Вечная тема – любовь к Родине, святая
задача учителя – воспитание патриотизма.
Простой, четко спланированный урок с
использованием традиционных (учебник, работа
в группе) и
информационно-коммуникационных
технологий (интернет, презентация PP) может стать
опорой и отправной точкой для каждого учителя,
позволяя ему проявить собственную
нравственно-патриотическую позицию и
педагогическую креативность.
Сочетание информации о местах и событиях, являющихся общенациональной гордостью России с данными регионального компонента, включение в урок поэзии и музыки, делают данную разработку полезной учителям, работающим по любой программе и УМК, позволяя действовать на основе своей методической компетентности и технических условий, использовать собственный опыт и знания истории России и местные достопримечательности для воспитания патриотических чувств, любви и гордости за свою Родину.
Все приложения могут быть использованы для ознакомления и применения в учебном процессе, так как либо заимствованы из учебных пособий по английскому языку, либо созданы автором на основе уже опубликованных методических материалов.
Музыка М.И. Глинки, одного из самых патриотичных русских композиторов облагораживает любую, самую краткую информацию о России на любом языке.
Знать достопримечательности и уважать историю, природу и людей родной страны и своей малой Родины и уметь говорить об этом на английском, языке международного общения – еще одна возможность дать учащимся, выпускникам, шанс сконцентрироваться на положительных сторонах жизни России, вспомнить ее славную историю, восхититься красотой ее природы, почувствовать гордость за ее людей и ответственность за ее будущее.
Урок был подготовлен для муниципального конкурса «Учитель года-2013».
Цели урока:
- Обучающая: тренировать учащихся в построении краткого тематического высказывания.
- Развивающая: развивать навыки устной речи, фонематический слух и логическое мышление учащихся, их коммуникативные способности и умения работать с поисковыми системами сети интернет.
- Воспитательная: воспитывать патриотизм и положительное отношение к общечеловеческим ценностям: Родина, Человек, Природа, Труд, Образование.
Задачи урока:
- автоматизация изученных лексических единиц;
- совершенствование навыков создания тематической презентации Power Point;
- развитие навыков монологической речи в процессе демонстрации тематической презентации.
Оснащение урока: компьютеры с доступом в Интернет, интерактивная доска, флеш-карты для каждой группы / пары учащихся, учебник, таблицы для подготовки и оценки презентации.
ХОД УРОКА
I. Warming up and Aiming
1. – Hello, ladies and gentlemen! How
are you? Healthy? Happy? Creative? –Great! Then we can start the work. Today
I would like you to present your creative thoughts and clever
ideas in an up-to-date version, in other words I want you to make
a GOOD PRESENTATION. And first of all, we have to make
out some theoretical points: (Give the students the mind map on the
screen)
– firstly, what is a presentation? – It is a summary of the
information you are going to give;
– secondly, what do we need to make it? – the TOPIC!!! And the
technical equipment;
– thirdly, what must we know to make a good presentation? – some kind
of succession, the rules of making the presentation, what are they? – If you
turn to your computers you’ll see the icon of my presentation. Open it, read and use
while working on your own issue. So, we have all the necessary equipment, but we
don’t have the main point of our presentation – what kind of information are you going
to present? – Choose it yourselves, please!
2. – What will be the TOPIC of your work? – we
have already talked about several wonders of the world, now let’s turn
to one more country and I hope you’ll easily guess what country I mean. It is a
multinational country, the winner in the World War II, it is the largest country in
the world! So, have you guessed? Yes, let’s remember our own country and make a
good presentation about some wonders of Russia including our
region – Yamal.
– You can discuss the title of your presentation while working! (Wonderful
Russia / The Land of Wonders / I Love You, Russia! /… ?
Will it be a difficult task? – I don’t think so, you know a lot about Russia, about Yamal and I suppose you are really able to operate the computer, to surf the Internet quickly and to make PP presentations, aren’t you?
II. Arranging the Work Process. Instructions and Desired Results
1. So, to create our presentation practically
we have to make up several groups (4-5) to make and present only 2
slides – only 1 wonder of Russia – either a hand-made one or a natural one
and the one of Yamal. And the first group to finish its work will
try to arrange all your slides into the complete presentation. The task of each group is
to give the brief information according to the rules of a Good Presentation (Appendix 1).
Come on, find you a partner and take your seats in front of the
computers, divide your roles for this work and – good luck!
2. Well, in 10 minutes you are to have:
1) –2 slides with a picture or photos with 2-3 sentences
of shortest description in each slide;
2) the text of about 7-10 sentences about the wonder
being presented. Try to make your descriptions expressive
using adjectives from the Topical Vocabulary in your text books
(p. 168-170). Try to make your texts grammatically refined
using, for example, Indirect Speech and Conditionals. You can find
more helpful information and cliches in the folder named “A Good
Presentation” on your desktops. So, get down to work, please!
3. (Пока учащиеся работают в группе – ищут и
отбирают информацию, составляют план своего
рассказа или записывают текст, учитель раздает
каждой группе копию оценочной таблицы для
последующей оценки мини-презентации (2 слайдов)
каждой группы, кроме собственной. (Appendix
2)
Well, ladies and gentlemen, it’s time to talk about
wonders of Russia! Turn to the board, listen to your classmates very
attentively and be rather strict but generous with marks!
III. Giving a Speech and Giving Marks
1. The representatives from each group tell about their slide:
– What it is, where it is situated, what kind of “wonder” it is, how old it
is, who created it, how beautiful, magnificent, memorable it is and so on. (Appendix 3)
All the rest listen to their classmates and value their work according to the
Valuation Table.
Thank you very much for your beautiful pictures and really
patriotic words about our country! Your Valuation Tables will show all the
results but I suppose we can applause to everyone having worked on this very
presentation!
Our lesson is going to its end and it’s time to make a summary of it:
IV. The Summary and Home task:
1. – What did we want to do? – А good presentation about
wonders of Russia!
– Have we managed it? – We have chosen one wonder for each group, found the
information about it and the photos in the Internet.
– What was new, useful, amazing for you? – …
– What mark would you give yourself for today’s work? Why? –
I believe, those who had a word in front of our highly respected audience, deserve the best marks. In any way, thank everybody for the work and I hope, you’ll find the opportunity to put today’s information into practice!
2. Your home task will be to add one more slide to this presentation and get ready to present it in the next lesson. You can also set the full text into each slide and send the presentation to your foreign friends. I hope it will be interesting for them to learn that you really know and love our country.
V. The Ending of the lesson
Fortunately, we have a couple of minutes left and I’d like to join you and add my own slide and finish both our presentation and the lesson with a poem taken from one of the English text-books (Appendix 4) (Учительможет (идолжен!)прочитатьстихотворениенаизусть). I hope this beautiful and powerful piece of music ( maybe you will recognize it!(from M.Glinka’s opera “Ruslan &Ludmila”) will help us feel the Power and Beauty of our Motherland (Appendix 5).
– Thank you for the lesson! Good-bye!
Список использованной литературы:
1. Афанасьева О.В., Михеева И.В. Учебник
английского языка для XI класса для
общеобразовательных учреждений и школ с
углубленным изучением языка. М., «Просвещение»,
2009 г., стр. 168-170.
2. Журнал «Английский язык» издательского
дома «Первое сентября»
3. Клементьева Т.Б., Шэннон Дж. «Счастливый
Английский», учебник английского языка для 7-9
класса, Обнинск, «Титул».
4. Википедия – свободная энциклопедия, ru.wikipedia.org
5. www.esosedi.ru