План - конспект урока по английскому языку "Discover Britain: England"

Разделы: Иностранные языки


Тип урока: комбинированный с использованием технологии развития критического мышления через чтение и письмо.

Цель: усвоить новые знания и применить прежде приобретенные навыки и умения.

Образовательные задачи урока: увеличить активный словарный запас, расширить общий кругозор, повысить культурный уровень учащихся, обучить различным приемам работы с текстом.

Воспитательные задачи урока: учиться работать в группах, создать условия для формирования у учащихся толерантного отношения к культуре других народов; формирование норм поведения, черт характера.

Развивающие задачи урока: развивать языковые, познавательные способности учащихся, развивать готовность к коммуникации на основе предложенного письменного материала, развивать зрительную память, речь, мышление, восприятие; вовлечь учащихся в процесс постановки цели обучения и его корректировки и постановки новых целей.

Практические задачи урока: практическое использование приобретенных знаний в развернутом монологическом высказывании для обеспечения коммуникативных потребностей.

Оборудование урока:

  • Афанасьева О.В., Михеева И.В. “Английский язык”, учебник для IV класса школ с углубленным изучением английского языка;
  • раздаточный дидактический материал.

Оборудование урока:

  • доска;
  • интерактивная доска;
  • мультимедийный проектор;
  • персональный компьютер учителя.
Стадия (фаза) Деятельность учителя Деятельность ученика Приемы и методы Время
I. Орг-й момент. Приветствие. Фонетическая зарядка.

Hello! How are you?

I’m Ok, thanks. What date is it today?

What day is it today?

Who’s absent today?

Look at the board. Here you can see a tongue-twister. Let’s practise it. I’ll read it from the beginning to the end. “Lots of little London lamp-lighters lit London's little lamps”. I’ll read it again in short parts for you to try to repeat. Let’s do it again!

It was an excellent job!

We are fine, thank you. And you?

Today is the 30th of November.

Today is Friday.

All are present/ Name is absent today.

Повторяют

 

4 мин.
II. Стадия вызова. Актуализация и обобщение имеющихся у учеников знаний.

Пробуждение интереса к новой информации.

Постановка учеником целей обучения

Where is London situated in?

What do you remember about England?

Have you ever been to England?

What region is it situated in?

Have you ever heard that England consists of 5 regions?

Today we’ll go on tour around England discovering its regions. What do you expect to know about this country?

It is situated in England./It’s the capital of England

Отвечают

It’s the biggest part of the UK.

The capital is London.

The symbol is a red rose; the patron saint is St.George…

No/Yes

We don’t know/ silence

No/silence

Отвечают

Учитель записывает на доске. Возвращаемся к ним в рефлексии. 5 мин
III. Стадия осмысления.

Получение новой информации.

To know some more details about England we’re going to read the text in SB. Take a pencil and do marks on the margins while reading : “V” you should put a tick if you knew this fact before; “+” put a plus if the information is new; “-“ put a minus if you didn’t think so; “?” put a question mark if you don’t understand the statement or have further questions. Читают текст индивидуально и делают пометки на полях V – знал, + - узнал впервые, – думал по-другому, ? – требует дополнительной информации. Технологический прием “ИНСЕРТ”.

I - interactive
N - noting
S - system
E - effective
R - reading and T - thinking

13 мин.
IV. Рефлексия. As I see you’ve finished reading.

Let’s answer my questions:

1. What information did you know before reading?

2. What new information have you learnt?

3. What did you think differently about?

4. Do you have any questions on the text?

5. By the way, George, can you answer my question? What region is CITY situated in?

Look at the board. Here is the information you expected to know about. Which of this is mentioned in the text?

These facts aren’t mentioned in the text. It’s a new topic for your own research. You can choose any, find out some information and tell us later.

Is it clear for you?

Let’s divide into 2 teams as we always do.

Here is the task for you. Work in teams. Do the test and be ready to tell us about the regions according to the information in your task. Your time is limited. You have only 3 minutes.

Your time is over. Let’s start. If there is a mistake, put your hand up, don’t call out!

Well done! Good work, children!

Отвечают на вопросы. Читают из текста или сообщают устно.

George:”City is situated in …”.

Отвечают.

Смотрят на доску.

Yes

Делятся на команды и садятся по командам. Работают три минуты.

Рассказывают нам о своем регионе. (7 минут). Остальные исправляют ошибки.

I’d like to tell you about the….

Учитель помечает “+” на доске оговоренную информацию.

Учитель подчеркивает незатронутую информацию

Каждая группа получает отдельную тему (см. Приложение 1) в соответствии с уровнем подготовки (дифференцированный подход к выполнению заданий, 2 уровня сложности).

6+10
V. Подведение итогов урока. Выставление оценок. You did really well. It’s my own opinion. So I want you to remember your work during the lesson.

QUESTIONS

1. What was the aim of the lesson?

2. Have we reached the aim of the lesson?

3. Can you prove it?

Now choose the smile which describes your feelings during the lesson. Show me!

You are very active, attentive and bright. I enjoyed your work at the lesson today.

Now the marks for the lesson: NAMES your marks are “five” – you made no mistakes; NAMES your marks are “four” – pay more attention to your pronunciation; NAME you may work better – you’ve made a lot of mistakes today . I hope you’ll be more active for the next lesson, pay more attention to your grammar and get a better mark.

Отвечают

Выбирают и показывают смайлик.

  6 мин.
VI. Домашнее задание Open your daybooks and write down your homework. Take it, please!

1 вариант

Add new information to our cluster.

2 вариант

Imagine that you are in the English summer camp.

Write a letter to your friend and describe the region you are in. Remember the rules of letter writing.

Открывают дневники и записывают домашнее задание.

Получают задание.

Учитель раздает задание каждому для написания личного письма

(Imagine that you are in the English summer camp. Write a letter to your friend and describe the region you are in.

Remember the rules of letter writing)

1 мин.

(45 мин.)

Приложение (Таблица в редакции автора)