Цели урока:
1. Обучающие:
- освоить во всех видах речевой деятельности лексической единицы по теме «Еда и здоровье»;
- научиться расспрашивать и отвечать на вопросы о вкусах и предпочтениях.
2. Развивающие:
- развивать лингвистическую компетенцию;
- развивать навыки во всех видах ревой деятельности;
- развивать коммуникативные умения при работе в группе;
- развивать компетенцию личностного самосовершенствования;
- развитие навыков распознавания и использования в речи слов и выражений по теме «Еда и здоровье»;
- развитие умения диалогической речи.
3. Воспитательные:
- формировать культуру питания;
- развивать стремления к здоровому образу жизни.
Оборудование: доска, компьютер, проектор, тематические картинки.
Ход урока
1. Организационный момент (приветствие, сообщение темы урока).
Т.: Hello, dear students, Glad to see you. I hope you are OK. You are young and full of energy, and when a person wants to be healthy, he has to lead a healthy way of life. So, the subject of our lesson today is “Food and health”. Well, before we start discussing problems I’d like to ask you:
- How are you today?
- Who is absent today?
2. Лексическая разминка.
1) Categorizing food items into two groups: fruits and vegetables (на экране таблица с названиями).
Учащиеся распределяют слова на две группы (овощи и фрукты).
2) Naming the colour of each item.
- What colour is each?
3) Identifying countable/uncountable nouns. (Uncountable: broccoli, corn, celery.)
3. Активизация навыков использования в речи лексики (способы приготовления пищи).
Т.: What cooking methods do you know? (Steamed, boiled, toasted, grilled, fried, roasted, baked, raw.)
Т.: How do you eat the following food in your country?
- How do you prefer?
- Bread.
- Potatoes.
- Cake.
- Rice.
- Fish.
- Chicken.
- Vegetables.
- Meat.
(We usually eat boiled or fried potatoes. I prefer it fried.)
4. Questionnaire (учащиеся отвечают на вопросы).
- Which food should you eat if you have an exam to study for? (I should eat orange foods such as pumpkins, oranges, carrots.)
- Which food should you eat if you are very nervous about something? (I should eat green foods such as broccoli, celery, green apples.)
- Which food should you eat if you want to be more creative? (I should eat purple foods such as raisin, grape and blueberry.)
- Which food should you eat if you are filling a bit down? (I should eat yellow foods such as bananas, lemons, corn, pineapples.)
- Which food should you eat if you are taking part in a sports competition? (I should eat red foods such as tomatoes, red apples, watermelons, raspberries, strawberries.)
- What does a rainbow diet mean?
(После ответов учащиеся делают выводы.)
5. Развитие навыков говорения.
Making decisions based on previous knowledge (учащиеся обсуждают проблему насколько здоровая еда каждого).
Т.: There are words of wisdom: Tell me what you eat, and I’ll tell you what you are.
- What food do you like to eat?
- Why is tasty food not always healthy?
6. Драматизация диалога.
Учащиеся разыгрывают диалог: говорят какие следует иметь привычки здорового питания, как может помочь разноцветная диета, рекомендуют диету.
7. Подведение итогов урока.
Т.: Thank you for your work. Today you were active and work well. Do you like our lesson today? What do you like to do?
8. Домашнее задание.
Work out a healthy food for Monday. Use various colours of food and drinks.