Данный урок является плановым третьим уроком по теме “ Дружба и успех” в 11 классе по УМК First Certificate Star.
Целью данного учебного занятия – совершенствование навыков аудирования и говорения,.
На уроке использовался один из приемов технологии развития критического мышления, а именно, “Мышление под прямым углом”.
На стадии вызова для погружения в тему перед учащимися ставится проблема, и они должны высказать свое мнение на этапе первичного восприятия проблемы.
На втором этапе– этапе осмысления, для работы над темой учащимся предлагается текст– беседа с детским психологом, который дает практические советы для того как решить проблему. Задача учащихся услышать эти советы, подтверждающиеся фактами, примерами. Предложенный дополнительно в Интернете текст способствовал развитию уровня самостоятельности обучения, а именно, добывание знаний по теме.
На третьем этапе рефлексии, я использую работу в парах. Учащимся предлагаются три проблемных ситуации, которые необходимо разрешить используя своей жизненный опыт, полученную на уроке информацию и представленные в учебнике визуальные опоры.
Разрешение данных проблем подводит итог и помогает учащимся сделать вывод, что является главным в дружбе, и соответственно способствует успеху любого человека, то есть, отвечают на поставленный в начале урока проблемный вопрос, что и являлось целью данного занятия.
Логичным и последовательным является и домашнее задание, учащимся необходимо разобраться и определить что такое взаимопонимание, и как его добиться.
“Мышление под прямым углом”.
Grade: 11.
Topic: How to make friends and influence people.
Textbook: Star First Certificate.
Aims and objectives:
- enlarge SS vocabulary
- develop students’ speaking skills
- develop students’ listening skills
- develop skills of computer work
Equipment : textbook, tape recorder, computers.
Procedure | Aim | Timing/ Interaction
|
1. Greeting. Warm up. Good afternoon! Today we are going to speak. about friendship. I suppose that it is one of the actual problems for you because you are school leavers now, and next year you are going to study at university, to make new friend and new relationship. Our today’s guest Professor Finney will give you useful advice.. |
To get students ready for work.
|
2 min.
|
2. But let’s remember what qualities people should and shouldn’t
have to be liked by other people, to succeed in life? Listen to me and help me, please. – if your friend tries to understand your problems and give any help
you need, he is….(helpful) |
Vocabulary Practice |
T-SS 3 min.
|
3. Introducing the topic: Look at the blackboard. What is the
problem mentioned here? “How to make friends and influence people?” (SS Is it an easy task to make friends? |
T-SS 3 min.
|
|
4. Listening But she uses some specific words which may be difficult for you. self-esteem a feeling of being happy with your own character and abilities(syn. self-respect) peer a person who is the same age or who has the same status as you snigger to laugh in a quite unpleasant way, especially at sth rude or at smb’s problems or mistakes giggle to laugh in a silly way because you are amused embarrassed or nervous Open your books, page 19 exercise 1 read the task and the sentences.. (SS’ |
To develop students’ listening skills. |
Individual/ T-SS 10 min. |
5. Well done! And now, I’d like you to take your seats at the computers
and find information about friendship, read it and choose any ideas you
like. You will also have a short test to test your friendship. Speaking |
Computer work
|
Individual 12 min.
|
6. Now you are really experienced enough to give advice yourself. All
people from time to time have problems in their life and need advice. Ex.2 page 19 Look at the task. You will have four minutes to role play
the situations. OK! You are wonderful actors! Do you remember what we are discussing? |
To develop students’ speaking skills. | S-S 9 min. |
7. Homework You are absolutely right1 But Professor Finney says in another way she calls it rapport. And at our next lesson we’ll continue speaking about what rapport is and how to create rapport. But to do it you should do Ex.2-4 p21 SB It will be your homework. |
1 min. |