Урок английского языка в старших классах

Разделы: Иностранные языки


Задачи урока:

  • Учебная: усвоение лексического материла по теме “Люди и войны” совершенствование грамматических навыков говорения (Passive Voice)
  • Воспитательная: воспитание чувства патриотизма и гордости за свою страну, воспитание чувства уважения и признательности к участникам войны. Формирование нравственных, гражданских и мировоззренческих качеств личности.
  • Познавательная: поиск и обработка информации о сражениях под Москвой, под Сталинградом. Поиск и обработка материалов об участниках ВОВ.
  • Развивающая: развитие способностей к анализу, развитие способностей к трансформации на основе чтения.

Оснащение урока:

  • Материалы из интернета “65 лет Победы”. Хроника военных лет;
  • Лексическая таблица “War”;
  • Схема для высказывания;
  • Высказывания знаменитых полководцев К.К. Рокоссовского и А.М. Василевского о событиях битвы под Сталинградом.
  • Грамматическая таблица. Глагол past в пассивном залоге.

Экспозиция и введение в проблему урока

– Yesterday I read a very touching and thought-provoking poem. Listen to it and say what the topic of our discussion is today.

I raised my angry eyes and voice
Toward Heaven and shouted,
“Why God?”
But no answer came.
I watched helplessly, as my friends
Were shattered by war.
I raised my angry eyes and voice
Toward Heaven and shouted,
“Why God?”
But no answer came.

– What associations with the word “war” does this person have? And what about you? Let’s complete the word web.

– You’ve got different ideas about war. I think it would be interesting to share our visions of this notion. The table will help you to express your opinion. 

Ex. 1 (обозначение и имитация)

Teacher: You’ve got different ideas about war. I think it would be interesting to share our visions of this notion. The table will help you to express your opinion.

Ex. 2 (подстановка)

Every person has his or her opinion about what war is. Listen to your classmates and say if you agree. The following scheme will help you: I think/belive/suppose…

I am sure…
In my opinion…
To my mind…
No doubt…

Экспозиция:  in the period from 1941 to 1945 there were some battles which played a very important role in Great Patriotic War. The changed the course of events in the war and the war and the position of the Soviet forces in the world. Do you know any of the battles? При ответе на вопросы ученики могут воспользоваться опорой:

The Moscow Battle                     1941
The Stalingrad Battle                   1942
The Battle of Kursk                     1943
The Leningrad Blockade             1941-1944

После ответов предложите учащимся создать свой сайт в сети Интернет о Великой Отечественной Войне и рассказать об известных фактах участия в этих битвах своих родственников или родственников друзей и знакомых.

Ex. 3

Read the article about the Stalingrad battle. Fill in the missing words and say why the German command wanted to gain control in the south of the country, why it was so important to Russia to win the Battle.

Вопросы к учащимся для проверки понимания или содержания статьи:

– When did the Stalingrad Battle start? When did it finish?
– Did the Germans have a big army?
– What happened in May-June of 1942 in the Soviet Union?

Ex. 4 Совершенствование навыков говорения (Passive Voice)

Read the words of Konstantin Rokossovsky and Alexander Vasilevsky about the Stalingrad Battle. What do they use to emphasize the importance of the things done for the victory in the Battle?
“The victory was built in factories in Ural and Siberia, in Central Asia and the Volga. At nights thanks and guns were carried to the fronts. It was done in top secret.”(the voice of A.M. Vasilevsky in Red Army).
“The news of the beginning of the Stalingrad Battle reached Stalingrad just like all the other cities on the 22nd of July, 1942. By the evening of the same day all the military offices were overcrowded with volunteers, willing to go for the defense of their country.”
Colonel General Rokossovsky K.K.    
Подвожу учеников к выводу о том, что если при высказывании им важно подчеркнуть, что какое-либо действие было совершено, то следует использовать форму пассивного залога.

Подведение итога урока:

– How do think the war of the 1941-1945 was offensive or defensive?
– What is it necessary to do against wars?

Предложить ученикам помнить о людях, отдавших жизнь, защищая своё Отечество, чтобы они могли сегодня учиться, радоваться жизни.

Приложение 1