Цель урока: подготовка учащихся к монологическому высказыванию по теме “Your Future Career”, формирование представления о необходимых условиях правильного выбора будущей профессии.
Задачи урока:
- развитие навыка устной речи: аудирование, обсуждение проблемы выбора профессии;
- активизация и систематизация лексического материала по теме “Профессии”, “Черты характера”;
- закрепление грамматического навыка – употребление модальных глаголов для выражения степени вероятности действия или состояния;
- формирование навыка работы с компьютерным вариантом англоязычного текста, умения создавать слайд - проекты по заданной теме.
Материалы для урока:
- мультимедийный проектор,
- компьютеры для индивидуальной работы,
- видео и аудио запись,
- раздаточный материал (образец резюме). Приложение 1
Приложение 2
Приложение 3
Приложение 4
Приложение 5
Этапы урока | Формы взаимодействия учащихся и учителя | Материалы, технические средства |
1. Организационный момент (5 мин.) | 1.
Приветствие. Teacher (T): Hello, children! I’m glad to see you. 2. Беседа с дежурным о дате проведения урока и присутствующих. Today we have guests, they will listen to our discussion. 3. Введение темы урока через аудирование. |
Teacher (T) --- Class (Cl) Pupils (P) |
Let’s start our lesson with the listening to the records. Listen and then answer the questions. What did they want to be when they were children? What job do they have now? T: So, what is the theme of our lesson? P: How to make a right choice of your future career. |
Аудирование. Учебник. с. 153, упр. 2 Слайд 1. Приложение 3 |
|
4. T: During our lesson we’ll discuss the problem of choosing the future job and you should make some notes in your copy-books to do the summery of our discussion. Your homework will be - to make a story about your future profession. Nikita, this story is one of your exam topics. Children, open your copy-books and write down the title of your story. |
Тема урока на слайде 2 “Make your choice, make your life” |
|
II.
Фонетическая и речевая зарядка (5 мин.) |
But,
first of all, let’s train our tongue and memory. The names of professions . The proverb “Every man is a blacksmith of your fortune” (фонетическая отработка, повторяют все учащиеся, а затем наизусть) T: Do you agree with this statement? Краткая беседа в режиме T – P1, P2 … |
Слайд – проект “Different Jobs” Слайд 3 |
III. Основная часть урока: учащиеся собирают материал для устного высказывания по теме урока (15 мин.) | 5. T: There are different
conditions for choosing a right job for you. a) Your profession must be suitable for your character. For example: if you are a teacher you must love children, be a well educated person. If you are a fireman, you must be brave. Let’s talk about it. I think, I am ….., that’s why I can become a …… (p.155, ex.6 of the exercise-book) |
Слайд 4 – образец высказывания |
T: Every job has its negative and positive points. For example: The profession of a teacher is creative, exciting, but complicated and responsible. Think about it, please! (p.155, ex.7 of the exercise-book) T: You must realize, what is important for you in your future career. Think a little. My future profession must be …. |
Слайд 5 – образец высказывания | |
Well-paid Creative Interesting, Not boring Be important for a society Not tiring and too complicated |
Слайд 6 – образец высказывания | |
Аудирование (3 мин.) | T: We must realize that it
is important for the person’s career if its profession is needed for
your native region (village, town). Are you informed what professions
are required in Seyakha?
Lets listen to the interviews. T: So, what professions are required in Seyakha? Cl: аn electrician, a fitter the master of the sector teachers of Russian paediatrician two children nurses. |
Аудио запись Чтение (слайд № 7) Слайд 8 |
Самостоятельная работа учащихся за компьютером (8 мин.) | T: Before choosing the way of your further education after finishing the 9th form (study at the college or continue education at the secondary school) you may try some jobs in summer or have some part-time job. So, let’s learn writing a RESUME for your employer. | Учащиеся работают с
компьютерами, на рабочем столе которых содержится файл с образцом резюме
(слайд 9) Задание – составить своё резюме. |
Чтение и обсуждение
слайд-проекта (3 мин.) |
T: It is interesting new work opportunity for the young people in Seyakha: the tourist project will give the new working places for people and money for the development of our small motherland. | Демонстрация слайд –
проекта “Come to Seyakha” |
IV. Этап рефлексии урока (1 мин.) | T: Well, children, we have
discussed the problem of choosing the future profession. You have made
some notes, so you have some information for your story. That’s why your
homework will be: to make a story about your future job. Your marks are… Good bye. See you next lesson. |
Литература
Обучение осуществляется по учебнику: Биболетова М.З. Английский язык: Английский с удовольствием /Enjoy English : учеб. англ. яз. для 9 кл. общеобразоват. учреждений / М.З. Биболетова, Н.В. Добрынина, Н.Н. Трубанёва. – 2-е изд. – Обнинск: Титул, 2012. Примерные программы среднего (полного) общего образования: иностранные языки. 5–9 кл. М.: Просвещение, 3-е изд. 2012 год.