Цели:
- Образовательные:
- развитие навыков чтения;
- формирование и развитие грамматических навыков посредством устной и письменной речи;
- развитие навыков аудирования и диалогической речи;
- знакомство учащихся с историческими, культурными, географическими реалиями страны изучаемого языка.
- Развивающие:
- развитие мышления и внимания, памяти, воображения.
- Воспитательные:
- воспитание доброжелательного и уважительного отношения друг к другу, взаимопомощи, ответственности, воспитание интереса к стране изучаемого языка, стимулирование учащихся к дальнейшему изучению языка.
Оборудование: наглядные пособия (картинки с достопримечательностями Лондона и карточки с их названиями), компьютер, доска, мультимедийный проектор, презентация с достопримечательностями Лондона, магнитофон, аудиокассета, раздаточный материал, путеводители
Формы работы: фронтальная, индивидуальная, работа в парах
ХОД УРОКА
Презентация (Приложение 3)
1. Организационный момент, приветствие, объявление целей урока
– Good afternoon, children! I’m glad to see you. Sit down, please.
– Zoya, what date is it today?
– What day of the week is it today, Andrey?
– What is the weather like today?
– The weather is really nice today and it’s a good day for travelling (учитель
настраивает учеников на работу, концентрирует их
внимание) We are going to have a trip to London. Today you will see some
places of interest in London, learn a lot of interesting about it. You will be active
travellers. And at the end of our trip we shall find out who was the best today. Be
attentive, please!
2. Введение страноведческих терминов, их фонетическая отработка
(На доске расположены в хаотичном порядке
страноведческие термины. Также имена: Sir Christopher
Wren, Admiral Nelson, William the Conqueror)
But before we start our travelling let’s look at the places we are going to visit today.
Listen: the British Museum, the Tower of London, Hyde Park, St Paul’s Cathedral,
Trafalgar Square and the National Gallery. Repeat after me (учащиеся
повторяют слова за учителем). Read with me. Now I want you to
read. (Ученики читают слова хором, затем по
очереди). Who can name all these places? (Несколько
учащихся повторяют все слова) Well done. During our trip you
will also get to know some famous and important people in the history of London.
Listen: Sir Christopher Wren (сэр Кристофер Рен), Admiral Nelson
(адмирал Нельсон), William the Conqueror (Вильгельм
Завоеватель). Repeat after me (учащиеся повторяют за
учителем). Read with me. I want you to read (учащиеся
читают хором). Pasha, say in English: сэр Кристофер
Рен.Well done. Anya: адмирал Нельсон. Very good. Serezha,
Вильгельм Завоеватель. Who wants to read all these names? Well done.
(На экране изображение автобуса) Now it’s time to
start our trip. We are going to London by double-decker. It is a national transport in
London. Londoners like to travel by bus through their town. Take your seats and let’s
go!
3. Развитие навыков чтения
(На экране картинка) Look at the screen, please. Here is our first stop – the British Museum. (На доске нарисован маршрут путешествия; учащийся подходит к доске, находит карточку с названием достопримечательности и прикрепляет ее. То же самое будут делать учащиеся в течение всего путешествия) Zhenya, come up to the blackboard and find it. Well done. (На партах учащихся находятся путеводители, на которых изложена информация о достопримечательностях Лондона – Приложение 2. Дети принимают активное участие в путешествии и сами зачитывают вслух информацию) Children, at your desks you can see the guide books. As I said you will be active travellers and in your guide books you will read about places of interest in London and get to know them. So, Serezha, we want to know about the British Museum. Read about it. Thank you. Let’s go on.
(На экране следующий слайд) Look at the screen. Here you can see the Tower of London. Vika, come up to the blackboard and find it. Thank you. Let’s find out what this place is. Oksana, read, please.
– Good. Look at the screen, please. Here you can see the ravens that live in the Tower. Londoners feed them and take care of them.
(На экране изображение собора Святого Павла)
And now it’s time to visit St Paul’s Cathedral. Dasha, come here and find it on the
blackboard. Here it is. Thank you. Vova, we all want to know about it. Read about St
Paul’s Cathedral to us.
– Well done.
4. Развитие навыков аудирования
– Children, I have prepared an interesting task for you. Take this card. Zoya, read
the task, please. Pasha, read the first question. Andrey, read the second question…
(дети зачитывают вопросы) I want to tell you some interesting
facts from the History of London. Listen to me attentively (учитель
зачитывает информацию о Великом пожаре в
Лондоне, затем учащиеся выполняют задание на
карточках – см.card – Приложение
1).
– Listen again.
– Now do the task in your cards. You have 2 minutes. Start, please.
– Let’s check up your answers.
– Well done. I see you are very good listeners.
5. Продолжение путешествия
– Children, do you want to continue our trip to London? Then look at the
screen. Our next stop is Trafalgar Square. Alesker, find it at the
blackboard, please. I think you want to learn about it, don’t you? Dasha, tell us about
it.
– Thank you. Children, it’s time to visit the National Gallery. Andrey, come here and
find it on the blackboard. Good for you. Anya, read us about it.
– Well done.
– Children, there is only one place to visit left. What is it? It’s Hyde Park. Hyde
Park is the largest park in London. It is one of the most popular places for Londoners on
hot summer days. Let’s have a rest and take a walk. It’s very beautiful here. Let’s
have fun and do some exercises. Anya, come here, please.
6. Физкультминутка
(Под музыку дети повторяют за ведущим)
Hands up,
Hands down.
Hands on hips,
Sit down.
Hands up,
To the sides,
Turn left,
Turn right
One, two, three – hop,
One, two, three – stop.
(Далее в роли учителя выступают еще 2 учащихся)
7. Обобщение пройденного за урок. Развитие навыков письменной речи
– And now it’s time to check up how attentive you were during our trip.
Andrey and Anya, come up to the blackboard. Match the picture and the name of the place.
You will do this task at the blackboard. And you, pupils, find card 1 on your desks. Write
the names of the places under the pictures in your sheets of papers. You have 1 minute.
Let’s start. (На доске картинки
достопримечательностей Лондона и их названия в
хаотичном порядке. Учащихся выходят к доске и
подбирают названия к картинкам. Остальные
учащиеся выполняют это задания на карточках:
подписывают названия под картинками – см.card 1 – Приложение 1).
– Your time is up. Let’s check up.
– Well done. Here is your next task. Let’s find out who has a good memory. Alla,
come up to the blackboard. Put these pictures in the order as we have visited
them. And you, children, write the number under the picture in your cards. For example,
you think that the first our stop was St Paul’s Cathedral and you write number 1 under
the picture. You have 1 minute. Start, please. (На доске расположены
картинки достопримечательностей. 1 учащийся у
доски выстраивает их в том порядке, в котором они
появлялись в течение путешествия. Остальные
учащиеся подписывают у картинок номер по порядку
на своих карточках – см.card 1 – Приложение
1).
– It’s time to check up.
– Good. I see you are very attentive travellers. Let’s go on.
– Look at your next task. Find card 2 on your desks. You should read the first part of
the sentence in A and find the second part in B and match them. You have 1 minute. Start,
please. (см.card 2 – Приложение 1)
– It’s time to check up your answers.
8. Развитие грамматических навыков и их отработка в письменной речи
– Children, I have one more task for you. But before you do it look at the
blackboard, please. Дети, кто был внимательным во время
нашего путешествия, заметил, что в названиях
достопримечательностей я выделила артикль “the”.
Запомните, пожалуйста, когда мы должны
употреблять этот артикль: the British Museum, the Tower of London,
the National Gallery, William the Conqueror. А в следующих случаях
артикль не ставится: St Paul’s Cathedral, Trafalgar Square, Admiral
Nelson, Sir Christopher Wren. Find card 3 on your desks. Put in the article “the”
where it is possible. I shall give you 1 minute to do this task. Start, please (см.
card 3 – Приложение 1).
– Your time is up. Let’s check up.
9. Проверка домашнего задания, развитие навыков диалогической речи
– Children, at home you learnt the dialogue between Andy and Pete. Let’s imagine that you are Londoners. Choose any place of interest we have visited today and tell your classmate how to get there. I shall give you 2 minutes to role-play your dialogues and then we shall listen to you.
Дома учащиеся разучивали диалог (Приложение 1). В классе дети выполняют подстановку и рассказывают свои диалоги)
– Let’s start.
– Thank you.
10. Подведение итогов урока, выставление оценок, объявление домашнего задания
– Good. Children, our trip is coming to the end. But don’t be sad. We shall go on
our trip to London at our next lessons. Was our trip interesting? What did we do
during our trip? What new things did you learn? Good. I want to thank you for your
hard work today and I give you the following marks. (Оценкикомментируются).
– Here is your homework. Tell about the place of interest in London you liked best of
all. Open your record-books and write down your homework. (Надоскезаписанодомашнеезаданиенарусскомязыке).
– Come to me, I give you marks.
– Good-bye, children.