Урок английского языка "The Man and His Work"

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (17 МБ)


Цель урока: создать условия для развития навыков диалогической и монологической речи по теме.

Педагогические цели урока:

  • Создать условия для развития познавательной активности учащихся.
  • Организовать работу с новым материалом.
  • Организовать работу учащихся по совершенствованию навыков диалогической речи.
  • Активизировать работу детей в парах.
  • Создать благоприятные условия для развития навыков аудирования аудиотекста и песни.
  • Сформировать навыки подготовленного монологического высказывания.
  • Дать возможность оценить свою работу и работу своих одноклассников.
  • Создать ситуацию успеха для каждого учащегося на уроке.

Ожидаемый результат:

  • Учащиеся умеют работать в парах.
  • Учащиеся умеют сотрудничать с учителем и одноклассниками.
  • Учащиеся умеют внимательно слушать высказывания своих одноклассников.
  • Учащиеся умеют оценивать работу партнера.
  • Они владеют устной речью (умеют правильно составлять сообщение по образцу).
  • Учащиеся проявляют самостоятельность и творчество в учебной работе.

Оснащение урока:

  • компьютер;
  • экран;
  • компьютерная презентация;
  • УМК – VIII Афанасьева О.В., Михеева И.В. Учебник для VIII класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев, гимназий, колледжей. – М.: Просвещение, 2011.
  • магнитофон;
  • звуковое приложение к УМК - VIII №23;
  • раздаточный материал;

Используемая технология: технология диалогового взаимодействия

Применяемые методы: объяснительно-иллюстративный, репродуктивный, частично - поисковый

Организационные формы урока: фронтальная, групповая.

План урока

Этапы урока Деятельность учителя Деятельность ученика УУД
1.Организационный момент Приветствие Приветствие

Подготовка к уроку

 
2. Вводно - мотивационный Организация речевой разминки.

Организация фронтальной работы в группе.

Помощь в постановке вопросов.

Принятие активного участия в работе

Выбор учащегося для интервью

Постановка вопросов однокласснику

Ответы на вопросы одноклассников

Внимательное выслушивание ответов

Оценивание работы отвечающего учащегося

Познавательные

общеучебные (умение строить речевое высказывание).

Коммуникативные (умение слушать и вести диалог).

Личностные.

Регулятивные (коррекция, оценка).

Регулятивные (целеполагание, планирование).

Введение темы урока. Осмысление темы урока.
3. Технологический этап Актуализация знаний учащихся и их опыта по теме урока.

Организация работы в парах по составлению диалогов и поиска необходимой информации

Повторение известного материала по теме урока

Работа в парах

Заполнение карточек.

Коммуникативные (умение слушать и вести диалог, работать в парах и в группе).

 

 

Регулятивные.

 

 

Познавательные (общеучебные и логические).

Организация работы по аудированию аудиотекста. Прослушивание текста

Выполнение самостоятельной работы

Проверка партнера.

Оценивание работы партнера

Организация работы по чтению учебного текста. Чтение текста.
Организация работы по проверке понимания общего содержания прочитанного текста. Ответы на вопросы со слайда №9.

Внимательное выслушивание ответов одноклассников

Организация работы по проверке детального понимания прочитанного. Выполнение проверочной работы на карточках.
Организация работы по развитию навыков подготовленного монологического высказывания. Составление рассказа (сообщения) с опорой на информацию в слайде №11
Организация работы по развитию памяти. Составление рассказа по памяти с опорой на план. Слайд №12
Организация работы по развитию навыков аудирования. Прослушивание песни и заполнение пропусков в тексте.
4. Рефлексивный этап Обобщение материала.

Запрос мнения учащихся об уроке.

Оценивание работы учащихся на уроке

Высказывание своего мнения об уроке.

Оценивание работы друг друга. Аргументация отметки

Общеучебные (умение строить речевое высказывание).

Регулятивные (оценка).

Личностные.

5. Заключительный этап Подведение итогов урока.

Объявление домашнего задания

Запись домашнего задания.  

Сценарий урока

I. Организационный момент

(Взаимное приветствие, повторение выражений английского этикета)

T: Hello, children!

Ps: Hello, teacher!

T: How are you!

Ps: We’re fine, thanks. And how are you?

T: I’m fine, thank you! I’m glad to see you!

Ps: And we are glad to see you, too!

T: Sit down; it is time to begin the lesson.

Речевая разминка:

T: What lesson are we doing today now?

P1: We are doing English.

T: How long have you been learning English?

P2: I have been learning English for... years.

T: Do you feel interested or bored at the lessons of English?

P3: I feel... at the lessons of English.

T: Can you explain why?

P4/5(possible answers): I think I am interested in learning English because it has become a global language nowadays. Every educated person should know a foreign language to have a chance to communicate with people from other countries.

T: Let’s have a talk about your way of learning English? Who wants to be a person to be asked questions?

(Повторение ранее изученного материала)

P3: I would like to answer my classmates’ questions.

T: That’s very nice of you. Stand up, please, and come to the blackboard. The rest of the pupils will ask you their questions.

Ps to P3:

When did you begin to learn English?

Who was your first teacher?

What do you usually do to master the language?

Is it easy or difficult to learn English?

What do you think is the most efficient way of learning English?

P3 отвечает на вопросы одноклассников

T: Thank you so much, (name). Was the answer good? Did he/she have many mistakes? What mark will we put him/ her?

(Дети высказываются, обсуждают и оценивают ответы учащегося)

II. Вводно-мотивационный этап:

(Учитель знакомит учащихся с темой урока и их задачами)

a) Обсуждение целей урока

T: We have discussed the ways of learning English. Do you agree that language plays a very important role in our lives?

P1: (possible answer): I fully agree with you because the communication between people would be impossible without a language.

T: Do you believe that the invention of writing was the best achievement of mankind?

P2: Of course, it was. If people hadn’t invented writing, many languages would have never been recorded.

T: Is writing an important invention of humanity?

P3: I am sure it is.

T: What other important inventions can you name?

(Possible answers)

P4: The invention of the wheel.

P5: The invention of paper making.

P6: The invention of electricity.

P7: The invention of the radio.

P8: The invention of the telephone.

Slide 1

T: Look at the screen. Read the name of the topic we will discuss today.

P1: The Man and His Work.

(Ученик читает название темы уроков)

T: What do you think we are going to speak about today?

(Учащиеся размышляют о вопросах для обсуждения на уроке)

P2: We will speak about famous inventors.

Slide 2

T: Yes, you are quite right. We are meeting Alexander Graham Bell today, the “father” of the telephone. But first of all I would like you to remember some more important inventions. Look at the screen and find the names of famous inventions.

Slide 3

(Дети находят названия изобретений и отвечают по очереди)

Possible answers: TV – set, videophone, telephone, dishwasher, rollerblades, fax, clock, radio, etc.

б) Составление диалога в парах

T: Thank you for your work and now you will work in pairs. Take the cards and make up short dialogues about the inventors and their inventions and discoveries.

Раздаточный материал (приложение №1)

Учащиеся работают в парах, составляют диалоги о знаменитых изобретателях и их изобретениях, заполняют пропуски на карточках для индивидуальной работы.

Pupil’s 1 Card Pupil’s 2 Card
Inventors

Dmitry Mendeleev

? -----------

? -----------

Ivan Pavlov

Isaac Newton

?-----------

Inventions

? -----------

Diesel engine

Electromagnetic induction

? ------------

? ------------

The theory of relativity

Inventors

? ------------

Rudolf Engine

Michael Faraday

?------------

? -----------

Albert Einstein

Inventions

The table of chemical elements

? -----------

? -----------

Conditional reflexes

The law of universal gravity

? -----------

III. Технологический этап:

a) Введение нового учебного материала:

T: Thank you for your work. Now it’s time to speak about Alexander Graham Bell. What do you remember about him?

P1: I can say that he invented the telephone.

P2: The telephone was invented in the 19-th century.

P3:

T: Would you like to learn anything else about him?

б) Работа по формированию навыков аудирования (установление соответствия)

Slide 4

T: Listen to the text and say which of the two is right.

Приложение №2, аудиоприложение №23

(Учащиеся слушают аудиозапись и выбирают правильный ответ)

Slide 5

T: Would you like to become teachers for some time? Give your papers to your partner and check his/ her answers. Look at the screen and let’s discuss your answers.

(Учащиеся зачитывают предложения с экрана, озвучивают свои варианты ответов и проверяют работу соседа)

в) Организация работы по чтению учебного текста.

T: Open your textbook on page144 and read the text “The Man and His Work”.

(Учащиеся читают текст по очереди вслух)

Slide 6, 7, 8

T: You are rather good at reading. I would like to check how you have understood the text. Work in pairs and get ready to answer the questions.

г) Организация работы по проверке понимания прочитанного.

Slide 9

(Учитель организует работу по проверке понимания прочитанного с помощью слайда №9, учащиеся читают вопросы и в парах готовятся отвечать на них)

Questions:

  1. When was electricity first used?
  2. What did the 20-th century give people?
  3. What is Bell’s birthplace?
  4. Why do you think Alexander Bell was interested in experiments with human voice?
  5. Where did Bell get education?
  6. What was his occupation?
  7. What was the name of the machine that helped Bell in his work?
  8. Where was Bell’s invention exhibited?

(учащиеся внимательно выслушивают ответы друг друга)

д) Организация индивидуальной работы по проверке детального понимания прочитанного.

Slide 10

T: This time you will have individual work. You will get a card. Study the task and write down if the sentences are true or false.

Приложение №3

(Каждый учащийся получает карточку для индивидуальной работы и записывает свои ответы)

True/False:

  1. The 20-th century is a century of great discoveries and inventions.
  2. The immense use of electricity spread all over the world thanks to Alexander Bell.
  3. Alexander Bell was born in Great Britain.
  4. Bell’s parents were elocution teachers.
  5. Alexander and his brother didn’t pay attention to their family interest.
  6. After graduating from the University Alexander Bell became a teacher of elocution.
  7. Bell’s assistant had more experience working with the deaf.
  8. Alexander Bell presented his simple instrument during a big exhibition in Philadelphia.
  9. The first public voice transmission was held with the help of the assistant Tomas Watson.
  10. Bell was awarded with the Centennial prize only for the invention of the telephone.

е) Организация работы по развитию навыков подготовленного монологического высказывания.

T: What have you learnt about Alexander Bell?

P1: I have learnt that he was born in Scotland.

P2: I remember that his father and grandmother were elocution teachers.

P3: I can say that Bell was interested in experiments with human voice.

P4: ...

(Учащиеся делятся информацией на основе прочитанного текста)

Slide 11

T: Let’s make up a story about Alexander Graham Bell. Look at the screen, use the information and make up a story.

(Учащиеся составляют рассказ об изобретателе на основе информации, данной в учебнике)

Slide 12

T: Is there anybody in class who wants to tell us about the famous inventor?

(Учитель просит составить рассказ об А.Белле по памяти)

ж) Организация работы по обучению навыкам аудирования .

Slide 13

T: Now enjoy the song about Alexander Graham Bell sung by the famous group The Sweet many years ago and do the task. You should complete the missing words.

(Учащиеся слушают песню дважды (1 куплет и припев) и выполняют задание)

Приложение №4

A candle flickers in a ...
Two thousand miles away she waits there
There's a young man ... by a window
How was she to know just how much he cared
He always knew just what he could do
He always knew that his ... would come true

Alexander Graham Bell
Well, he knew darned well
That he could find the only ...
To talk across the USA
..., ...
Never be on your own
Many-many years ago
He started something with his first '..., ...'
Alexander Graham Bell
T: Did you enjoy the song?
What is the song about?

IV. Рефлексивный этап:

T: What have we learnt today?

Did you like the lesson?

What did you like best?

What information can you name the most interesting?

T: Thank you for working together.

(Выставление оценок за урок)

V. Заключительный этап:

T: You homework is to make up a story about Alexander Graham Bell.


Приложение №1

Pupil’s 1 Card Pupil’s 2 Card
Inventors

Dmitry Mendeleev

? -----------

? -----------

Ivan Pavlov

Isaac Newton

?-----------

Inventions

? -----------

Diesel engine

Electromagnetic induction

? ------------

? ------------

The theory of relativity

Inventors

? ------------

Rudolf Engine

Michael Faraday

?------------

? -----------

Albert Einstein

Inventions

The table of chemical elements

? -----------

? -----------

Conditional reflexes

The law of universal gravity

? -----------

Приложение №2

1. In 1780 one of the experts at the US Patent Office left his job because he felt that.....

  1. everything had been invented
  2. there were too many inventions to register

2. Alexander Graham Bell was born in.....

  1. Scotland
  2. England

3. After graduating from the University of London Alexander Bell was a .....

  1. scientific worker
  2. teacher

4. Bell’s assistant knew a lot ..... about electricity than Bell did.

  1. less
  2. more

5. The telephone was invented in the ..... century.

  1. 19-th
  2. 20-th

6. Bell recited ..... monologue when he was demonstrating the telephone to his guests.

  1. Hamlet’s
  2. King Lear’s

Приложение №3

True/False:

  1. The 20-th century is a century great discoveries and inventions.
  2. The immense use of electricity spread all over the world thanks to Alexander Bell.
  3. Alexander Bell was born in Great Britain.
  4. Bell’s parents were elocution teachers.
  5. Alexander and his brother didn’t pay attention to their family interest.
  6. After graduating from the University Alexander Bell became a teacher of elocution.
  7. Bell’s assistant had more experience working with the deaf.
  8. Alexander Bell presented his simple instrument during a big exhibition in Philadelphia.
  9. The first public voice transmission was held with the help of the assistant Tomas Watson.
  10. Bell was awarded with the Centennial prize only for the invention of the telephone.

Приложение №4

The Sweet
Alexander Graham Bell

A candle flickers in a window
Two thousand miles away she waits there
There's a young man thinking by a window
How was she to know just how much he cared
He always knew just what he could do
He always knew that his dream would come true

Alexander Graham Bell
Well, he knew darned well
That he could find the only way
To talk across the USA
Telephone, telephone
Never be on your own
Many-many years ago
He started something with his first 'Hello, hello'
Alexander Graham Bell
Alexander Graham Bell
Alexander Graham, Alexander Graham
Alexander Graham Bell

The sun rises early in the morning
Millions of people still unaware
Of something he discovered without warning
So he could show a girl just how much he cared
He always knew just what he could do
He always knew that his dream would come true

Alexander Graham Bell
Well, he knew darned well
That he could find the only way
To talk across the USA
Telephone, telephone
Never be on your own
Many-many years ago
He started something with his first 'Hello, hello'
Alexander Graham Bell, Alexander Graham Bell

Alexander Graham Bell
Well, he knew darned well
That he could find the only way
To talk across the USA
Telephone, telephone
Never be on your own
Many-many years ago
He started something with his first 'Hello, hello'... (repeat twice till fade)