Предметная неделя иностранных языков – важный момент погружения учащихся в языковую среду в форме игр, соревнований, КВНов, конкурсов рисунков, драматизации сценок, конкурсов чтецов и так далее. Все это можно провести в интегрированном виде. Интеграция предметов становится обычным явлением в школе, так как такой метод обучения помогает повысить мотивацию учащихся, способствует лучшему усвоению знаний, дает комплексный подход к пониманию изучаемых предметов. В предлагаемой «Лингвиаде» произведена интеграция русского и английского языков. Ее рекомендуется провести в форме командного соревнования.
Цели и задачи мероприятия:
- Проконтролировать знание лексики по темам: «Алфавит. Личные имена.Цвета. Овощи-фрукты. Школьные предметы. Спорт. Профессии. Одежда. Животные. Пословицы-поговорки. Фразеологизмы».
- Активизировать страноведческие и социокультурные знания.
- Повысить интерес к странам изучаемого языка и к родному языку.
- Сформировать готовность и способность обучающихся к саморазвитию, обучению, познанию.
ХОД МЕРОПРИЯТИЯ.
1. Ведущий проводит разминку. The game “Snowball”. Дается предложение: «My uncle went to London and bought a pair of shoes». Каждый учащийся по цепочке должен повторить предложение, добавив свой вариант покупки. Последний участник называет все предметы.
2. The ABC game
You’ll get some letters from the English alphabet. You must put the letters in the
right order, so as to get the name of the 3 English-speaking countries. You have 1 minute
at your disposal. Each team can get 5 points.
A(6 times), E(2 times), D(2 times), G, N(3 times), C (2 times), L, M, I, R.
3.“A magic 5”
Look at the square, each team will take turns in answering questions. You’ll choose
any number. “ …”, it’s your turn to start. Captains will have an opportunity
to choose the number.
You can get 5 points for the right answer.
- Say or sing the English alphabet.
- Name 5 colours.
- Name 5 sorts of vegetables.
- Name 5 school subjects.
- You’re lucky! You won a prize!
- Name 5 sorts of fruit.
- Name 5 sports.
- Name 5 professions.
- Name 5 things that people wear
- Name 5 English names.
- Name 5 English-speaking countries.
- Name 5 wild animals.
4. “Parts and wholes”
I need 1 pupil from each team. You should combine these parts so as to get a popular name. Who will be the first? You can get 1 point for each right answer.
1. Mickey a) Claus
2. Mary b) Duck
3. Robinson c) Pooh
4. Peter d) Mouse
5. Donald e) Poppins
6. Winnie-the f) Crusoe
7. Santa g) Pan
5. Our next contest is called “Proverbs and sayings”. Each team will get a list of words. You should rearrange the words so as to make up a proverb. You have 2 minutes aе your disposal and can get 3 points for this assignment.
never heads
best are
one late
better is
east west
two better
than or
home
than
6. The next contest is called “Hidden words”. This round is for the captains. Find, please, the animals hiding in the following sentences!
Example: If I shout, he’ll hear me. (Fish)
- Close the door at once!
- He’ll come to America tomorrow.
- Do good workers succeed?
- If Roger comes, we’ll begin.
7. The following task is for the rest. I need 1 pupil from each team. You should read the tongue-twister as quickly as you can 3 times.
– Put your head on your bed.
– Run round the playground.
– Double bubble gum bubbles double bubbles.
– Five flies floated from the flower.
– Silly Sally sells sentences.
– Many mumbling mice are making midnight music in the moonlight.
– Ellen, Fred, Ed, and Jerry all did well on a test.
8. The next contest is called “The right choice”. It’s very important to make the right choice in our life: the right choice of a color, a hobby, a friend etc. Each team should answer my questions and can get 1 point for the right answer.
- The capital of England is a) London b) Paris c) Moscow.
- London stands a) the Volga b) the Mississippi c) the Thames.
- The symbol of England is a) a red rose b) a tulip c) a daffodil.
- The English flag is a) blue and white b) red and green c) red and white.
- Golf comes from a) Scotland b) Russia c) the USA.
- A. Bell invented a) a car b) a telephone c) a plane.
- Ch. Chaplin was a) an artist b) a composer c) an actor.
- Cricket comes from a) England b) Italy c) France.
- “Robinson Crusoe” was written by a) Lewis Carroll b) Daniel Defoe c) Alan Milne.
- The traditional Christmas meal in England is a) roast turkey b) fish and chips c) porridge.
9. Inventions and discoveries
- Who invented the telephone?
- Who discovered America?
- Who invented the car?
- Who created Donald Duck?
- Who discovered Australia?
- Who was the 1st man in space?
10. English-speaking writers
Match the portraits of the
writers with their names.
Robert Burns
Charles Dickens
Jack London
William Shakespeare
William Thackeray
11. Match the authors with the names of their works.
1) Robert Burns | a) “ The Picture of Dorian Gray”. |
2) Charles Dickens | b) ‘ Vanity Fair”. |
3) Theodore Dreiser | c) “The Old Man and the Sea”. |
4) Jack London | d) “Pygmalion” |
5) Mark Twain | e) “Poems, Chiefly in Scottish dialect”. |
6) William Thackeray | f) “The Adventures of Oliver Twist”. |
7) William Shakespeare | g) “The Adventures of Tom Sawyer”. |
8) Bernard Show | h) “An American Tragedy”. |
9) Oscar Wilde | i) “Hamlet”. |
10) Ernest Hemingway | j) “Martin Eden” |
12. Translate the English proverbs
1. Never judge a book by its cover.
2. Never look a gift horse in the mouth.
3. Take care of the pence and pounds will take care of themselves.
4. A bird in the hand is worth two in the bush.
5. Don’t count your chickens before they are hatched.
6. The leopard cannot change its spots.
7. There is no place like home.
8. Out of sight – out of mind.
9. If you run after two hares you will catch none.
13. English holidays. Match the holiday with its definition.
1) Christmas | a) English children like this day very much. They play jokes and tricks on other people, even on teachers. |
2) New Year | b) On that day people visit their mothers and give them presents and “A Mother’s Day Card” |
3) St. Valentine’s Day | c) On that day people wear a shamrock. A shamrock is a plant with three leaves. It is the national symbol of Ireland. They celebrate the honor of the man who had wonderful power. He cleared Ireland of snakes. |
4) Mother’s Day | d) children get chocolate eggs and rabbits. |
5) St. Patrick’s Day | e) People send cards to someone they love. Usually they don’t sing them – you must guess who sent cards to you. |
6) Easter | f) At midnight they sings songs and wishes many happiness. |
7) April Fool’s Day | g) Children wake up early to find stockings full of small presents on their bed. |
8) Father’s Day | h) In Great Britain children begin to study on the second Tuesday of September. |
9) Halloween | i) On that day children send cards and give presents to their father’s. |
10) Back to school | j) The symbol of this holiday is "Jack o'lantern". People make it from a pumpkin. |
14. Contest of questions
1) Из какой европейской страны к нам пришли слова «баскетбол», «скейтборд», «футбол»?
1. Германия
2. Финляндия
3. Чехия
4. Великобритания
2) Как называется книга, помогающая изучать иностранные языки?
1. Энциклопедия
2. Шпаргалка
3. Словарь
4. Хрестоматия
3) За строительство этого сооружения, согласно старинной легенде, Бог наказал людей, лишив их единого языка, обрекая тем самым на вражду и непонимание друг друга.
1. Египетские пирамиды
2. Вавилонская башня
3. Колосс Родосский
4. Александрийский маяк
5) Этот язык – родственник болгарского языка.
1. Венгерский
2. Финский
3. Армянский
4. Русский
6) Закончите знаменитую фразу Иоганна Вольфганга Гёте «Кто не знает иностранного языка…»
1. … тому нечего делать в Европе
2. … тот просто глуп
3. … тот никогда не будет богатым
4. … тот ничего не знает о своём собственном
7) Чем занимаются лингвисты?
1. Изучают насекомых
2. Исследуют дно океана
3. Изучают языки
4. Наблюдают за изменениями погоды
8) Какое спортивное слово пришло к нам из Древней Греции?
1. Биатлон
2. Олимпиада
3. Троеборье
4. Скейтборд
9) От какого слова произошло название периода в истории мировой культуры Ренессанс?
1. Расцвет
2. Развитие
3. Возрождение
4. Восстановление
10) Что делают полиглоты?
1. Глотают
2. Говорят
3. Танцуют
4. Поднимают штангу
15. Исправьте, пожалуйста, «сочинизмы» и «изложизмы» школьников.
- Онегину нравился Байрон, поэтому он и повесил его над кроватью.
- С Михаилом Юрьевичем Лермонтовым я познакомился в детском саду.
- Язык у Базарова был тупой, а потом заострялся в спорах.
- Старый князь Болконский не хотел свадьбы сына с Наташей Ростовой и дал ему год условно.
- Андрей Болконский считал, что добьется славы, сидя не в кабинете, а на месте сражения.
- Пушкин пришел ко мне с колыбелью.
- В лесу было тихо, но за углом выли волки.
- Бойцы жалели голодных детей и давали им консервные банки.
- В заповеднике живут звери, которые давно вымерли.
- В музее природы есть рысь, бобер, олень и другие товарищи.
- Муму прижалась к стенке, когда подошла барыня и оскалила зубы.
- Белозубый Витя и его светлые глаза смотрят вдаль.
- В библиотеке стояли столы и ребята, заваленные книгами.
- Писатель в своих произведениях показывает нам простой язык.
- Халат Обломова весь запотел, встрепался и облежался до нитки.
16. Подведение итогов. Подсчет баллов. Награждение победителей.