Цель урока:
- контроль навыков УР (МР, ДР), развитие навыков постановки вопросов (общих и спец.) и ответов на них;
- контроль навыков АУ, Чт, ПР;
- создание эмоционального настроения через повторение изученных стихотворений и песенок по теме “Цвета”, “Игрушки”, а также через создание игровой мотивации.
Оборудование:
- Магн. доска с фигурками: crocodile, cow, horse, giraffe, bear, doll, elephant, duck
- Стол, стул, коробка, сумка
- Макет голубя или шапочка с изображением голубя
- Письмо
- Рисунок самолета
- Флаги
- Указатели
- Макеты и рисунки: лес, река, гора, овраг
- Карточки с пропущенными буквами
- Карточки с буквами для составления слов
- Загадки
- Домик
- Макет Винни-Пуха
- Игрушка-подарок
- Фонограмма песни “I See Green...”
- Картинки для Д/З
- На столе буквы алфавита
- На доске: trip – путешествие; congratulate – поздравлять
- Интерактивная доска или проектор
Ход урока
1. Приветствие. How are you? Glad to see you.
2. Беседа с дежурным.
3. Фонетическая зарядка и речевая зарядка
T: Let’s begin our lesson. Let’s do our phonetic exercises. Let’s revise prepositions of place. (На магн. доске: стол, стул, коробка, сумка и предметы: мяч, птичка, кукла, утка, заяц, слон, лиса, лягушка. Все предметы размещены относительно стола, стула и т.д.)
a) T: Repeat after me: On the chair, under the chair, near the chair. Put the ... . Where is the ...? The ... is (under) the chair. Etc.
b) T: Ask the questions beginning with “ Where ...?” Cl: Where is the bear? Where is the hare? Etc.
c) T: Answer my questions all together: Where is the bird? Cl: The bird is on the table. T: Where is the ball? Cl: The ball is in the box. Etc.
d) T – P1P2P3: Ask ...(Sasha) to put the toy ... . P1: Sasha, put the...(bear near the box). Cl: Where is the ... (bear)? Sasha: The ...is ... .
4. (Появляется голубь. Стучится). Т: Who is there? Come in, please.
Голубь: Hello, children. (Hello). Glad to see you. (Glad to se you too). How are you? (Fine, thanks. And how are you?). Not very well.
T: What’s wrong?
P: I'm tired. I had to fly a long-long way. (T переводит по “секрету”). Расспросите, откуда он: Ask him, where he is from.
P1: Where are you from?
P: I’m from Great Britain. Can you show GB on the map (globe)? Who can? Can you, boy (girl)? ... That’s good. Thank you.
Oh, I see some flags. Can you show me the British flag? (Хвалит).
Well, kids. I’m a mail pigeon. I’ve got a letter (показывает) for you from GB.
5. Аудирование
T: Thank you, Pigeon. Now, children, listen to me. (Читает письмо).
Hello!
My name is Winnie-the-Pooh. I’m from GB. I like honey. I’ve got many friends: a rabbit, a tiger, a piglet, a donkey, a kangaroo and an owl. I like to play with my friends. We like to play tag and hide-and-seek. I’ve got many toys: 5 balls, 2 dolls, 3 birds and 4 ducks. The ducks are yellow. The birds are green. I don’t like to play with the dolls. I like to play with the balls. Please, come to GB. I’ve got a birthday soon.
Bye.
Winnie-the-Pooh. (T читает письмо 2 раза).
T: Answer my questions.
- Where is Winnie-the-Pooh from?
- Has he got many friends?
- Do they like to play tag?
- Has Winnie got toys?
- How many toys has he got?
- What colour are the ducks?
6. Письменная речь
Good for you. В своем письме Вини Пух приглашает нас на свой День рождения в Великобританию. Do you want? (Дети соглашаются). Then, let’s write an answer. Все вежливые люди заранее предупреждают о своем визите. Мы с вами как вежливые люди напишем ВП ответ и отправим вместе с нашим новым знакомым Pigeon. Here are the sheets of paper. Please, take your pens and write about yourselves. Hurry up! John must fly back. This plan will help you. (На интерактивной доске приготовлены подсказки)
Т (через 3 мин): Please, give your letters to John. It’s time for him to fly away.
P: Good-bye, children!
Pl: (прощаются). (Голубь что-то шепчет учителю и улетает).
7. Зарядка.
Т: Ребята, Джон предупредил, что ВП живет в заколдованном лесу и путь туда предстоит нелегкий. Вы не боитесь трудностей? ... Тогда можно отправляться в путь. Let’s start. (Сложили руки самолётом). Fly! (По кругу расставлены флаги).
T: We are flying over ...(Pl: Russia), over ...(America), over ...(GB). Stop! We are tired. Let’s do our morning exercises (Step, step. Clap, clap ...). Good!
8. Чтение.
Here we are in the magic forest. But where is Winnie-the-Pooh? Ah! Here are the signs! Let’s read! (На интеракт. доске приготовлены указатели с надписями: donkey, rabbit, tiger, pig, elephant, bear, duck, bird)
T: W-the-P is a bear. So let’s go this way. Go! (Дети делают соответствующие движения). Look! This is a river. But we can’t swim. It’s a magic river. (Это волшебная река. Чтобы её переплыть, нужно выполнить задание). Please, make up the words. (N, T, I, K, T, E – kitten, green, red, grey). Good for you. Now Swim! Go! (Дети выполняют движения).
T: Look! This is a mountain! You can’t climb it! Please, fill in the missing letters! Go to the table and find the letter! (blue, puppy, yellow, black, white). Good for you! Now climb! Go!
T: Look! What a big pit! You can’t jump it over! Please, guess the riddles! (На листе написаны загадки про лису и про лягушку). Дети должны прочитать загадки и отгадать. Внизу листа есть спрятанная в виде рисунка отгадка). Good for you. (Those are good children). Now jump! Go!
9. Говорение.
T: Oh, look! This is a house. Let’s knock! All together: Knock-knock-knock!
W: Who is there? Come in, please!
Pl (делают шаг вперёд): Hello, Winnie !
W: Hi! How are you? Where are you from? (Дети отвечают).
W: Glad to see you.
Pl: Happy birthday to you! (Далее каждый ребёнок “дарит” свой подарок).
P1P2P3: My name is ... . Take the ... .
W: Thank you.
T: Happy birthday to you, dear Winnie! We have got more presents for you. Listen to our song, please. Form a circle, take each others’ hands. And you, Winnie, stay in the middle. (Дети исполняют песенку “Happy Birthday”).
W: Thank you. What a nice song!
T: We can sing one more song. Children, sing! (Звучит фонограмма “I See Green”).
W: Thank you. I like your song very much.
T: We can recite poems to you. Who wants? (Дети декламируют стихи “I Like to Play”, “It’s Fun to Be This”, “Names”).
W: Thank you very much. I like your songs and poems. I’m very happy.
T: Winnie, we must go back. Come to see us too. Good-bye. (Дети и медвежонок прощаются). Let’s go!
Далее все выполняется в обратной последовательности (Jump! Climb! Swim! This is our plane. Fly! Land! Take your seats!) We are at home. Do you like our trip? What do you like best? (Ответы детей).
T: Open your record-books and write down your home task. I like your work. Thank you, children. (Называются оценки). I’ve got souvenirs for you.
The lesson is over. Good-bye!