Метапредметная тема: Знание и информация.
Тип урока: актуализация предметных знаний и навыков, универсальных учебных действий.
Данный урок продолжает учебную тему “Профессии”. Он находится в тесной связи с предыдущими уроками и является основой для последующих.
Цель: формирование навыков и умений иноязычной речевой деятельности: аудирования, говорения (монологической речи), чтения, письма; овладение учащимися аспектами языка (произношением, лексикой).
Задачи урока:
Образовательные:
- активизация навыков и умений по совершенствованию в говорении;
- актуализация лексики по теме “Профессия”.
Развивающие:
- развитие навыков поискового чтения;
- развитие языковых и познавательных способностей детей;
- развитие коммуникативных навыков.
Воспитательные:
- воспитание интереса к английскому языку как к средству общения;
- воспитание уважительного отношения к людям любой профессии,
- воспитание толерантности,
- формирование ответственности за работу группы.
I. Инициация “Давайте познакомимся”. (На столах находятся карточки с именами детей. Обучающиеся заходят в класс и занимают свои места. Таким образом происходит деление на три группы по 4 человека.)
Teacher: Good morning! I am very glad to see you. Smile to each other! Take your seats, please. My name is Zinaida Dmitrievna. I like music and English songs. Listen to my favourite song, will you? (Слайд 1) Приложение 1. “Презентация”
Мотивационный прием: песня о профессиях “People song” youtube.com›People song
Приложение 2. “Песня”
II. Вхождение или погружение в тему (сообщение целей урока.)
Teacher: What is this song about? (About computers? About sport? What is this song about?)
Pupils: About professions.
Teacher: You are right. Today we are talking about different professions. I am a
manager of an Agency “For you”. Our Agency is the best place where people can find any
job. And who are you and what are you? (обращаясь к группам). This is a
magic bag! Surprise! Choose, all right? (“Волшебный мешок”.
Учитель подходит к каждому ученику первой,
второй и третьей группы, ребята достают себе из
мешка какую-то вещь, связанную с профессией:)
Teacher: What is your name? What are you? (My name is Ann. I am a doctor. Так представляются все ученики, примерившие на себе маски различных профессий; имя можно придумать или назвать свое.)
Teacher: Well, thank you. Now we know each other.
III. Формирование ожиданий учеников (планирование эффектов урока). “Крыша ожиданий”
Teacher: Look here: At the lesson I want to know… Приложение 3. “Крыша ожиданий” You have got colored symbols. Choose only two of them. (На партах находятся цветные кружочки, на которых написаны слова, ребята должны выбрать в группах только по 2 кружочка, на которых записаны слова, относящиеся к теме урока, т. е. о чем бы они хотели побольше узнать на уроке.)
jumping | smiling | play football |
sleeping | dancing | swimming |
professions | dangerous professions | choosing a profession |
how to get a job | new professions | interesting professions |
Teacher: Are you ready? (Кружочки прикрепляются под домиком) Let’s read to everybody. At the end of the lesson we’ll check your notes.
IV. Инпут. Интерактивная лекция (передача и объяснение информации) “Угадай профессию”
Teacher: There are about 2 thousand professions in the world. But only one must become your profession. Who can help you to choose the profession? Agencies of course! Let’s refresh our memory. Look at the screen and answer: WHO? (Слайд 2)
Works in the zoo with animals? | zookeeper | слайд 3 |
Works at a factory? | worker | слайд 4 |
Looks after children? | nanny | слайд 5 |
Prepares food? | cook | слайд 6 |
Plays football, hockey, and volleyball? | sportsman | слайд 7 |
Plays music? | musician | слайд 8 |
Teaches children? | teacher | слайд 9 |
Works at the hospital? | doctor | слайд 10 |
Paints pictures? | painter | слайд 11 |
Builds houses? | builder | слайд 12 |
Flies an airplane | pilot | слайд 13 |
Saves people | relief worker | слайд 14 |
V. Проработка содержания темы “Примерь маску”
Teacher: Thank you! Our agency has got a lot of leaflets. You can find some information about different jobs. I need your help. Please take the leaflets and do the task. You have got 3-4 minutes.
- Read. Find the most dangerous job. Be ready to ask 3 questions. Приложение 4. “Буклет 1”
- Read. Find a noble job. Be ready to ask 3 questions. Приложение 5. “Буклет 2”
- Read. Find a musical job. Be ready to ask 3 questions. Приложение 6. “Буклет 3”
Relief workers
The world we live in can be a dangerous one. A relief worker is a dangerous job. Good relief workers risk their lives. They help people and animals in problems. Relief workers teach how to avoid dangerous situations. Many people remember Chernobyl and Focusima catastrophes and the role of the relief workers in them.
Doctors
People cannot live without doctors. They help people with health problems. A doctor is a noble man. Doctors should be very good specialists. Famous doctors work in Botkin and Sklifosovsky Hospitals in Moscow. Students study a lot to be a good doctor. It is a very interesting profession.
Musicians
People like to go to the concerts. We love music and beautiful songs. Rock and pop music is very popular too. Many people enjoy classical music. Who makes people happy? - Talented musicians, singers and composers. Rostropovich and Glinka, Madonna, Timothy and Lady Gaga are among them.
An individual work: Приложение 7. “Список профессий”
Приложение 8. “Лист для ответа”
Teacher: I invite a teacher, a pilot and a cook for an individual work. You are the experts. I am giving you the list of professions. Which 5 professions are the most popular in Russia? Take the pen and put the numbers. (К отдельному столу с компьютером или ноутбуком выходят по одному представителю от группы, которые при помощи сети Интернет находят самые престижные профессии из предложенных.)
doctor | specialist in marketing | officer | relief worker |
driver | pilot | architect | painter |
secretary | designer | economist | engineer |
teacher | computer programmer | writer | astronaut |
lawyer | film maker | vet | ecologist |
journalist | nanny | postman | farmer |
actor | manager | musician | model |
Пока идет индивидуальная работа и работа в группах можно включить легкую мелодию.
Teacher: Sorry, the time is up! The first group, let’s start. And you (group 2 and group 3) be ready to ask questions. (Ученик из первой группы (спасатель) зачитывает информацию о своей профессии, а ученики из других групп задают ему вопросы об этой профессии. Далее от второй группы выступает ученик-доктор, а от третьей – ученик-музыкант.)
Teacher: Ask questions about his/her job.
An individual work: And now let us check. According to the statistics of 2011 the most popular professions in Russia are:
Statistics (слайд 15)
- Economist
- Manager
- Lawyer
- Computer programmer
- Specialist in marketing
Teacher: Thank you! You are excellent experts!
VI. Эмоциональная разрядка (разминка) “Делай как я”. (Слайд 16)
Teacher: Will you stand up! Look at me and do the same!
- We are climbers! Pull the rope!
- We are fire fighters! Climb!
- We are scuba divers! Swim!
- We are sportsmen! Jump!
- We are pilots! Fly!
Good for you!
Выход в речь: составление предложений по опорам (о себе) “Ближайший выбор”. (Слайд 17)
Teacher: Our agency can offer you the job of a baby-sitter and a dog- keeper. Who wants to be a baby-sitter or a dog- keeper? (Высказывания по желанию обучающихся)
Teacher: I see you want to work in summer. So fill in the form for our agency. (показать образец)
Application Form (слайд 18, слайд 19) Приложение 9. “Бланк”
Full name | |
Date of birth | |
Address | |
Telephone number; e-mail | |
Health | excellent/ good/ bad |
Hobbies | |
A job you would like to have in summer |
|
Date | |
Signature (подпись) |
Teacher: Home task. At home you will do the crossword. (Слайд 20) Приложение 10. “Кроссворд”
Questions:
1. Who flies the airplane?
2. Who dances?
3. Who helps sick people?
4. Who works in a field?
5. Who helps children to learn?
6. Who brings letters?
7. Who helps doctors?
8. Who fights with fire?
9. Who can play tricks?
10. Who helps you if you have a sick tooth?
VII. Подведение итогов (рефлексия, оценка урока) “Оцени себя”, “Город профессий”. (Слайд 21)
Teacher: Thank you for your wonderful work. You were clever students. I am glad to be your manager. Have you learned more about professions? (Возвращаемся к записям-кружочкам – “Крыша ожиданий”. Обучающиеся высказываются, все ли успели разобрать, что предстоит изучить на следующем уроке.)
Teacher: And one more thing. I’ll give you the envelopes. You can see the pictures there. Choose only one picture. (Картинки с изображением людей различных профессий с подписями.) Приложение 11. “Картинки для рефлексии”
At the beginning we were listening to the song about professions. And you saw a town and many people of different professions in this town. Let’s make our town:
“SUPER!” - 5!
“WELL DONE!” – “4”!
“TRY HARDER!” – “3”!
Teacher: Thank you and let’s take a photo in memory of our meeting. Good bye! (Обучающиеся выходят к доске, каждый прикрепляет свою картинку. Общее фото.)
Используемые источники:
1. В.П. Кузовлев, учебник “English”, 6 класс, 2010 г.
2. youtube.com›People song
3. gif-smail.ucoz.ru
4. Картинки по запросу картинки профессии для детей
5. edu.cap.ru›home/4672/0_kopilka/3_urok.doc