УМК: «Английский с удовольствием». (“Enjoy English” (3 класс)) Биболетова М.З., Денисенко О.А., Трубанёва Н.Н.;
Группа: 14 человек.
По плану: 5 урок в серии из 5 уроков.
Осваиваемые виды речевой деятельности: говорение, аудирование, чтение, письменная речь.
Тип урока: обобщающее повторение.
Вид занятия: комбинированный урок.
Используемые технологии: коммуникативная, игровая, воспитательная, здоровьесберегающая, технология в сотрудничестве, интерактивная.
Формы работы: T→Cl, T→P, Gr↔Gr, P1↔P2, P→B, T→G.
Оборудование: УМК Биболетовой М.З., Денисенко О.А., Трубанёвой Н.Н., картинки с изображением разных времен года, карточки, доска.
Цель урока: коммуникативно-речевое развитие учащихся через обобщение знаний по теме «Любимое время года. Занятия в разное время года».
Задачи урока.
1. Образовательные:
1.1. Обобщить лексико-грамматический материал по теме «Любимое время года.
1.2. Закрепить речевые навыки и умения в описании времен года.
2. Развивающие:
2.1. Расширить лингвистический кругозор учащихся.
2.2. Систематизировать действия учащихся в разные времена года.
2.3. Развивать навыки говорения, аудирования чтения и письма.
3. Воспитательные:
3.1. Воспитывать умение взаимодействовать в группах.
3.2. Воспитывать познавательную активность учащихся.
3.3. Воспитывать умение соблюдать нормы речевого этикета.
Метапредметные результаты:
умение осознавать построение речевого высказывания, умение видеть цели и пути их достижения, умение анализировать, группировать, обобщать, соотносить и сравнивать.
Ход урока
Начальный этап урока
I. Организационный момент.
- кабинет готов;
- учитель к уроку готов;
- учащиеся в классе и готовы к уроку;
- наглядные пособия и оборудование присутствуют.
Hello, my dear children! Glad to see you! It’s time to begin our lesson. As for me, I’m ready for it. I have all my books, exercise-books, pens and pencils on my table. And what about you? Are you also ready? I hope you are ready. Look at your desks! Have you prepared everything? …books, workbooks, copy-books, pens, record-books. If you are ready, let’s start.
Речевая зарядка.
My dear children, is there anyone missing today? What’s wrong with her? Is she ill? Is anyone going to see her today? Could you bring her the homework? By the way, yesterday I went skiing. You know, I live not far from the park and so I have an opportunity of going skiing. And what do you like to do in winter? What games do you usually play outdoors?
Today we have the last lesson on the topic “The seasons of the year and outdoor activities”.
We’ll continue to develop our practical skills on the topic and then you’ll demonstrate your abilities to do the project on the topic “My favourite season”.
Фонетическая зарядка.
Let’s do some phonetic exercises to speak English better:
T: Do you remember Tiny? Tiny likes all the seasons.
In winter he tries to warm his hands with his breath:
[W] – well, welcome, white, winter
Welcome white winter!
Spring comes and birds begin to sing their songs.
[η] – sing, spring, ring, morning.
Good morning!
In autumn Tiny walks in the forest and admires the leaves:
[--] – walk, draw, autumn.
Draw autumn!
In summer Tiny invites his guests.
[--] – summer, fun, come, run
Let’s have fun!
Let’s run!
Now let’s recite our poem. Do you remember it?
Spring is green.
Summer is bright.
Autumn is yellow.
Winter is white.
Well done! Thank you.
II. Основной этап урока А.
Этап усвоения и закрепления знаний:
1. Развитие навыков устной речи:
My curious children, let’s study our beautiful English! Look at the smartboard and try to reconstruct the sentences using the pictures representing this or that season:
1. Мне нравится. Изображение 1. (Приложение 1)
2. Мое любимое время года. Изображение 2
3. Я люблю и летом. Изображение 3. Изображение 4
4. Тебе нравится и зимой? Изображение 5. Изображение 6
5. Месяцы это - декабрь, январь, февраль. Изображение 7
6. Тебе нравится? Изображение 8
7. Июнь, июль, август - месяцы. Изображение 9
8. Я люблю. Изображение 10
9. Я могу и летом. Изображение 11. Изображение 12
2. Работа по рабочей тетради:
My industrious children, now open your work-books on page 43 and let’s do exercises 1 and 2.
First make up sentences using the following words… (ex.1 p.43).
After that you should write down the sentences using capital letters where it is necessary. (ex.2 p.43).
3. Развитие навыка письма:
Look at the blackboard, my dear, there are some words here. Try to fill in the letters and then read and translate the words:
A_gust, _pring, Ma_, seaso_, l_ke, mo_th, scho_l, sw_m, b_rthday, Ap_il.
4. Работа по учебнику.
Now open your books on page 13 ex.7. Will you match the questions and the answers.
III. Физ. пауза.
T: Children, stand up, please, and let’s do some exercises:
Hands up! Hands down!
Hands on hips! Sit down!
Hands up! To the sides!
Bend left! Bend right!
Hands on hips!
One, two, three! Hop!
One, two, three! Stop!
Stand still!
Sit down.
IV. Основной этап урока В.
Этап проверки домашнего задания. (Проектная работа)
Are you ready to work together?
T: Now it’s time to show the results of your projects. You’ll work in groups. The first group will represent SUMMER, the second group – WINTER, the third group – SPRING and the fourth one will represent AUTUMN.
(Все члены группы по очереди высказываются в защиту своего проекта; у каждой группы лист бумаги А3 с изображением детских забав, соответствующих их времени года)
P: Our project is SUMMER. We like summer. It’s bright and green. The sun shines. It is warm or hot. We don’t go to school in summer. We can play football, volleyball, etc. We can swim in the river. We can ride our bikes. Summer is our favourite season.
T: Well done! Everyone worked well and I’ll give you marks for your projects. Thank you very much for your work.
Этап формирования навыков и умений:
Формирование лексико-грамматических навыков устной речи, применение знаний в нестандартных ситуациях:
1. T: Now, my talented children, we’ll work in groups. Each group will get a picture and some cards. Try to put the cards into two columns True and False.
(Детям предлагаются картинки с изображением одного времени года и набор карточек, на которых изображены различные виды спорта и забавы детей. Необходимо разложить карточки: верно/неверно. Например, группа получает картинку с изображением лета и карточки, где дети играют в снежки, катаются на лыжах, плавают, играют в футбол.)
P: It’s true. The children can play football and swim in summer. It’s false because they can’t play snowballs and ski in summer.
2. T: Now say, why do you like or don’t like summer, spring, autumn and winter.
I like (don’t like) autumn (spring, winter) |
it is frosty |
it is warm |
|
it is rainy |
|
it is cold |
|
it is hot and bright |
|
it is green |
|
it is sunny |
|
it is nice |
|
it is cloudy |
P: I like spring because it is green. (P1, P2, P3) etc.
3. T: Now answer my questions, please:
1. What theme do we learn?
2. How many seasons do you know? Name them.
3. What is your favourite season?
4. Do you like autumn (winter, spring, summer)?
5. Why do you like winter (summer, spring, autumn)?
6. What winter (summer, spring, autumn) months do you know?
7. What is your favourite month?
8. What can you do in winter (summer, spring, autumn)?
9. What do you like to do in winter (summer, spring, autumn)?
10. Can you ski (skate, swim, run, play football etc.)?
V. Заключительный этап урока
Этап информации о домашнем задании:
My dear children, open your record books and write down your home task. Open your textbooks on page 43 (ex.3), look it through. Have you got any questions? Will you do it at home.
Этап оценивания учащихся:
My dear children, you have worked hard today. Thank you very much. Take your technology cards and we put the final marks there.
Today we’ve practiced speaking English on the topic “Seasons of the year and outdoor activities”.
Our lesson is over.
Close your books, please, and put them aside. Thank you once more! See you tomorrow.