Тип урока: практический.
Оснащение урока: интерактивное сопровождение (StarBoard Hitachi), дидактический материал, тест (компьютерная программа MyTest).
Цель урока: создать условия для формирования языковой и речевой компетенции по теме “Рождество”.
Задачи урока.
Обучающая:
1. Способствовать обогащению словарного запаса.
2. Создать условия для понимания текста и извлечения информации, необходимой для решения коммуникативной задачи.
Развивающая:
1. Способствовать развитию познавательных, коммуникативных и регулятивных универсальных учебных действий.
Воспитывающая:
1. Способствовать воспитанию толерантного сознания и поведения личности в поликультурном обществе, уважительного отношения к речевому партнеру.
Планируемые результаты.
Личностные – развитие личностных УУД (способствовать осознанию возможностей самореализации средствами иностранного языка; воспитывать уважение к традициям и обычаям страны изучаемого языка при осознании особенностей культуры своей страны; стремление к совершенствованию речевой культуры в целом; владение навыками сотрудничества в образовательной деятельности).
Предметные - формирование языковой компетенции (распознавание и употребление в речи изученных лексических единиц по теме “Рождество”); формирование речевой компетенции (владение знаниями о социокультурной специфике страны изучаемого языка и умение строить своё речевое поведение адекватно этой специфике, умение расспрашивать собеседника по изучаемой теме и выражать свое мнение), развитие компенсаторной и социокультурной компетенции.
Метапредметные – развитие коммуникативных УУД (умение продуктивно общаться и взаимодействовать в процессе коммуникации на иностранном языке, учитывать позиции другого коммуниканта, организовывать учебное сотрудничество и совместную деятельность с учителем и сверстниками), развитие познавательных УУД (умение читать текст и выделять значимую информацию), развитие регулятивных УУД (действия целеполагания, планирования, самооценки).
Содержание занятия
1. Организационный этап
Приветствие. Рапорт дежурного.
Речевая разминка:
Teacher: You know some holidays. I need your help. Everything is mixed up on our board. You should put everything in order. Match the picture to the right holiday. When are the holidays celebrated? Match the holiday to the date. (Слайд 1)
(На доске картинки и названия праздников. Кадеты соотносят картинки с правильным названием праздника, называют даты праздников.)
2. Этап постановки цели и задач урока
Teacher: There are many holidays in Great Britain. Today we are going to talk about the most popular holiday. Listen to the song and look at the pictures. They will help you to name the topic of our lesson.
What is the topic of our lesson? What will we learn? What are we going to do? (Слайд 2)
(Кадеты слушают рождественскую песню. Учитель подводит к теме урока на основе наглядности и прослушанной песни. Кадеты озвучивают тему и задачи урока.)
Инструктаж по заполнению листа оценивания “Дерево успеха”: Today you are going to colour the balls on the Christmas tree and at the end of the lesson the star on its top. (Учитель раздает листы оценивания “Christmas tree”.)
3. Актуализация знаний.
1. Teacher: We are going to talk about Christmas celebrations. Let’s revise some words before reading the text. Look at the board, listen and repeat the words after me. Read the words aloud, read the transcription. (Слайд 3)
(Кадеты смотрят на доску, слушают и повторяют слова за учителем, читают слова и транскрипцию по цепочке.)
English |
Transcription |
Russian |
Christmas |
['krɪsməs] |
Рождество |
an angel |
['eɪndʒəl] |
ангел |
a Christmas tree |
['krɪsməs] [tri:] |
елка |
holly |
['hɔlɪ] |
Остролист (вечнозелёное растение с красными ягодами) |
mistletoe |
['mɪsltəu] |
омела (традиционное украшение на Рождество) |
a carol |
['kær(ə)l] |
весёлая песня |
a carol service |
['kær(ə)l] ['sɜ:vɪs] |
рождественское богослужение с гимнами |
on Christmas Eve |
['krɪsməs] [i:v] |
в канун Рождества |
a stocking |
['stɔkɪŋ] |
чулок |
a chimney |
['tʃɪmnɪ] |
труба |
Santa Claus |
[, sæntə'klɔ:z] |
Санта Клаус, Дед Мороз |
to celebrate |
['selɪbreɪt] |
праздновать |
to decorate |
['dekəreɪt] |
украшать |
to give presents |
[gɪv] ['preznts] |
дарить подарки |
to receive presents |
[rɪ'si:v] ['preznts] |
получать подарки |
2. Teacher: Match the words to the pictures. (Слайд 4)
(Кадеты соотносят картинку и новое слово.)
4. Этап усвоения новых знаний.
1. Teacher: Let’s read the text about Christmas celebrations. Choose the most suitable picture for each paragraph. (Слайд 5)
(Кадеты читают текст по цепочке, выбирают номер картинки в соответствии с содержанием каждого абзаца.)
Christmas Day
(1) The most popular holiday in Great Britain is Christmas. People prepare for Christmas Day, December 25, very carefully. They decorate their houses in the traditional way. Christmas trees are set up in houses, in the streets and churches. The trees are always decorated with fairy lights, angels and small toys. Besides the Christmas tree, holly and mistletoe are used to decorate the house.
(2) Every year the people of Norway give the city of London a present. It's a big Christmas tree and it stands in Trafalgar Square.
(3) Before Christmas, groups of singers or children go from house to house. They sing carols, traditional Christmas songs. People give children candies, nuts, pies and so on, to thank them for carol singing. Many churches hold a carol service on Sunday before Christmas.
(4) On the 24th of December, which is known as Christmas Eve, children hang their stockings at the end of their beds. They hope that Santa Claus will come down the chimney during the night and fill them with toys and sweets.
(5) Christmas is a family holiday. A typical Christmas dinner includes turkey and pudding. Usually a coin or two are hidden inside the pudding and part of the fun is to see who finds it. Traditionally all relatives and friends give and receive presents. Christmas is a merry family holiday for all the people of Great Britain.
2. Teacher: Mark the sentences T (true) or F (false). Change your copybooks, look at the board and check up your classmate’s answers. (Кадеты читают предложения по содержанию текста, определяют правильность/ ложность утверждений, обмениваются тетрадями, выходят к доске, выбирают правильный ответ, проверяют ответы соседа по ключу.) (Слайд 6)
- Christmas is the most popular holiday in Great Britain. (True)
- The English don’t prepare carefully for Christmas Day. (False)
- Streets, churches and houses are beautifully decorated. (True)
- Every year a big Christmas tree comes to London from France. (False)
- For carol singing children get candies, nuts and pies. (True)
- Children put their stockings under the Christmas tree. (False)
- Santa Claus comes at night. (True)
- The English never give presents. (False)
- At Christmas, the English usually find a coin in the turkey. (False)
- Christmas is a traditional family day. (True)
Заполнение листа оценивания “Дерево успеха”: Colour the first ball on your Christmas tree, please.
5. Этап первичной проверки знаний.
1. Teacher: Now we are going to work in pairs. Match the two halves of the sentences. You don’t have to use one ending from column B. Look at the board and check up your answers. (Слайд 6)
(Кадеты соотносят предложения из двух колонок, называют лишнее предложение во второй колонке, называют соответствия, проверяют себя по ключу.)
Column A |
Column B |
1) Christmas Day begins … |
a) … a merry family holiday. |
2) The main Christmas tree … |
b) … fills the stockings with presents, fruit and nuts. |
3) At Christmas people usually decorate … |
c) … and receive presents. |
4) Before Christmas people sing … |
d) … send greeting cards. |
5) The 24th of December … |
e) … carols, traditional Christmas songs. |
6) Children hang up … |
f) … roast turkey and Christmas pudding. |
7) Santa Claus comes down the chimney and … |
g) … stands in Trafalgar Square. |
8) The traditional dinner consists of … |
h) … their stockings at the end of their beds. |
9) All relatives and friends give … |
i) … a Christmas tree with toys, angels and coloured balls. |
10) For all the people of Great Britain Christmas is … |
j) … on the 25th of December. |
k) … is called Christmas Eve. |
Key: 1 - j, 2 – g, 3 – i, 4 – e, 5 – k, 6 – h, 7 – b, 8 – f, 9 – c, 10 – a. The odd ending is d.
Заполнение листа оценивания “Дерево успеха”: Colour the second ball on your Christmas tree, please.
6. Физминутка.
Teacher: Let’s have a short break. Will you stand up, please! Let’s sing a song and dance.
(Кадеты выполняют движения под песню)
I’m a dancing Christmas tree.
Everybody dance with me.
Shake your head.
Kick your legs.
Wave your arms.
Jump up and down.
Turn around.
7. Этап первичного применения знаний.
Teacher: How do the Russians celebrate Christmas? Let’s carry out a class survey. Work in groups of two. Keep notes. Tell your classmates about these traditions. Use always/ usually/ rarely/ never.
- The Russians usually ….. .(Слайд 7)
(Кадеты задают друг другу вопросы о традициях празднования Рождества в России, записывают ответы на доску, анализируют и презентуют результаты на основе речевого образца.)
Question |
Yes |
No |
Do you stay at home at Christmas? | ||
You invite relatives and friends, don’t you? | ||
Do you eat any special food? | ||
Do you have fireworks displays? | ||
You sing some songs at Christmas, don’t you? | ||
Do children make presents for their parents? | ||
Does Santa Claus put Christmas presents into children’s stockings? |
Teacher: Take the cards and divide into two groups. The first group has got “holly” cards. The second group has got “mistletoe” cards. Use the computer and answer the question. (Кадеты вытягивают карточки, делятся на две группы, выполняют электронный тест, получают отметки для заполнения листа оценивания.)
Test “Merry Christmas”
1. When is Christmas celebrated?
a. On the 24th of December | b. On the 25th of December | c. On the 31st of December | d. On the 1st of January |
2. What do people like to exchange at Christmas?
a. candies | b. special dishes | c. presents | d. Christmas trees |
3. Составьте словосочетание со словом “carol”.
a. present | b. tree | c. gift | d. service |
4. Какое слово не образует словосочетание со словом “Christmas”?
a. Eve | b. family | c. dinner | d. tree |
5. Как переводится словосочетание “Christmas Eve”?
a. Рождественская песня | b. Рождество | c. Канун Рождества | d. Новый год |
6. Посмотрите на картинку и заполните пропуск в предложении.
At Christmas the houses are decorated with … .
7. Посмотрите на картинку и заполните пропуск в предложении.
The children hang … at the end of their beds.
Составьте из букв слово “праздновать”.
RCETLEBAE
Составьте из букв слово “украшать”.
ERECDTAO
Составьте предложение из слов: Claus, down, the chimney, Santa, comes.
Key: 1- b, 2 – c, 3 – d, 4 – b, 5 – c, 6 – holly, 7 – stockings, 8 – celebrate, 9 – decorate, 10 – Santa Claus comes down the chimney.
Заполнение листа оценивания “Дерево успеха”: Colour the third ball on your Christmas tree, please.
Teacher: Look at your Christmas trees and colour the star, it’s your mark for the lesson.
(Кадеты раскрашивают звезду на оценочной елке, получают отметку за урок.)
8. Рефлексия
Now let us summarize the results of our lesson. Look at our Christmas tree.
Complete the sentences: I know… . I understand … I can … . (Слайд 8)
(Кадеты заканчивают предложения “Я знаю … . Я понимаю … . Я могу …”, обобщая полученные знания.)
9. Этап информирования о домашнем задании и инструктаж по его выполнению
Teacher: Write down your home task:
- Write a letter to your English friend about Christmas in Russia.
- (*) Do “Santa Claus Quiz”. (Слайд 9)
(Кадеты записывают домашнее задание (дифференцированные задания)
Teacher: Our lesson is over. Thank you for your work. It was a good job (you were active). Good-bye, cadets. (Учитель прощается с кадетами, благодарит их за работу на уроке.)