Урок английского языка "Chinese New Year"

Разделы: Иностранные языки


Предмет Английский язык
Место занятия в структуре образовательного процесса Урок
Тема урока по учебно-тематическому плану Китайский Новый год.
Тип урока Обобщение и семантизация знаний
Форма урока Комбинированный
Цели Формирование коммуникативной компетенции по теме с помощью аудиовизуальных стимулов, развитие навыков оперирования языковыми единицами в коммуникативных целях:
Социокультурный аспект – приобщение учащихся к реалиям АЯ в рамках темп и ситуации общения, отвечающих опыту, интересам и психологическим особенностям учащихся.
Развивающий аспект – развитие способности к сравнению, классификации, анализу, самостоятельности, развитие механизмов слухового и зрительного восприятия, развитие мыслительных операций: анализа, синтеза, логики мышления; формирование и развитие умений и навыков работы с наглядностью, способности осуществлять творческий подход к решению коммуникативных задач.
Воспитательный аспект – развитие и воспитание у школьников понимания важности изучения языка в современном мире и потребности пользоваться им как средством общения, познания, воспитание культуры общения и развитие интереса к изучению иностранного языка.
Учебный аспект – совершенствовать умения и навыки устной монологической  и диалогической речи по изучаемой теме, контроль уровня развития речевых умений в рамках изучаемой темы, совершенствовать навыки чтения с полным пониманием прочитанного., обобщить лексико-грамматический материал по теме «Праздники».
Речевой материал – материал цикла по теме «Праздники в России и Великобритании».
Наглядность – электронный продукт (слайд-шоу), разрезные карточки, карточки с заданиями, кубики.
Оборудование: учебный класс с 1 ноутбуком, 1 экран, 1 проектор.
Ожидаемые результаты Осуществить контроль уровня развития речевых умений и навыков по теме «Праздники».
Этапы урока 1. Оргмомент;
2. Фонзарядка;
3.  Этап всесторонней проверки знаний;
4. Динамическая пауза;
5. Этап актуализации знаний и перенос их в новое. Проверка прочитанного с детальным пониманием текста;
6. Разбор домашнего задания;
7. Подведение итогов урока

ХОД УРОКА

I. Организационный этап

Задачи: обеспечить комфортную обстановку для работы на учебном занятии, психологически подготовить учащихся к общению.

Teacher: It’s time to say “Hello” and start our lesson. I’m glad to see you, I hope you’re fine today.

Фонзарядка

Задача: подготовка учащихся к иноязычной речевой деятельности, правильному фонетическому и интонационному оформлению речи, правильному произношению названий праздников.

Warm-up activities Listen to the song and tell  me what  this song is about. (tape-recorder)

Right you are. This song is about “holiday”. (Презентация)

Now find the words referring to this topic in this song.

1. There are sandwiches and crisps,
chocolates and sweets
there’s a lovely birthday cake
and a lot of other treats

Come on now! Let’s celebrate!
Come on now! Please don’t be late!

2. There are presents, cards and a lot of red balloons
There are decorations all around the room

3.There’s a drummer
and a band and flashing lights
you can listen to great music
here tonight!

Today is the 29th of January. Every day has its holiday. And tomorrow will be the30th of January, the Day of Father Frost and Snow Maiden.

Let’s play the game. Your task is to say the New Year’s tongue-twister as quickly as you can. (slide 3)

Santa’s sleigh slides on slick snow.
Bobby brings bright bells.
Chinese chipper children cheerfully chant.

II. Этап всесторонней проверки знаний

Задачи: активизация у учащихся навыков правильного воспроизведения знаний и умений.

There are a lot of holidays and now try to sum up your knowledges concerning different holidays (slide 4).  Find the symbol of every holiday and name it. (slide 5)
Find the symbol of every holiday and name it.  (slide 6)
I see, you know everything about holidays and symbols.
People follow different traditions. What are they?   Another task is to find the ending of the sentences. What do people do on a certain holiday? (slide 7)

Russian people love a lot of holidays, but their best is … New Year.   It’s a pity that British people ignore such a beautiful holiday.
(First Foot)
How many times do people in Russia celebrate  New Year?  (slide8)
Yes, but you’ve forgotten about the third celebration of the coming year. It’s  the Chinese New Year. (slide 9)
We’ll speak, read about it and its traditions. Don’t forget to use expressions and words we have learned. Please , be active, sociable and friendly to each other. (slide 10)

An old Chinese proverb says: (slide 11)
An old Chinese proverb says:

«I have heard – I have forgotten,
I have seen – I have remembered,
I have done – I know».

(Somebody about the Ch.N.Y.)

Two girls from your form have already visited N.Y. parade in China. (dialogue speech) (slide 12)

Динамическая пауза.

The game ”A princess, a samurai and a dragon”

III. Этап актуализации знаний и перенос их в новое. Проверка прочитанного с детальным пониманием текста

Задача: Осуществить контроль уровня усвоения ЛЕ по теме, активизировать употребление ранее изученных лексических единиц и модельных фраз, контролировать у учащихся самостоятельные смысловые высказывания, умение работать в группах. Осуществлять контроль над умением читать текст с извлечением нужной информации.
Now  you’ll read some texts about traditions of celebrating Ch. N.Y. Read, find the correct answers to the questions. But first of all divide into 2 groups, you’ll read the texts together, you can help your friends to understand everything. I give you 5 minutes for 3 texts. Some of you can read different texts and then take turns to retell what you have learned. (slide 13)

Text 1. Chinese New Year is celebrated at the end of January or start of February. 
A Chinese New year custom is to clean the house.  This is to  get rid of the old, and bring in the new. No cleaning is done on Chinese New Year’s Day, since luck is  believed to arrive with the New Year. 
Another Chinese New Year custom is for all the family to gather together during Chinese New Year's Eve.  The families usually eat together.  Fish is a favorite dish symbolizing prosperity.  Oranges are for wealth, and tangerines are for good luck. Red apples are also a good luck symbol.

Text 2. Millions of people across the planet know a lot about the Chinese Zodiac belief system. The Chinese
Zodiac uses 12 animals that each represents a year in the 12-year cycle. They are the Rat, Ox,
Tiger, Rabbit, Dragon, Snake, Horse, Sheep, Monkey, Rooster, Dog, and Pig. These Chinese
animal signs also represent twelve types of personalities.

Text 3. During the Chinese New Year, grown-ups  give  lucky red envelopes to the children. These envelopes are really good luck for a youngster because these have money inside. The lucky red envelopes are called "hong bao" .
Giving money during Chinese New Year is considered lucky for both the giver and the receiver.
Hong baos are very beautiful, they are designed with happy children, Chinese characters for abundance , greetings and animals of the zodiac, etc. It is believed that money wrapped in red will make money multiply .
The lucky money inside the hong bao is recommended to be kept and not spent immediately.

(slide 14) You can see what animal you are according to the Ch. Lunar calendar.

(slide 16) Let’s play. You have a dice. There are 2 types of the task: answering question in one or a few words and talking about a topic for 30 seconds.
 Hometask: Write a text about how you celebrate N.Y. in your family.

IV. Итоги

Задача: проанализировать и оценить успешность достижения цели урока, определение перспективы последующей работы.

I’d like to say that you were perfect. I like your active work at the lesson. We‘ve achieved our aims…
You marks are…