Цели урока: активизация речемыслительной деятельности учащихся;
закрепление лексического материала по теме «Литература» (Писатели. Жанры литературы; закрепление грамматического материала по темам: Употребление артикля с именами собственными. Использование видо-временных форм для описания действий, событий, происходивших в прошлом; развитие навыков аудирования, диалогической и монологической речи.
Задачи:
- Учебная: формирование и развитие коммуникативных умений учащихся с использованием лексического, грамматического материала.
- Познавательная: расширение лингвистического, культурного кругозора учащихся.
- Развивающая: интеллектуальное развитие учащихся (развитие памяти, внимании, логики, цельности восприятия и высказывания), формирование готовности к коммуникации.
- Воспитательная: помощь в осознании важности чтения и как результат духовного обогащения учащихся; воспитание уважительного отношения и интереса к культуре других стран и как следствие формирование позитивного отношения к изучению иностранного языка.
Оборудование урока: дидактические материалы: учебник Английский язы 9 класс, авторы: В. П. Кузовлев, Н.М.Лапа, Э. Ш. Перегудова и др.; выставка «Книги» (произведения Ч. Дикенса), портрет писателя, электронная презентация урока.
Этапы урока:
- Организационный этап;
- Проверка домашнего задания (ответы на вопросы по биографии Ч. Дикенса);
- Закрепление лексического и грамматического материала (выполнение упражнений);
- Аудирование (слушание текста «Дикенсовский литературный фестиваль;
- Проверка понимания пройденного материала (выполнение заданий по услышанному тексту);
- Информация о домашнем задании.
- Заключительная часть (рефлексия).
1-й этап: Warming Up Activities.
Teacher: Good morning! The subject of our lesson is «Famous British Writers» (continued). Today we will talk about one of the most famous British writers Charles Dickens. Look at the blackboard please! Next year it will be the 200th Anniversary of Charles Dickens birth.
(на доске портрет писателя, написаны даты его жизни)
-Today we will remember this outstanding writer and perhaps you will learn some new things about him!
But first let us remember the English writers and poets you have read already about!
(William Shakespeare was a poet and playwright.
Agatha Christie was a detective story writer.
J.R.Tolkien was a fantasy writer, a linguist.
The Bronte sisters were writers.
Robert Burns was a poet.)
(и т.д., параллельно учащиеся отрабатывают лексику)
2-й этап: Проверка домашнего задания.
Teacher: Your homework for today was to find more information about Dickens' biography (you could use various sources). So look at the blackboard please. You see the plan we made up last time. Let's summarize the information according to our plan.
(Учитель выводит слайд с планом рассказа. К каждому пункту предложены ключевые слова и выражения. В соответствии с этими пунктами учащиеся делятся на группы, причем в каждой группе должны быть учащиеся с разным уровнем подготовки, и рассказывают на каждую тему).
- Childhood. Youth (was born; at the age of; to move to)
- Journalism. Early novels (a novel, a reporter, to be published; A Dinner of Poplar Walk; Sketches by BOZ; Pickwick Papers).
- Dickens' family (To get married, a wife).
- Middle years (Bleak Hours, Hard Times, Litle Dorrit)
- Trips to America (to travel, to give lectures, public readings, an impression).
- Literary style. Characters (vivid descriptions, sense of humour, to describe the hardships of the working class).
- Last years. Museums and festivals (The Charles Dickens Museum in London; The Charles Dickens Birthplace Museum in Portsmouth; The Dickens House Museum in Broadstairs, Kent; The Charles Dickens Centre in Eastgate House, Rochester; The Riverside Dickens Festival in Riverside, California; The Great Dickens Fair in San-Francisco, California; Dickens Literary Festival in Rochester).
3-й этап:
Teacher: Well done! And now lexical and grammar control! I'll give you 10 sentences. They contain the information about Ch.Dickens' life. Agree or disagree with me.
(Учитель открывает в презентации слайд с упражнением – 10 предложений, содержащих информацию из биографии писателя. Нужно определить, какие из них верны, какие не верны; затем исправить ошибки; объяснить употребление определенного артикля с именами собственными, употребление временных форм глагола; выполняется устно)
- Charles Dickens was born in 1812 in the Portsmouth (It is true).
- His father was a very rich man. (It is false, his father WAS a clerk. When the family moved to London he couldn't get any job).
- The first novel by Dickens was «A Dinner at Poplar Walk». It was published in 1844. (It is false, it was published in 1833).
- Dickens started as a newspaper reporter, didn' he? (It is true).
- «The Pickwick Papers» didn't make him famous. (It is false. This novel was published in 1837 and was a great success).
- Dickens' рen-name was Boz (It is true).
- Much of his time was taken up with public reading of his best-loved novels. (It is true).
- Dickens had never been to the America. (It is false. Dickens had been twice to America, in 1842 and in 1867).
- Dickens wrote Oliver Twist, David Copperfield, Robinson Crusoe, Hard Times e.t.c. (Daniel Defoe wrote Robinson Crusoe).
- There are a lot of Dickens' museums and festivals in Great Britain and the USA (It is true).
4-й этап:
Teacher: Good job! And now let's get some more information about Charles Dickens! I'll read you an extract from the article, devoted to the Charles Dickens Fesivals in Rochester. Listen, try to understand and answer the question: How many festivals are described in the text? How are they called?
(На доске записаны слова и выражения из текста для аудирования. Учитель дважды читает текст, учащиеся слушают, затем отвечают на вопросы).
Charles Dickens Festivals in Rochester:
The City of Rochester in the county of Kent is situated about 20 miles south east of London. It comes alive in the first week of June celebrating the works of the great novelist with the Dickens Festival. Many visitors from all over the county come to Rochester to see this extraordinary festival. Many people join in the celebrations by dressing up in Victorian costumes and parading the streets of Rochester. There is nowhere in the world you can see this festival of Dickens characters, which include Ebenizer Scroodge, Oliver Twist, Bill Sykes and many others.
Again Rochester comes alive with the Dickensian Christmas.It is connected with the Christmas novel “A Christmas Carol”. It always snows in Rochester with the addition of an artificial snow machine. The smell of roasting chestnuts fills the streets. The atmosphere is full of Christmas tunes. The final of the festival is the Dickensian candlelight parade through High Street culminating in Christmas carols outside the Cathedral.
(Подчеркнутые слова выписаны на доске).
5-й этап:
Ответы на вопросы по прослушанному тексту
6-й этап:
Teacher:Let us discuss your homework for the next lesson. I ask you to write a short composition. It will be your opinion about Charles Dickens as one of the most favourite British writers and his works.
7-й этап: Заключение
Teacher: We have considered the life and the works by Charles Dickens.
I think we have understood an important thing today. Reading is one of the best ways to learn the culture of other countries. British literature is very rich in outstanding writers, who made it famous all over the world. Do you agree with me? Tell me please your opinion!
(Учащиеся очень коротко высказывают свое мнение)
Thank you for the work!
Your marks are…
Have a nice day! Good-bye!