Путешествие по миру

Разделы: Иностранные языки


Класс: 8

Продолжительность занятия: 45 минут

Тип урока: урок формирования новых знаний, применение знаний на практике

Форма урока: урок-исследование и путешествие, ролевая игра, защита проектов

Методическая литература: книга для учителя к учебнику “Enjoy English 9”, Е.Н.Соловова Методика обучения иностранным языкам: продвинутый курс. 2-е изд.-АСТ Астрель, 2010.-140с, 232с.

Интернет-ресурсы: наглядный материал

Технологическая карта урока

Тема урока Путешествие по миру
Цель урока Создать условия для коммуникативных умений в чтении, говорении и аудировании, выполнении лексико-грамматических упражнений на английском языке.
Задачи урока Развивать умения

Воспринимать на слух и понимать значимую информацию.

Использовать контекстуальную и языковую догадку при восприятии на слух текстов.

Игнорировать незнакомые языковые явления, несущественные для понимания основного содержания воспринимаемого на слух текста.

Вести диалог-расспрос, запрашивая интересующую информацию.

Читать и понимать основное содержание текста, содержащего некоторое количество неизученных языковых явлений.

Работать со словарем и находить необходимую информацию (кружковая работа).

УМК М.З.Биболетова, Н.Н.Трубанева Английский с удовольствием/ EnjoyEnglish: Учебник для 8 класса общеобразовательных учреждений- Московские учебники: Титул, 2011.

Unit 1, Section 7.

Оборудование Компьютер, интерактивная доска, проектор, колонки.
Дополнительный материал Рабочие листы с заданием по чтению “Travelling”.

Рабочие листы с диаграммой “Why do people travel?”

Рабочие листы с заданием по лексике.

Англо-английские словари на количество групп.

Папка с файлами для работ учащихся.

Планируемые результаты
Предметные Умение

- оперировать в процессе общения активной лексикой в соответствии с коммуникативной задачей

- воспринимать информацию на слух, используя контекстуальную и языковую догадку, игнорируя незнакомые слова

- читать и полностью понимать несложные тексты, построенные на изученном языковом материале, догадываясь о значении незнакомых слов

- находить и выделять запрашиваемую информацию из текста

- кратко излагать в письменном виде результаты своей деятельности

Метапредметные Умение

- участвовать в диалоге при обсуждении прослушанного

- связывать информацию, обнаруженную в тексте, со знаниями из других источников

- учитывать разные мнения и стремиться к координации различных позиций в сотрудничестве

- прилагать волевые усилия и преодолевать трудности и препятствия на пути достижения целей

- осуществлять взаимный контроль и оказывать в сотрудничестве необходимую взаимопомощь

- организовывать и планировать учебное сотрудничество с учителем

- публично представлять проект

Личностные Формирование

- потребности в практическом использовании знаний английского языка в различных ситуациях

- уважения к истории, традициям разных городов

Формирование УУД
Познавательные - самостоятельное выделение и формулирование познавательной цели

- умение осознанно строить высказывание в устной форме

- умение адекватно, сжато, выборочно передавать содержание текста

- умение внимательно слушать и задавать уточняющие вопросы по прослушанному

Регулятивные - планировать цель, пути ее достижения, умение устанавливать приоритеты

- контролировать свое время и управлять им

- принимать решения

- производить самооценку своей деятельности

Коммуникативные - планировать учебное сотрудничество с учителем и одноклассниками

- с достаточной полнотой и точностью выражать свои мысли в соответствии с задачами и условиями коммуникации

- организовывать и планировать свою работу в парах, группе, индивидуально, в том числе умение договариваться и находить общее решение

Map of the lesson

1. The beginning of the lesson.

Good morning, dear students and guests. Please sit down. I’m glad to see you. How are you? The weather is wonderful today, isn’t it? (-Yes, it’s lovely.) I hope you’re in a good mood, so let’s start.

2. The main part.

1) Warm-up. Brainstorming.

(работа с презентацией, изображены: чемодан, билет, карта города, самолет)

Have a look at these things. Can you guess what we are going to talk about today? (Travelling)

What do we need these things for?

(got lost, pack clothes and things, to travel we use different means of transport)

2) Proverb. (работа с презентацией)

They say “The world is a book and those who do not travel read only one page”. How do you understand it? (travelling people learn new things, open the mind, broaden outlook and etc.)

3) Определение конечной цели урока- создание книги об изученных местах в мире.

Today we’ll create our own book. Now it’s empty, but we’re going to start on a journey and I hope at the end of the lesson it will have some pages, won’t it?

4) Reading. (work in pairs)

Why do you think people travel? You’re going to work in pairs. The rubric is to read the text (appendix 1) and complete the diagram, putting down the reasons why people travel. (appendix 2) You have three minutes.

(работа с интерактивной доской: после чтения и обсуждения текста в группах, учащиеся заполняют диаграмму у себя, затем она заполняется на доске)

5) Work with a dictionary. (work in groups)

Have a look at these words on the board. Do you know the difference between them? How can you find it out? (consult the dictionary) Work in groups of 3, each group should find the definition of one word. You have 1 minute.

What part of speech are they?

  • Travel (n.)
  • Trip (n.)
  • Journey (n.)
  • Voyage (n.)

(Answer key: Travel (n.)- the activity of travelling; Trip (n.)- an occasion when you go somewhere and come back again; Journey (n.)- an occasion when you travel from one place to another, sometimes when there is a long distance between the places; Voyage (n.)- a long journey, especially by boat or into space)

6) Writing. (работа с интерактивной доской-1 учащийся у доски, остальные самостоятельно в своих листочках-раздатках)

Now please look at the card № 3. Complete the sentences, using the correct word: travel, trip, journey or voyage. (appendix № 3). And Student 1, please come up to the board and do it to yourself. 3 minutes will be enough.

Now let’s check. If the sentence is right- prove it, if not-correct and explain.

7) Listening.

You are going to listen to some people, please guess where they have been to. What makes you think so?

(Answer key: 1 - China; 2 - Great Britain)

8) Speaking. Projects.

I’ve invited some tour operators. They will tell us about interesting places to visit. So, let’s take part in our virtual journey around the world.

Student 1 – Russia, Where the north begins

Student 2 - The USA, The roaring waters

Student 3 - The UK, The peak district

Ask them any questions for more information. (учащиеся задают дополнительные вопросы по теме проекта, “туроператоры” отвечают).

9) Speaking. Reflexion.

Which of the places would you most and least like to go to?

I know people travel a lot nowadays. Do you like travelling? Which country in the world have you most loved visiting? Why?

3. Conclusion.

So, you see there are a lot of amazing places to visit. There is no doubt the world like a very interesting book and if you do not travel you read only one page!

Thank you very much. I liked your work today.

Did you like your work? Was it interesting? What was difficult?

What new things have you learnt today?

4. Home task.

Home assignment: make up a short story about the place you visited but don’t give the name. Let the others guess.

5. Marks.


Раздаточный материал

Appendix 1.

Read the text and complete the diagram. Choose the reasons why people travel.

Travelling had always been a popular hobby for some of the most adventurous people. The reason is of course the increasing transport facilities (расширение транспорта). This however is not the actual reason as to why people travel around the world to see exotic countries located far away from their homeland. Travelling of this sort is of course done to relax, enjoy and take a break from everything, including the weather. People often take a vacation to take a look at the other kinds of cultures and traditions around the world.

Sometimes if people feel down and want to cheer up or change their life they look for a new job, develop relationships or meet new people. Some of them travel to learn new languages. Relatives and close friends travel to different parts of the world in order to stay for a few days with people close to them.

Travel and enjoy yourselves!

Appendix 2.

Complete the diagram.

Appendix 3.

  1. Complete the sentences with these words: travel, trip, journey, voyage.
  2. Last year we went on a school ______________ to Cambridge.
  3. It was a long and difficult _______________ for Columbus.
  4. My parents have to go away on business _____________ .
  5. The _____________ to my village lasts just twenty minutes.
  6. We spend a lot of money on foreign _____________ .
  7. What is the longest ______________ you’ve been on?

(Answer key: 1. trip, 2. voyage, 3. trips, 4. journey, 5. travel, 6. journey)