процесса:
1) интерактивная доска Hitachi,
2) аудиоколонки,
3) интерактивное сопровождение Starboard (Приложение 1),
4) учебный видеосюжет “Транспорт в Лондоне”,
5) физминутка в медиаформате,
6) дидактический материал.
Содержание занятия
1. Организационный этап
Приветствие. Рапорт дежурного.
Речевая разминка.
Teacher: Traffic rules and road safety are very important. Look at the board and give your instructions. Make up imperative sentences, use the phrases. (Слайд 1)
(Кадеты составляют побудительные предложения, дают инструкцию по правилам безопасного поведения на транспорте и на дороге)
Teacher: Today you will get unusual marks for some tasks and at the end of the lesson you will get your marks.
Evaluation | |||
Name: | |||
5-min test | Listening | Reading | Group work |
Mark: |
(Учитель проводит инструктаж по оцениванию)
Teacher: To revise the road safety, the words and your grammar let’s do a 5-minute test.
5-minute test
1. You … be careful on the road all the time.
a) shouldn’t b) should c) can d) may
2. Jane stopped at the traffic lights, …?
a) did she b) didn’t Jane c) didn’t she d) didn’t he
3. My uncle is a pilot, he can … a plane.
a) drive b) fly c) ride d) flight
4. It is dangerous … .
a) to wear a seat belt b) to wear a helmet
c) to talk to the driver d) to walk on the pavement
5. What does this traffic sign tell you?
a) You can’t ride a bike here. b) You can cross the street here. c) You can’t park here. d) You can’t go here. |
Teacher: Exchange your copybooks and check up your classmate’s test, give him a mark.
Now take your copybook back. If you have 0 mistakes your mark is a green light, if you have 1 mistake you get an amber ['æmbə], if you have 2 or more mistakes you have a red light. (Слайд 1)
(Взаимопроверка: светофор, заполнение листа оценивания)
2. Этап проверки домашнего задания
Проверка усвоения лексических единиц и речевых образцов (игра “Bingo”, Приложение 2)
Teacher: To check up your knowledge of traffic signs we’ll play “Bingo”. Each of you has a playing card. One by one you say what the traffic signs tell. Everybody covers traffic signs on his playing card. The first person to cover all the pictures is the winner. (Приложение 1)
(Кадеты играют в игру: по очереди дают определения дорожным знакам, закрывают изображения знаков, когда слышат их определения)
3. Этап постановки цели и задач урока
Подведение к теме урока через просмотр видеосюжета.
Teacher: Now you know the traffic signs and places in town. Let’s watch a short video to name the topic of our lesson today. (Слайд 2, Приложение 3)
What is the topic of our lesson? (Ps: Means of transport in London)
What means of transport have you seen in London? (Ps: The red bus, the underground, the waterbus, the taxi (black cabs)
What’s the odd picture? (Ps: The tram)
Do you want to know more about means of transport in London?
So today we are going to read some texts about transport in London. What for? С какой целью мы будем читать тексты о видах транспорта в Лондоне? Может ли наше знание английского языка помочь нам чувствовать себя комфортно в другой стране?
(Кадеты отвечают на вопросы учителя, называют тему и цель урока)
Teacher: Now you will watch the video for the second time and then do the exercise. (Слайд 2)
Watch the video about transport in London and complete the sentences. Underline the words.
London is on the river Thames/ the river Clyde.
There are 29/39 bridges over the Thames, some for buses/ cars, some for trains and some for pedestrians/ passengers.
Some are very famous, like this one: the Tower Bridge/ the London Bridge.
London is a big/ small city, but travelling around it is easy!
You can take a bus/ a waterbus on the river.
You can go on one of London's famous red trains/ red buses, or black/ yellow taxis.
Or you can go on the underground. Londoners call this the Channel/ the Tube.
Teacher: Check yourself. If you have 0-1 mistakes your mark is a green light, if you have 2 mistakes you get an amber ['æmbə], if you have 4 or more mistakes you have a red light.
(Самопроверка: светофор, заполнение листа оценивания)
4. Этап усвоения новых знаний
Teacher: Now have a look at the board, read the title of the text. What is this text about? (Слайд 3)
Let’s read and translate some new words:
a double-decker bus to appear |
to pull design |
to get on to get off |
fare a nice view of the city |
(Кадеты прогнозируют содержание текста по заголовку, повторяют за учителем незнакомые слова из текста) (Слайд 4)
Teacher: Now you will read the text and do the exercises.
Red Double-Decker Bus
One of the symbols of London is a red double-decker bus. Buses have a long and interesting history in the capital.
The first buses appeared in London in 1829. They were pulled by three horses. Motorbuses were first used in 1899.
The Routemaster is a model of double-decker bus that was introduced in London in 1956. The design was very popular with Londoners and tourists. The passengers could get on and get off quickly at stops, at traffic lights and slow speeds. The conductor collected fares when the bus was travelling.
Nowadays you can see modern red double-decker buses in London and other British towns. They are tall but they are not very fast. Tourists like taking these buses because they can have a nice view of the city from the upper deck.
Teacher: Answer the Key-questions: What? Where? When? Choose among possible answers: the double-decker, the red bus, the taxi, the black cab, the symbol of London, in British towns, in London, in Moscow, in 1925, in 1956, in 2008, in 2005, in 1899, in 1829.
(Кадеты читают текст вслух, выполняют задание 1 (ключевые вопросы) (Слайд 4)
Choose the correct variant:
1. A red double-decker bus is the symbol of _____.
a) the UK | b) England | c) London |
2. The first Routemaster was introduced in London in ___.
a) 1825 | b) 1956 | c) 1899 |
3. Londoners and tourists _____ the Routemasters.
a) liked | b) didn’t like | c) didn’t use |
4. Passengers could _____ while the bus was going at low speeds.
a) get up | b) get on | c) come in |
5. Tourists like taking double-decker buses because _____.
a) they are very fast | b) the tickets are cheap | c) they can have a wonderful view of the city |
(Кадеты выполняют задание 2 (тест множественного выбора), проверяют правильность выполнения по ключу, заполняют листы оценивания. Учитель демонстрирует модель автобуса) (Слайд 4)
Teacher: (Учитель демонстрирует карту для оплаты проезда в Лондоне) What’s this? What can you do with this card? You can pay for your bus fare with a Visitor Oyster Card, Oyster card, or Travelcard. Today a single journey costs £2.40 if paying by cash or £1.40 by Oyster.
5. Физминутка
Песня “Hot Wheels” (Приложение 4)
(Кадеты исполняют песню с движениями)
6. Этап закрепления новых знаний и способов действия
Teacher: To learn more about transport in London we’ll work in two groups. Open your Student’s books. Page 31.Group 1 is going to find information about the Underground in London. Group 2 is going to read the text about the black cabs. Pupil 1 will read the text, Pupils 2, 3, 4 will do the exercise and Pupil 5 will check up the exercise. Then you will meet your partner from another group. Your task is to share information about your means of transport. Let’s start our work in groups. (Слайд 5)
Group 1 Read the text Underground and complete the sentences. 1. Londoners call the Underground ______________________ . 2. There are ___________ stations and ___________ lines in the Underground. 3. The Tube takes more than ___________________ people to any place they want every day. |
Group 2 Read the text Black Cabs and complete the sentences. 1. The traditional colour of the London taxi is _____________. 2. Londoners call the taxis _______________. 3. Black cab drivers should know ____________________very well. |
Teacher: If you are ready you should exchange information with the cadets from another group.
(Кадеты работают в группах: читают тексты, выполняют задание по заполнению пропусков, рассказывают об отдельном транспортном средстве партнеру из другой группы. Учитель контролирует правильность выполнения задания группой.)
Teacher: The results of your work are excellent/ very good/ quite good.
7. Рефлексия
Teacher: Our lesson today is the walk around the town. What places have we visited today? What have we done at the lesson? What task was easy/ difficult? What means of transport in London do you know? What would you like to know? (Слайд 6)
(Учитель подводит результат по листам оценивания)
8. Этап информирования о домашнем задании и инструктаж по его выполнению
Teacher: You can find out more information about other means of transport in different countries.
Home task:
Workbook: p. 19, ex. 1, 2,
* make a model of a double-decker bus (Приложение 5, Приложение 6)
* Quiz “Get ready for a trip to London” (Слайд 7, Приложение 7)