Методическая цель урока: показать методику применения ИКТ на этапе закрепления лексико-грамматических навыков по теме “Биография”.
Задачи:
- общеобразовательные: активизировать употребление лексико-грамматического материала по теме; совершенствовать навыки устной речи, письма; развивать аудитивный навык с использованием видеофрагмента.
- развивающие: развивать иноязычную коммуникативную компетенцию обучающихся; развивать мышление и память.
- воспитательные: развивать умение сосредоточиться при выполнении упражнений; способствовать патриотическому воспитанию суворовцев; развивать чувство уважения и терпимости друг к другу.
Методы работы: организационные методы, коммуникативный метод, аудиовизуальный метод, методы стимуляции и мотивирования учебного процесса, беседа, тестовый контроль.
Оборудование: УМК Афанасьевой О.В., Михеевой И.В., компьютер, интерактивная доска, презентация, видеофрагмент, раздаточный материал.
Ход урока
Вводная часть
1. Рапорт дежурного. Приветствие.
2. Психологический настрой.
T.:Good morning, comrades suvorovites. We greet our guests. We are glad to see you.
Today we have some guests at the lesson, but don’t worry, you are very good pupils and you know everything. We greet our guests. We are glad to see you.
The theme of our lesson is “Biography”. (Приложение 1, слайд 1)
3. Сообщение задач урока.
Tasks of the lesson are:
1.to develop your skills of speaking, listening and writing;
2.to work with a videofilm;
3. to speak about famous people;
4. to speak about your biographies.
Основная часть
1. Фонетическая разминка.
Before beginning to speak English let’s train your pronunciation: [o], [ks], box, mixed, biscuit.
A box of biscuits, a box of mixed biscuits, and a biscuit mixer. (Приложение 1, слайд 2)
2. Речевая разминка. Активизация навыка устной речи.
2.1. Answer my questions.
What date is it today? Is November the 11th or the 12th month? What is the 1st month of the year? What is the 5th month of the year? What day of the week is it today? Is Thursday the 3rd day of the week? What is the 2nd day of the week?
2.2. Fill in the letters, read and translate into Russian.
a m...dical coll...ge, a dif...icult j...b, a suc...es...ful w...man, a tal...nt for m...sic, to bec...me a jo...rn...list, to look ...fter ch...ldr...n, to m...ke a c...re...r
(Приложение 1, слайд 3)
3. Развитие аудитивного навыка.
3.1. Подготовка к просмотру видео и выполнению задания.
You see the members of the British Royal family. Who are they? Who is the youngest person in the family? (Приложение 1, слайд 4)
Prince Harry is the youngest. We’ll watch the video about him. Your task will be to сhoose the right year.
3.2. Просмотр видеофрагмента, заполнение дат в пропусках (раздаточный материал – карточки с предложениями). (Приложение 2)
1. Prince Harry was born on 15th September .... in London.
a) 1984
b)1982
2. In .... Prince Harry’s parents divorced [] (развелись).
a) 1994
b) 1996
3. In .... Princess Diana died tragically in automobile accident in Paris.
a)1998
b) 1997
4. Prince Harry graduated from (закончил)Eton college in .... .
a)2003
b)2004
5.In ... Prince Harry entered the Royal Military Academy Center.
a) 2007 b)2005
3.3. Проверка понимания прослушанного. (Приложение 1, слайд 5)
4. Релаксация.
I see you are tired. Let’s relax. OK? Doing some exercises is the best way of relaxing.
Look left, look right,
Look up, look down,
Look around.
Look at your nose,
Close your eyes,
Open, wink and smile.
Your eyes are happy again.
5. Развитие лексико-грамматических навыков устной речи.
5.1. Тренировка в речи числительных. Расширение знаний о датах жизни известных русских военачальников и жизни А. В. Суворова.
1. What famous military men of Russia do you know? Look at the slides and say when they were born and died.
Суворовцы называют даты жизни русских военачальников. (Приложение 1, слайды 6-9)
5.2. Подготовка к монологической речи.
A. V. Suvorov. Our military college is named after this famous person. Let’s speak about him using this information. (Приложение 1, слайд 10) Answer my questions.
When was he born? Where was he born? What was his father? What was he interested in? When did his military career begin? When did he become an officer? Was he a successful leader of the army? What can you say about his family life? When and where did he die?
Tell about A. V. Suvorov.
5.3. Развитие навыка диалогической речи.
1. Now let’s talk about your biographies. Ask each other questions.Суворовцы по очереди задают друг другу вопросы.
2. And now you talk to each other. You have the models of the dialogues. Complete them, translate into English and act out. Суворовцы дополняют, переводят и рассказывают диалоги.
Диалог 1.
– Привет, я..... Как тебя зовут?
- Меня зовут ... Приятно познакомиться.
- Приятно познакомиться. Я живу в..... А ты?
- Я живу в ... В каком ты классе?
- Я в 7 классе. Я интересуюсь.... А чем интересуешься ты?
- Я интересуюсь.... Мне нравится.....
- Извини, мне нужно идти. Пока.
- Пока. Увидимся.
Диалог 2.
– Привет, я..... Как тебя зовут?
- Меня зовут ... Мне .... лет. Я живу в... А где ты живёшь?
- Я живу в.... Моя семья ...... У меня есть ..... А какая у тебя семья?
- Моя семья ...... У меня есть .....
- Ты учишься в школе?
- Нет. Я учусь в .......
- Правда? Как интересно! И какую карьеру ты бы хотел выбрать?
- Конечно, моя мечта – стать военным.
- Удачи тебе. Пока.
- Пока.
Диалог 3
– Привет, я..... Как тебя зовут?
- Меня зовут ... Приятно познакомиться.
- Приятно познакомиться. Я живу в..... А ты?
- Я живу в ... Сколько тебе лет?
- Мне ..... лет. Я в 7 классе.
- Какая у тебя семья?
- Моя семья ...... У меня есть .....
-Чем ты интересуешься?
- Я интересуюсь.... Мне нравится.....
- Извини, мне нужно идти. Пока.
- Пока. Увидимся.
6. Актуализация знаний по теме “Сложное предложение”
Tom is our guest from GB. What would you like to know about him? How can you begin your sentences? (называют варианты начала предложений). (Приложение 1, слайд 11)
I would like to know.....
When was he born? Where was he born? Where does he live? Is he interested in sport? Has he got a dream? Does he go to college? Is he a successful student? Does he know much about Russia?
7. Контроль знаний.
Суворовцы выполняют тест. Взаимопроверка. Собрать работы. Проверка теста на слайде. (Приложение 1, слайд 12)
Test yourself.
1. Can you answer ... this difficult question?
a) - b) on
2. When are you going to leave Moscow ... London?
a)in b) for
3. Fred is interested ... computers. He has a talent ... them.
a)at; to b) in; for
4. My mother went ... St. Petersburg ... business.
a) to; on b) at; for
5. Yesterday I looked ... my little sister.
a)- b) after
6. When I meet Alice I always talk ... her.
a)with b) to
7. Tom was born ... 30.09.2003.
a) in b) on
8. The evening is so good. Let’s go ... into the street.
out b) to
9. Do you often get letters ... your friend?
a)at b) from
10. When I was ... the 5th form I wanted to become ... a journalist.
a)in; - b) -;for
Заключительная часть
1. Рефлексия. Can you speak about your biography? Can you speak about biography of famous people? Is it difficult to speak about biography?
2. Задание на самоподготовку. Topic “My Biography”
3. Выставление оценок. It’s high time to finish our lesson. You were active, brilliant and bright. Thank you for your work. Your marks are...